Odfjell SE 1Q19: Ratene for kjemikalietank fortsatte forbedringen i årets første kvartal

Odfjell SE rapporterte i dag sine resultater for første kvartal 2019. Resultatene reflekterer et styrket spotmarked for kjemikalietank og stabile underliggende resultater fra Odfjell Terminals.

Høydepunkter for første kvartal 2019:

• Spotratene for kjemikalietank styrket seg sammenlignet med forrige kvartal.
  • I de viktigste handelsrutene økte spotratene med 16% sammenlignet med forrige kvartal, men dette blir delvis utlignet pga. færre inntektsdager sammenlignet med 4Q18.
  • Kontraktsdekningen er redusert til 50% sammenlignet med 59% i 4Q18. Årsaken til dette er at vi ikke aktivt forfulgte kontrakter på historisk lave ratenivåer.
  • EBITDA på USD 47 millioner, mot USD 33 millioner i 4Q18.
  • EBITDA på USD 40 millioner fra Odfjell Tankers sammenlignet med USD 27 millioner i 4Q18. Justert for ny regnskapsstandard (IFRS 16) rapporterte Odfjell Tankers forbedret EBITDA fra justert USD 23 millioner i 4Q18 til USD 27 millioner i 1Q19.
  • EBITDA på USD 7 millioner fra Odfjell Terminals sammenlignet med USD 5 millioner i 4Q18.
  • Styret besluttet å ikke anbefale utbytte for FY2018.

"Markedene for kjemikalietank forbedret seg i første kvartal, og vi regner med at denne trenden fortsetter som et resultat av sterke underliggende faktorer i våre markeder og et generelt styrket tankmarked. Vi bestemte oss for å ikke aggressivt forfølge eller utvide kontrakter ved utgangen av 2018 pga. historisk lave rater. Dette reduserer vår COA-portefølje, men øker også vår eksponering i et sterkere marked. Vi forventer å fortsette å forbedre resultatene våre i neste kvartal", sier Kristian Mørch, CEO i Odfjell SE.

Se vedlagt for 1Q19 Rapport og Presentasjon. I forbindelse med rapporteringen presenterer Odfjell SE resultatene i en live audiocast klokken 09:00 CET i dag, etterfulgt av Q&A. Følg audiokasten på Odfjell.com eller HegnarTV.

For å delta i Q&A-sesjonen, klikk her eller ring:

Norge: +47 2100 2613
Storbritannia: +44 (0) 330 336 9104
USA: +1 929 477 0443
Deltakerpassord: 047598

Presentasjonen holdes på engelsk.

IR-kontakt:
Bjørn Kristian Røed