PolyPlank offentliggör årsredovisning för 2018  samt en revisionsberättelse som avviker från standard

PolyPlanks årsredovisning för 2018 finns nu tillgänglig i bifogad pdf och på bolaget hemsida. En justering av koncernens skattekostnad har gjorts samt ett par andra mindre justeringar som tillsammans förbättrar koncernens resultat med 0,1 MSEK. Balansomslutningen har minskat med 0,2 MSEK.

Förändringar i koncernens rapport över totalresultatet Kommuniké
JusteringÅrs-
rovisning
Uppskjuten skatt 7935114
Årets resultat från avvecklad verksamhet -467-11-478
Årets resultat -38824-364
Övrigt totalresultat 03232
Årets totalresultat -38856-332

Förändringar i Rapport över finansiellställning för koncernen
Uppskjuten skattefordran 283-97186
Skattefordran 157-14512
Summa tillgångar 440-242198

Eget kapital 4 418564 474
Långfristiga räntebärande skulder 0284284
Kortfristiga räntebärande skulder 6 294-346 260
Övriga kortfristiga skulder 2 666-5482 118
Summa eget kapital och skulder 13 378-24213 136

Revisionsberättelse

Revisorn uttalar en väsentlig osäkerhetsfaktor avseende antagandet om fortsatt drift. Styrelsen har en annan uppfattning. Bolaget har och har haft likviditetsproblem. Huvudägaren har under alla år stött bolaget, Styrelsen har vidtagit åtgärder för kostnadsbesparingar samt att orderingången för 2019 följer budget. Bolaget har även utestående teckningsoptioner som kan ge ett likviditetstillskott under 2019.

Revisorn har även anmärkt på att skatter inte betalats i rätt tid samt att eget kapital var förbrukat med mer än hälften och att någon andra kontrollstämma inte hållits inom åtta månader från den 19 juni 2018. Den 24 april 2019 hölls extra stämma där aktiekapitalet minskades för att täcka förlust som inte täcks av fritt eget kapital. Nedsättningen är registrerad på Bolagsverket den 25 april 2019.  Bolaget kommer att kalla till extra stämma som hålls den 16 maj 2019 för att konstatera att aktiekapitalet är återställt i sin helhet.

Revisionsberättelsen återfinns på sidan 51 i bifogad årsredovisning för 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Vd                                        Cay Strandén

Telefon                                0485 66 44 80

Email                                    cay@polyplank.se

Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2019 kl.19:35 CET.

PolyPlank har utvecklat och etablerat en unik metod att tillverka produkter genom att använda återvunnen plast och organiska fibrer utan tillsatser. PolyPlanks produkter har en rad fördelar gentemot alternativen, exempelvis har produkterna träets positiva material- och bearbetningsegenskaper, god motståndskraft mot fukt och röta, hög slagseghet i ett omfattande temperaturspann, lång livslängd. Vidare kan produkterna materialåtervinnas, vilket är en positiv miljöeffekt, men medför också en betydligt lägre materialkostnad sett över tiden.

PolyPlank handlas på Nasdaq First North under beteckningen POLY. Aktiens ISIN-kod är SE0005569290. Hagberg & Aneborn Fondkommission AB, tel +46 8 408 933 50 är bolagets Certified Adviser, hagberganeborn.se

PolyPlank AB (publ)
Storgatan 123, SE-386 35 Färjestaden.
Tel 0485-664480 Fax 0485-664499.
E-post info@polyplank.se
www.polyplank.se