Robit Oyj: TERVEHDYTTÄMISOHJELMA ETENEE SUUNNITELLUSTI – TILAUSKERTYMÄ KASVOI YLI 30%

ROBIT OYJ                                  LEHDISTÖTIEDOTE                                    25.4.2019, klo 8.05

ROBIT OYJ OSAVUOSIKATSAUS: 1.1.-31.3.2019:

TERVEHDYTTÄMISOHJELMA ETENEE SUUNNITELLUSTI – TILAUSKERTYMÄ KASVOI YLI 30%

Robit julkaisee aiempaa laajemman raportin neljännesvuosittain tavoitteenaan antaa parempaa tietoa yhtiön kehityksestä sen osakkeenomistajalle.

Robit Oyj:n tilauskertymä oli 23,2 miljoonaa euroa ja kasvoi edelliseen kvartaaliin verrattuna yli 30%
(17,6 miljoonaa euroa Q4/2018). Yhtiö on tyytyväinen myynnin kehitykseen.
Liikevaihto oli 20,1 miljoonaa euroa (21,1 miljoonaa Q1/2018) ja laski näin vertailukauteen verrattuna viisi prosenttia.  Liikevaihto kasvoi kuitenkin edelliseen kvartaaliin verrattuna seitsemän prosenttia
(18,8 miljoonaa euroa Q4/2018). Vuoden alun myynnin kehitys antaa lupaavan lähtökohdan vuodelle 2019 ja mahdollistaa yhtiön paluun kasvu-uralle.

Tehdyt tehostamistoimenpiteet ovat parantaneet kannattavuutta. Raportoitu käyttökate parani vertailukauteen verrattuna ja oli 1,1 miljoonaa euroa. Ilman IFRS16 -standardin vaikutusta käyttökate oli
0,6 miljoonaa euroa (-0,5 miljoonaa euroa Q1/2018).

Robitin joulukuussa käynnistämä tehostamisohjelma etenee edelleen suunnitellusti. Ohjelma keskittyy neljään osa-alueeseen: jakeluverkoston ja yhtiön oman myynnin kehittämiseen, käyttöpääoman tehostamiseen, kapasiteetin ja resurssien tehokkaampaan käyttöön sekä henkilöstön motivaatioon ja suorituskykyyn.

Osana tehostamisohjelmaa yhtiö päätti maaliskuussa siirtää USA:ssa sijaitsevan Shermanin tehtaan
DTH-tuotevalmistuksen yhtiön muihin tehtaisiin. Tuotanto Shermanin tehtaalla loppuu vuoden toisen neljänneksen aikana.

Yhtiön henkilöstömäärä oli katsauskauden päättyessä 283 henkilöä (302 Q1/2018).

Vuonna 2019 yhtiön tavoitteena on saavuttaa positiivinen EBITA-kannattavuus sekä vapauttaa merkittävästi liiketoimintaan sitoutuneita pääomia.

ROBIT OYJ

Ilkka Miettinen
talousjohtaja, vt. toimitusjohtaja

Lisätiedot:
Ilkka Miettinen

Robit on voimakkaasti kansainvälistynyt kasvuyhtiö, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti
asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: kaivosteollisuus, rakentaminen ja urakointi, tunnelinporaus
sekä kaivonporaus. Yhtiön tarjonta jakaantuu kolmeen tuote- ja palvelualueeseen: Top Hammer, Down-the-
Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla 15 omaa myynti- ja palvelupistettä ja aktiivinen
myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa,
Englannissa ja USA:ssa. Robitin osake noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa:
www.robitgroup.com