Stockwik förvärvar Däckcentrum

TRANSAKTIONEN I KORTHET

Stockwik Förvaltning AB (publ) har idag den 10 juni 2019 förvärvat samtliga aktier i Däckcentrum i Hässleholm AB (”Däckcentrum” respektive ”Transaktionen”).

Däckcentrum utgör Stockwiks nionde förvärv.

Däckcentrum har sedan starten år 1991 inriktat sig på att förse såväl lätta som tunga fordon med däck och service kring däck. Företagets verksamhet bedrivs med hög kvalitet och har en väletablerad position på den lokala marknaden. Den efterfrågan företaget möter karaktäriseras av stabilitet och låg konjunkturkänslighet. Däckcentrum har under en lång obruten rad av år visat positivt resultat.

Däckcentrums omsättning under det senaste räkenskapsåret upp gick till 20 MSEK. Medräknat Däckcentrum uppgår Stockwikkoncernens omsättning till omkring 350 MSEK räknat som rullande tolv månader i den nu befintliga koncernstrukturen med de övriga portföljbolagen Galdax och Stans Gummiverkstad (industri), BergFast och AFF (markservice), MBF, KRVVS, Vaxholms Värmeservice och NF Måleri (fastighetsservice). Däckcentrum kommer att ingå i segmentet industri.

Transaktionen sker mot en total anskaffningskostnad om 8,4 MSEK. Köpeskillingen består av en kontantbetalning och en revers.

BAKGRUND OCH MOTIV

Förvärvet utgör en lönsam och etablerad verksamhet med strukturer för självständig drift. Däckcentrum bidrar till att ytterligare befästa Stockwiks befintliga verksamhet Galdax som en av landets absolut ledande aktörer på däckmarknaden. Däckcentrums VD och grundare Per Inge Lennartsson samt övrig befintlig personal kvarstår oförändrad. Verksamheten innehar en etablerad position inom ett område med stadig och relativt konjunkturoberoende efterfrågan. Förvärvet ligger väl i linje med Stockwiks intentioner att förvärva lönsamma bolag med bedömd låg operativ risk. Erforderlig förvärvsfinansiering är etablerad genom ett lån från Skandinaviska Kreditfonden. Lånet löper under 4 års tid, med 11,25 procents ränta.

• ”Med Däckcentrum gör Stockwik ett kvalitativt kompletteringsförvärv till Galdax. Tillsammans med Stans Gummiverkstad i Uddevalla tillkommer genom Däckcentrum i Hässleholm ytterligare en etablerad kanal för våra produkter och tjänster. Vi befäster ytterligare Galdax position som en av de ledande på den svenska däckmarknaden”, säger David Andreasson VD för Stockwik.
  • ”Med förvärvet av Däckcentrum fortsätter Galdax att både stärka och bredda sin position på den svenska marknaden. Galdax möjliggör med detta förvärv en högre grad av service till kunder som behöver våra produkter i centrala delar av Skåne”, säger Claes Amnäs grundare av och affärsutvecklare för Galdax.
  • ”Vi ser att Stockwik och Galdax utgör en trygg plattform från vilken vi långsiktigt säkerställer verksamheten för Däckcentrum och dess personal. Vi är särskilt glada över att ha funnit en initierad och erkänt kompetent ny ägare med ett uttalat långsiktigt perspektiv och ser med tillförsikt på framtiden”, säger grundare Per Inge Lennartsson.

OM DÄCKCENTRUM

Däckcentrums omsättning uppgick under det senast fastställda räkenskapsåret 2018 till ca 20 MSEK med ett rörelseresultat (EBITDA) om knappt 2,5 MSEK. Totalt 8 personer är anställda i företaget.

OM TRANSAKTIONEN

Köpeskillingen uppgår till 8,4 MSEK. Denna fördelar sig på 7,9 MSEK kontant samt en revers om 0, 5 MSEK med löptid 18 månader och årsränta 4 %.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Stockwik Förvaltning AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 juni 2019 kl. 15:00 (CET).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: Nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq OMX Stockholm Small Cap med koden STWK.

Stockwik förvärvar Däckcentrum 190610