SpareBank 1 SMN : Endret eierskap i BN Bank og SpareBank 1 Næringskreditt

SpareBank 1-bankene har inngått avtale om endret eiermodell i BN Bank. For SpareBank 1 SMN innebærer det at eierandelen i BN Bank økes fra 33,0 prosent til 35,02 prosent.

Etter gjennomføring av transaksjonene vil BN Bank ASA ha følgende eierfordeling:

SpareBank 1 SMN 35,02 %
SpareBank 1 SR-Bank 35,02 %
SpareBank 1 Nord-Norge 9,99 %
SpareBank 1 Østlandet 9,99 %
SpareBank 1 BV 5,00 %
SpareBank 1 Østfold Akershus 2,52 %
SpareBank 1 Telemark 2,46 %

BN Bank og SpareBank 1 Næringskreditt er i transaksjonene verdsatt til henholdsvis 4,1 milliarder kroner og 2,1 milliarder, som tilsvarer en pris/bok per 31. desember 2018 på henholdsvis 1,10x og 1,00x.Avtalen omfatter også B-aksjene i SpareBank 1 Næringskreditt, som vil ha tilsvarende eierfordeling.

I forbindelse med transaksjonene kjøper SpareBank 1 SMN 284.683 aksjer i BN Bank og 132.403 B-aksjer i SpareBank 1 Næringskreditt, som gir banken en eierandel i både BN Bank og B-aksjene i SpareBank 1 Næringskreditt på 35,02 prosent etter transaksjonene. I sum tilsvarer dette at SpareBank 1 SMN kjøper aksjer for totalt 100,2 millioner kroner.

Basert på bankens regnskapstall per 31. desember 2018 vil transaksjonen medføre en redusert kjernekapitaldekning på ca. 0,1 prosentpoeng.

Transaksjonen er blant annet betinget av myndighetsgodkjennelser.

SpareBank 1 Markets har vært finansiell rådgiver og Advokatfirmaet BAHR juridisk rådgiver i forbindelse med transaksjonen.

Trondheim, 28. februar 2019

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:

Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672

Kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322