Radisson Hospitality AB: Januari-december 2018

Fjärde kvartalet 2018

• Intäkterna ökade med 4,4 MEUR (1,8 %) till 246,0 MEUR. Ökningen är främst en följd av stark utveckling i portföljen av jämförbara hotell, delvis motvägt av lämnande av åtta hotell under hyresavtal förra året och två hotell under året (totalt -7,4 MEUR) samt förstärkningen av Euron (-2,4 MEUR). In-täkterna för jämförbara hotell, inkl. hotell under renovering ("LFL&R"), ökade med 12,3 MEUR (5,4 %).
  • Rapporterad RevPAR för hotell under hyres- och managementavtal ökade med 2,9 %. RevPAR LFL&R ökade med 3,3 %, med betydande bidrag från hotell under hyresavtall (5,4 %).
  • EBITDA ökade med 0,2 MEUR (1,2 %) till 17,0 MEUR och EBITDA-marginalen minskade med 0,1 pp till 6,9 %. Förbättringen är huvudsakligen en följd av intäktsökningen för jämförbara hotell och en reducering av operativa kostnader i hotell under hyresavtal, motvägt av ökade engångskostnader för omstruktureringar och IT-transformation på 6,0 MEUR. Justerad EBITDA ökade med 8,3 MEUR (32,9 %) till 33,5 MEUR.
  • EBIT minskade med 6,2 MEUR (-147,6 %) till -10,4 MEUR och EBIT-marginalen med 2,5 pp till -4,2 %. Minskningen är främst till följd av 7,8 MEUR högre kostnader för nedskrivningar av anläggningstillgångar. Justerad EBIT ökade med 6,9 MEUR (48,3 %) till 21,2 MEUR.
  • Periodens resultat minskade med 15,0 MEUR (-250,0 %) till -21,0 MEUR. Periodens resultat påverkas av högre finansiella kostnader till följd av utfärdandet av obligationslånet i juli och nedskriv-ningar av finansiella investeringar. Dessutom har 6,5 MEUR reserverats för ett skatteärende i ett av de svenska dotterföretagen.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,12 EUR (-0,04).
  • 1 505 (752) rum kontrakterades, 950 (1 144) rum togs i drift och 1 399 (1 347) rum lämnade verksamheten.

Januari-december 2018

• Intäkterna minskade med 8,1 MEUR (-0,8 %) till 959,2 MEUR. Intäkterna LFL&R ökade med 41,5 MEUR (4,5 %).
  • Rapporterad RevPAR för hotell under hyres- och managementavtal ökade med 1,8 %. RevPAR LFL&R ökade med 5,8 %.
  • EBITDA ökade med 21,6 MEUR (26,3 %) till 103,7 MEUR och EBITDA-marginalen med 2,3 pp till 10,8 %. Justerad EBITDA ökade med 22,8 MEUR (23,2 %) till 121,0 MEUR.
  • EBIT ökade med 17,0 MEUR (115,6 %) till 31,7 MEUR och EBIT-marginalen med 1,8 pp till 3,3 %. Justerad EBIT ökade med 17,9 MEUR (32,0 %) till 73,9 MEUR.
  • Periodens resultat minskade med 0,8 MEUR (-18,2 %) till 3,6 MEUR.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,02 EUR (0,03).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 119,5 MEUR (72,4).
  • 7 196 (7 476) rum kontrakterades, 4 083 (5 039) rum togs i drift och 2 003 (4 195) rum lämnade verksamheten.
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning ska lämnas för räkenskapsår 2018.
MEUR   Q4 2018 Q4 2017 Förändr. % Helår
Helår
Förändr. %
Intäkter   246,0 241,6 4,4 1,8 % 959,2 967,3 -8,1 -0,8 %
EBITDA   17,0 16,8 0,2 1,2 % 103,7 82,1 21,6 26,3 %
EBIT   -10,4 -4,2 -6,2 -147,6 % 31,7 14,7 17,0 115,6 %
Periodens resultat   -21,0 -6,0 -15,0 -250,0 % 3,6 4,4 -0,8 -18,2 %
EBITDA-marginal   6,9 % 7,0 % -0,1 pp   10,8 % 8,5 % 2,3 pp
EBIT-marginal   -4,2 % -1,7 % -2,5 pp   3,3 % 1,5 % 1,8 pp

VDs kommentar

Finansiella resultat i linje med den femåriga verksamhetsplanen

Intäkterna för jämförbara hotell, inklusive hotell under renovering, ökade med 5,4 % under fjärde kvartalet, vilket var något högre än för helåret 2018 (4,5 %). Detta är i linje med vägledningen i Q3-rapporten.

