Selskabsmeddelelse nr. 1/2019: Årsrapport 2018

Tilfredsstillende resultat og fremgang i udlån

• Resultat før skat er på 38,2 mio. kr. mod 47,1 mio. kr. i 2017. Årets resultat efter skat udgør 33,6 mio. kr., hvilket anses for tilfredsstillende.
  • Der har i 2018 været en fremgang i udlån på 7 %. Udlånsfremgangen skyldes tilgang af såvel nye private kunder som erhvervskunder samt øget aktivitet og låneefterspørgsel hos eksisterende kunder.
  • Forretningsomfanget, der er opgjort som summen af indlån, udlån og garantier, udgør 5,9 mia. kr. og er det højeste nogensinde.
  • Netto rente- og gebyrindtægter er faldet med 4 % i forhold til 2017 og udgør 162,7 mio. kr. Faldet skyldes primært en faldende rentemarginal som følge af en historisk lav markedsrente samt en skærpet konkurrence i sektoren.
  • Kursreguleringer udgør 16,6 mio. kr. mod 7,6 mio. kr. i 2017. Kursreguleringer er i 2018 påvirket med 8,9 mio. kr. som følge af en ny værdiansættelsesmodel på bankens ejerandel i det fællesejede sektorselskab BI Holding A/S.
  • Nedskrivninger på udlån og tilgodehavender m.v. er på 9,9 mio. kr. mod 6,8 mio. kr. i 2017. Stigningen i nedskrivninger dækker blandt andet over, at banken med baggrund i den varme og tørre sommer samt det forværrede bytteforhold mellem svinenotering og foderpriser har nedskrevet yderligere 3,0 mio. kr. på landbrugssegmentet som et ledelsesmæssigt skøn.
  • Forventningerne til 2019 er et resultat før skat på 25 – 35 mio. kr. mod 38,2 mio. kr. i 2018. Der hersker dog som altid en væsentlig usikkerhed med hensyn til kursreguleringer og nedskrivninger.
  • Kapital- og kernekapitalprocenten er opgjort til 16,8 % mod 22,4 % i 2017. Bankens kapitalprocent er i 2018 blandt andet påvirket af, at banken i september foretog indfrielse af hybrid kernekapital på 70 mio. kr.
  • Det individuelle solvensbehov er opgjort til 10,7 % mod 9,9 % i 2017.

Spørgsmål til meddelelsen rettes til bankdirektør Peter Vinther Christensen på telefon 96 44 62 00.

Bankens selskabsmeddelelser kan ses på bankens hjemmeside www.sallingbank.dk.

Vedhæftet fil

2019 nr. 1 Salling Bank Årsrapport 2018