Stämmokommuniké från årsstämma i Vostok Emerging Finance Ltd.

Stockholm, May 21, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) --

Årsstämma i Vostok Emerging Finance Ltd (”Bolaget”) hölls torsdagen den 21 maj 2019 kl. 10.00 hos Advokatfirman Vinge, Stureplan 8 i Stockholm.

På stämman hade depåbevisinnehavarna att ta ställning till de ärenden som framgår nedan.

• Det beslutades att fastställa resultaträkningen för perioden 1 januari t.o.m. 31 december 2018 samt balansräkningen per den 31 december 2018. I enlighet med styrelsens förslag beslutades att ingen utdelning lämnas till aktieägarna och att Bolagets resultat balanseras i ny räkning.

• Det beslutades att antalet styrelseledamöter ska vara sex, utan suppelanter, och Lars O Grönstedt, Per Brilioth, Ranjan Tandon, David Nangle, Milena Ivanova och Voria Fattahi omvaldes som styrelseledamöter. Lars O Grönstedt valdes till styrelsens ordförande. Samtliga valdes för perioden intill slutet av årsstämman 2020. Vidare beslutades att ett totalt styrelsearvode om 1 800 000 SEK ska utgå, varav 600 000 SEK till styrelsens ordförande och 300 000 SEK till var och en av övriga styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget.

• Det beslutades om omval av det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB som Bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2020.

• Det beslutades i enlighet med valberedningens förslag om principer för utseende av valberedning inför årsstämman 2020.

• Det beslutades i enlighet med styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare m.m.

• Det beslutades i enlighet med styrelsens förslag att anta ett nytt långsiktigt aktieincitamentsprogram, innefattande beslut om ändring av Bolagets Bye-Laws (bolagsordning) genom införande av ett nytt omvandlingsbart och inlösningsbart aktieslag, definierat som 2019 Plan Shares i Bye-Laws (bolagsordning), och beslut om nyemission av högst 12 400 000 2019 Plan Shares till deltagarna i programmet.

• Det beslutades i enlighet med styrelsens förslag att ändra Bolagets Bye-Laws (bolagsordning) på så sätt att bolagsstämma kan hållas i Hamilton, Bermuda, där Bolaget har sitt säte, eller på sådan annan ort där Bolagets aktier, eller andra finansiella instrument utgivna av eller för Bolaget, är upptagna till handel.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Stenlund, CFO: +46 (0) 8-545 015 50

Vostok Emerging Finance är ett investmentbolag vars syfte är att investera i bolag i ett tidigt skede som erbjuder moderna finansiella tjänster i tillväxtmarknader. VEF är noterat i Sverige på Nasdaq First North med kortnamnet VEMF SDB.

Vostok Emerging Finance’s Certified Adviser på Nasdaq First North är Pareto Securities AB, +46 8 402 50 00, certifiedadviser.se@paretosec.com.

VEF_AGM_2019_kommuniké