Offentliggørelse af Wirteks årsrapport 2018

Det finansielle resultat i denne meddelelse relaterer til Wirtek a/s, Danmark som sammen med Wirtek SRL, Rumænien og Software-Pro ApS, Danmark udgør alle Wirtek koncernens aktiviteter. Den fulde årsrapport er tilgængelig på http://www.wirtek.com/investor-overview-and-financials/d. 8. marts 2019 og vedlægges endvidere nærværende First North meddelelse.

Selskabets regnskab, som er revideret af BDO, er godkendt af bestyrelsen dags dato.

Væsentlige begivenheder og resultater for regnskabsåret

Wirtek har i 2018 opnået en omsætningsvækst på 40%, og omsætningen ligger i toppen af det opjusterede omsætningsmål for 2018. Resultat før skat er vokset med 65% og ligger i den øvre ende at det opjusterede mål. Likviditeten er også væsentligt styrket i 2018.

Ledelsen er meget tilfreds med den positive udvikling, der skal ses i lyset af engangsudgifter til tab på en større kunde samt væsentlige omkostninger til regulering af transfer pricing beskatning for Wirtek SRL for perioden 2012 - 2016.

Væsentlige økonomiske resultater for 2018:

•  Koncernen realiserede i 2018 en omsætning på 20.404 t.kr., svarende til en vækst på 40% i forhold til regnskabsåret 2017. Omsætningsvæksten ligger i toppen af det opjusterede interval på 20 til 20,5 millioner kr. Den gennemsnitlige vækst i omsætningen gennem de seneste 5 år er 21%.
  •  Resultat før skat for 2018 blev 1.353 t.kr., hvilket er 65% bedre end resultatet for 2017 og i den øvre ende af det opjusterede interval på 1,2 til 1,4 millioner kr.
  •  På koncernniveau havde selskabet likvide midler på 2.067 t.kr. en forbedring på 66% i forhold til 2017. Likviditeten er fortsat stærk og forventes fortsat at udvikle sig positivt i de kommende år. På den baggrund vil ledelsen på den ordinære generalforsamling i 2019 foreslå udbetaling af udbytte på 0,11 kr. pr. aktie med en pålydende værdi på 0,15 kr., en forøgelse på 22% i forhold til 2017.
  •  Efter indregning af ledelsens anbefaling af udbyttebetaling for 2018 er selskabets egenkapital steget fra 2.421 t.kr. ultimo 2017 til 2.979 t.kr. ultimo 2018. Soliditeten er ultimo 2018 på godt 43%.

Væsentlige aktiviteter og hændelser i 2018:

• Som et vigtigt led i Wirtek’s fortsatte profitable vækststrategi har selskabet opkøbt Software-Pro i foråret 2018 for at komme endnu tættere på kunderne på det danske marked og for at supplere den palette af it-relaterede ydelser, som selskabet udbyder.
  • Omsætningsvæksten i 2018 blev opnået gennem vækst hos eksisterende kunder samt tilgang af nye kunder. En mindre del af omsætningsvæksten skete gennem opkøbet af Software-Pro. 72% af Wirtek’s omsætning stammer fra danske kunder, mens 28% af omsætningen kommer fra kunder i Holland, England samt USA.
  • Den totale omsætning af selskabets aktier er i 2018 øget med 28% i forhold til 2017.
  • Koncernen har i regnskabsåret haft sit første tab på et kundeengagement i mange år og har herudover betalt og afsat et beløb til skattebetaling i Rumænien. Disse hændelser er tidligere omtalt i selskabmeddelelser. Samlet udgør omkostningerne til disse hændelser godt 1 millioner kr.

Forventninger til fremtiden

For at fastholde den opnåede vækstrate ansætter Wirtek en ny sælger i løbet af 2019. Den fulde positive effekt af den øgede salgsaktivitet forventes først at få fuld effekt fra 2020.

Som et led i fastholdelse af Wirtek’s dygtige medarbejdere og tiltrækning af nye talenter, der skal sikre den fremtidige vækst i selskabet, fortsætter ledelsen med implementeringen af det warrantsprogram, der blev etableret i løbet af foråret 2018.

Omsætningen for 2019 forventes at ligge mellem 22,0 mio. og 25,0 mio. kr., en vækst på 8% til 23% i forhold til 2018.

Resultat før skat for 2019 forventes at ligge i intervallet 1,2 mio. kr. til 1,6 mio. kr., en vækst på -11% til +18% i forhold til 2018. Markante investeringer i 2019 i bl.a. den nævnte øgede salgskapacitet forventes først at slå fuldt igennem på bundlinjen fra 2020.

Likviditetsberedskabet i Wirtek koncernen forventes fortsat at blive styrket gennem driften i løbet af 2019.

Selskabskapital

Selskabskapitalen omfatter pr. 31. december 2018 i alt 6.902.412 stk. aktier på hver nominelt 0,15 kr.

Selskabets aktiebesiddelser i selskabet

Selskabet har ingen beholdning af egne aktier. Selskabet har afhændet 39.380 styk egne aktier i 2018 i forbindelse med opkøbet af Software-Pro.

Bestyrelsen og direktionens direkte og indirekte aktiebesiddelser i Selskabet pr. 31/12 2018:

Michael Aaen, Adm. Direktør, 2.759.127 aktier.

Kent M. Sørensen, Bestyrelsesformand, 989.748 aktier.

Jens Uggerhøj, Bestyrelsesmedlem, 412.739 aktier.

Certified Advisors og dennes relevante medarbejderes samlede eller indirekte aktiebesiddelser i Selskabet per 31/12 2018:

Per Vestergaard, CDI Global, har 1.650 aktier i Selskabet.

Finanskalender

Ordinær generalforsamling: 5. april 2019

Halvårsmeddelelse: 16. august 2019

Årsrapport 2019: 6. marts 2019

Om Wirtek a/s

Wirtek er et konsulent- og udviklingshus med indgående kendskab til outsourcing af softwareudvikling og produkttest. Vores nearshore udviklings- og testcentre i Rumænien leverer fleksible ydelser af høj kvalitet til konkurrencedygtige priser. Vores kompetencer spænder bredt fra web-baserede løsninger og portaler til indlejrede systemer og mobile løsninger. Wirtek fokuserer på at opbygge langvarige kundepartnerskaber og en win-win situation ved at skabe merværdi for vores kunder.

Yderligere information:

Kent Mousten Sørensen, Bestyrelsesformand, Wirtek a/s, Tlf.: +45 21 25 90 01