Indgåelse af betinget salg af 75 pct. af Sparinvest Holdings SE

Indgåelse af betinget salg af 75% af Sparinvest Holdings SE

Ejerkredsen bag Sparinvest Holdings SE (”Sparinvest”) har i dag indgået en betinget aftale om salg af 75% af aktie-kapitalen i Sparinvest til Nykredit koncernen for en købesum på DKK 2.245 mio. Forinden overdragelsen vil der blive udbetalt DKK 155 mio. i udbytte til de eksisterende aktionærer.
Nordfyns Bank ejer dags dato 0,3% af aktierne i Sparinvest, og såfremt betingelserne for transaktionen bliver opfyldt, og salget gennemføres, vil det for Nordfyns Bank indebære en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. DKK 3,5 mio. og en udbyttebetaling på ca. DKK 0,5 mio.

Dette vil forventeligt indebære, at de tidligere udmeldte forventninger om et resultat før skat for 2019 i niveauet DKK 25-35 mio. opjusteres med DKK 4 mio. til et resultat før skat i niveauet DKK 29-39 mio. under forudsætning af positive kursreguleringer i niveauet DKK 9-14 mio. samt nedskrivninger på udlån i niveauet DKK 10-15 mio. Resultatforventningerne justeres ikke på nuværende tidspunkt som følge af uvisheden omkring de på nuværende tidspunkt endnu ikke opfyldte betingelser for salgets gennemførelse.

Gennemførelsen af transaktionen er betinget af en række forhold, herunder resultatet af en igangværende due dili-gence-proces, vedtagelse på en ekstraordinær generalforsamling i Sparinvest samt myndighedsgodkendelser. Det er forventningen, at størstedelen af de nuværende aktionærer fortsætter som aktionærer i Sparinvest med et ejerskab på samlet 25%.

Såfremt betingelserne for transaktionen opfyldes, forventes transaktionen gennemført i 3. kvartal 2019.

Vedhæftet fil

Meddelelse_nr04_2019