SpareBank 1 SMN : Historisk godt resultat

I sitt hundrede og aller siste kvartalsregnskap for SpareBank 1 SMN legger avtroppende konsernsjef Finn Haugan fram et rekordhøyt resultat per første kvartal i år på 1046 millioner kroner.

- Det er svært hyggelig å avslutte nesten 28 år i SpareBank 1 SMN på denne måten. Bak resultatet ligger en gevinst på 460 millioner kroner, og i tillegg utvikler den underliggende driften i konsernet seg godt, sier Finn Haugan som nå overlater konsernsjefstillingen til Jan-Frode Janson.

Gevinsten er knyttet til etableringen av Fremtind Forsikring, hvor SpareBank 1 Gruppen og DNB har fusjonert sine skadeforsikringsvirksomheter. Kvartalsresultatet uten denne gevinsten ville vært 586 millioner kroner, som gir en egenkapitalavkastning på 12,8 prosent. Det er 120 millioner kroner høyere enn resultatet per første kvartal i fjor. Bedringen skyldes økte driftsinntekter og god avkastning på finansielle investeringer.

Netto renteinntekter økte med 81 millioner kroner til 649 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Økningen kommer gjennom vekst i utlån og økte marginer på innskudd. I første kvartal 2019 ble tap på utlån 67 millioner kroner mot 48 millioner i samme kvartal i fjor. Tapene stammer i hovedsak fra oljerelatert virksomhet. Banken forventert at tap på utlån blir lavere i år enn i fjor.

Styrker markedsposisjonen

Banken økte utlån til personkunder med 8,3 prosent til 108,7 milliarder kroner siste tolv måneder, som er betydelig høyere enn generell markedsvekst. Utlån til næringslivskunder økte med 3,4 prosent til 52,4 milliarder kroner, hvor veksten primært kommer fra småbedrifter i tråd med bankens strategi.

- Vi tror på en modell der vi dyrker tilstedeværelse og kortreiste beslutninger. 350 bedrifter har valgt SpareBank 1 SMN som ny bank i løpet av første kvartal. Det tar vi som en tillitserklæring. I løpet av de neste ukene skal jeg besøke alle våre kontorer og mange av våre kunder. Det ser jeg frem til, sier påtroppende konsernsjef Jan-Frode Janson.

Regnskap per første kvartal 2019 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 1155 mill. kr (596 mill. per første kvartal 2018)
  • Resultat etter skatt: 1046 mill. kr (466 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 23,3% (11,2%)
  • Vekst i utlån: 6,6% (7,9%)
  • Vekst i innskudd: 6,8% (8,2%)
  • Tap på utlån: 67 mill. kr (48 mill.)
  • Ren kjernekapitaldekning: 14,8% (14,6%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 5,02 kr (2,21 kr)

Trondheim, 9. mai 2019

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:

Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672

Kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322