Som flaggats för i vår Q3-rapport så var de operationella kostnader under fjärde kvartalet högre än för tidigare kvartal, vilket är i linje med femårs-planen. Trots detta så var EBITDA-marginalen i nivå med fjärde kvartalet 2017. Marginalen för helåret på 10,8 % är i linje med vägledningen.

Under kvartalet kontrakterade vi 1 505 rum och tog 950 rum i drift. 1 399 rum lämnade verksamheten.

I ett pressmeddelande den 25 januari i år offentliggjorde vi våra finansiella mål för 2019. Vi förväntar, i enlighet med femårsplanen, att intäkterna för jämförbara hotell, inklusive hotell under renovering, ska öka med 4,5 - 5,0 % och att vi kommer att nå en EBITDA-marginal på mellan 12,0 och 12,5 %.

Den 5 februari offentliggjorde ett konsortium lett av Jin Jiang International Holdings Co., Ltd., som inkluderar SINO-CEE Fund, att de, genom Aplite Holdings AB, hade förvärvat 94,1 % av aktierna och rösterna i Radisson Hospitality AB (publ). Eftersom Aplite innehar mer än 90 procent av aktierna i Radisson, avser Aplite att inleda ett tvångsinlösensförfarande i enlighet med aktiebolagslagen för att förvärva samtliga resterande aktier. Aplite avser även att begära att styrelsen för Radisson ansöker om avnotering av Radissons aktier från Nasdaq Stockholm.

Federico J. González, VD & koncernchef

Presentation av resultatet för Q4

Den 22 februari 2019 kl 10.00 (CET) presenterar VD & koncernchef Federico J. González och vice VD & CFO Knut Kleiven rapporten och svarar på frågor under en kombinerad telefonkonferens och webcast (på engelska). Besök https://www.radissonhospitalityab.com/investors för att följa webcasten.

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring:

Belgien; +32 (0)2 400 9874
Belgien, nationellt gratisnummer: 0800 48740
Frankrike: +33 (0)1 76 70 07 94
Frankrike, nationellt gratisnummer: 0805 103 028
Norge: +47 2396 0264
Norge, nationellt gratisnummer: 800 51874
Spanien: +34 91 414 6280
Spanien, nationellt gratisnummer 800 098 826
Sverige: +46 (0)8 5069 2180
Sverige, nationellt gratisnummer: 0200 125 581
UK: +44 (0)844 571 8892
UK, nationellt gratisnummer: 0800 376 7922
USA: +1 631 510 7495
USA, nationellt gratisnummer: 1 866 966 1396
Internationellt nummber +44 (0)2 207 192 8000

Bekräftelsekod: 2609538. En inspelning av presentationen återfinns på https://www.radissonhospitalityab.com/investors.

Finansiell kalender

Kvartalsrapport Q1 2019: 30 april 2019
Årsstämma 2019: 30 april 2019
Kvartalsrapport Q2 2019: 26 juli 2019
Kvartalsrapport Q3 2019: 25 oktober 2019

Årsstämma 2019

Radisson Hospitality AB (publ):s årsstämma 2019 kommer att äga rum den 30 april 2019 klockan 11.00 på Radisson Blu Waterfront hotell i Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:

Knut Kleiven, Vice VD & CFO
knut.kleiven@radissonhotels.com

Avenue du Bourget 44
B-1130 Bryssel
Belgien

Website: www.radissonhospitalityab.com

Om Radisson Hospitality AB (publ)

Radisson Hospitality AB (publ) är ett hotellföretag som driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson samt Radisson RED, ett förstklassigt varumärke inom "Lifestyle Select"-segmentet inspirerad av milleniumgenerationens livsstil, och Radisson Collection, en samling av förstklassiga exceptionella livsstilshotell med unika adresser. Radisson innehar även 49 % av andelarna i prizeotel, en ung hotellkedja i ekonomi-segmentet.

Portföljen utgörs av 380 hotell med 83 331 rum i drift och 114 hotell med 23 827 rum under utveckling i 79 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Radissons strategi är att växa med en "asset right" approach och balansera management- och franchiseavtal med utvalda hyresavtal. Management- och franchiseavtal har högre vinstmarginaler och stabilare intäktsströmmar och hyresavtal möjliggör närvaro för Radisson på de mogna marknaderna.

Radisson är en del av Radisson Hotel Group. Besök www.radissonhospitalityab.com för ytterligare information.

Informationen i denna rapport är sådan som Radisson Hospitality AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 februari 2019 kl 07.30 (CET).

Stockholm den 22 februari 2019

Radisson Hospitality AB (publ)

Rapporten (inklusive tabeller) kan laddas ner från medföljande länk:

Radisson Hospitality AB Bokslutskommuniké 2018