SpareBank 1 SMN : Ekstraordinært utbytte fra SpareBank 1 Gruppen utbetalt

1. januar 2019 ble Fremtind Forsikring etablert som resultat av fusjonen av SpareBank 1 Skadeforsikring og DNB Forsikring. I børsmelding 21. desember 2018 ble det meddelt hvilke økonomiske konsekvenser fusjonen ville få for SpareBank 1 Gruppen og selskapets eiere.

I transaksjonsavtalen ble det lagt til grunn et bytteforhold på 80 prosent for SpareBank 1 Gruppen og 20 prosent for DNB. Dette bytteforholdet baserte seg på en fremforhandlet markedsverdi av de to skadeforsikringsselskapene, inklusive verdien av personrisikoproduktene i den planlagte fisjonen. Det ble avtalt at DNB i 2019 skulle kjøpe seg opp til eierandel på 35 prosent i selskapet. DNB har opsjon på å kjøpe seg opp til 40 prosent eierandel.

DNBs oppkjøp fra 20 prosent til 35 prosent eierandel i Fremtind Forsikring er nå gjennomført. Samlet medfører det økt egenkapital for SpareBank 1 Gruppen på konsernnivå på ca. 4,7 milliarder kroner. Majoriteten (SpareBank 1-bankene og LO) sin andel av økningen er ca. 2,4 milliarder kroner. SpareBank 1 SMNs andel av økningen (19,5 prosent) utgjør ca. 460 millioner kroner og vil føres over resultatregnskapet for konsernet i første kvartal 2019.

Morselskapet SpareBank 1 Gruppen har fått en skattefri gevinst på ca. 1,7 milliarder kroner (andel av nevnte 2,4 milliarder) som følge av nedsalget. Gevinsten er utbetalt som ekstraordinært utbytte til eierne fra SpareBank 1 Gruppen 29. mars 2019. For SpareBank 1 SMN utgjør utbyttet 332 millioner kroner.

Sammenlignet med ren kjernekapitaldekning per 31. desember 2018 vil effekten av transaksjonen, inkludert mottatt utbytte fra SpareBank 1 Gruppen, men før avsetning til utbytte fra banken, øke ren kjernekapitaldekning for konsernet med anslagsvis 0,3 prosentpoeng. Endelig utdelingsgrad av resultateffekten er ikke besluttet, men dersom man i tråd med gjeldende praksis for kapitaldekningsberegning på delårsresultat legger til grunn en utdelingsgrad på 50 prosent, vil ren kjernekapitaldekning per 31. mars 2019 øke med 0,1 prosentpoeng.

I den skattefrie gevinsten er overføring av personrisikoproduktene ikke inkludert. Disse produktene forventes overført til Fremtind i løpet av 2019, etter endelig godkjennelse fra Finanstilsynet. Økonomisk effekt av disse overføringene vil bli meddelt når endelig godkjennelse foreligger.

Trondheim, 29. mars 2019

Kontaktperson i SpareBank 1 SMN:

Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672