Årsregnskabsmeddelelse 2018 – Præget af indgåelse af betingede aftaler om salg af forretningsaktiviteter

Selskabsmeddelelse nr. 3 / 2019

28. marts 2019

NewCap Holding A/S´s årsrapport offentliggøres hermed.

Den største begivenhed i 2018 var salget af koncernens svenske forretningsaktiviteter. Dette præsenteres i den finansielle rapportering for NewCap Holding A/S som ophørte aktiviteter.

Status på transaktionens gennemførelse er, at betingelser forventes opfyldt og closing kan gennemføres ultimo maj 2019. NewCap Holding A/S vil gennem selskabsmeddelelse informere når betingelser er opfyldt og transaktionen er gennemført.

I forhold til de aktiviteter, som ikke overtages ved transaktionen er afviklingen igangsat, og forløber bedre end forventet, bl.a. som følge af at afviklingen gennemføres under løbende drift frem til forventet closing.

I februar 2019 modtog koncernen fra de svenske pensionsmyndigheder meddelelse om, at pensionsmyndigheden havde besluttet at Monyx Fonder skulle afregistreres fra premiepensionsordningens (PPM) fondstorv. Ledelsen er helt uenig i denne beslutning og er af den opfattelse, at beslutningen er foretaget på et forkert grundlag og har indledt en dialog med pensionsmyndighederne for at få afdækket dette og få beslutningen omgjort, således at koncernens fonde fortsat kan indgå i PPM ordningens fondstorv.

Det er ledelsens opfattelse, at det endnu ikke med rimelighed kan konkluderes, at Monyx Fonder vil blive afregistreret. Det er derfor også for tidligt at konkludere hvilket scenarie, der vil være gældende, afhængig af fremdriften i dialogen med pensionsmyndighederne, og de økonomiske konsekvenser heraf. I forbindelse med årsregnskabet, herunder den gennemførte impairmenttest og vurdering af nedskrivningsbehov på immaterielle anlægsaktiver, har bestyrelsen af forsigtighedshensyn valgt at holde værdien af fremtidige indtægter fra Monyx Fonders deltagelse i PPM ordningen m.v. ude.

Årets resultat efter skat blev et underskud på DKK -82,8 mio. inklusive resultat af ophørte aktiviteter og en ekstraordinær nedskrivning på goodwill på DKK 51,7 mio., sammenholdt med DKK -50,0 mio. i 2017. Eksklusiv den ekstraordinære nedskrivning udgør resultatet, DKK -31,1 mio., en forbedring på ca. DKK 18,9 i forhold til 2017.

Ultimo 2018 havde koncernen SEK 31,8 mia. under direkte forvaltning. Der er i slutningen af 2018 realiseret et fald på ca. 10% som følge af den generelle negative markedsudvikling på de finansielle markeder. Dette fald er delvist indhentet igen i begyndelsen af 2019.

Finansielle highlights 2018

• Årets resultat før afskrivninger (driftsresultat) af ophørte aktiviteter blev et overskud på DKK 17,6 mio., en stigning på DKK 19,6 mio. i forhold til 2017. Baggrunden for den positive udvikling kan primært henføres til den i slutningen af 2017 igangsatte restrukturering af koncernens svenske forretningsaktiviteter, der nu regnskabsmæssigt er klassificeret som ophørte aktiviteter

• Nettoindtægter faldt i 2018 til DKK 162,1 mio. (2017: DKK 188,2 mio.). Baggrunden kan primært henføres til den i slutningen af 2017 igangsatte restrukturering.

• Årets resultat efter skat blev på DKK -82,7 mio. (2017: DKK -50,0).

• Ultimo året udgjorde koncernens egenkapital DKK 207,6 mio. (2017: DKK 303,8).

Forventninger til 2019
Som følge af den forventede gennemførelse af transaktionen om salg af koncernens forretningsaktiviteter offentliggøres ikke forventninger til resultat for 2019.

På grundlag af de anvendte forudsætninger forventes en bogført egenkapital efter transaktionens gennemførelse på ca. DKK 205 mio., på linje med den opgjorte egenkapital pr. 31. december 2018.

For en yderligere uddybning af ovenstående henvises til selskabets årsrapport 2018, som er tilgængelig på selskabets hjemmeside: www.newcap.dk

NewCap Holding A/S

For yderligere information kontakt venligst:

Peter Steen Christensen
Email: info@newcap.dk