Selskabsmeddelelse nr. 7/2019: Opjustering af resultatforventningerne for 2019 som følge af det kommende salg af 75 % af Sparinvest Holdings SE

Salling Bank opjusterer forventningerne til resultatet før skat for 2019 med 5 mio. kr. fra de tidligere udmeldte forventninger på 25 – 35 mio. kr. til 30 – 40 mio. kr.

Opjusteringen skyldes det forventede kommende salg af 75 % af aktierne i Sparinvest Holdings SE (”Sparinvest”).

Som meddelt i selskabsmeddelelse nr. 3/2019 indgik ejerkredsen bag Sparinvest den 1. marts en betinget aftale om salg af 75 % af aktierne i Sparinvest. Den på daværende tidspunkt udestående due diligence-proces er nu afsluttet, ligesom der er foretaget mindre justeringer i sammensætningen af vederlaget til de sælgende aktionærer, og de eneste udestående betingelser er opnåelse af de nødvendige myndighedsgodkendelser fra finanstilsynet i Luxembourg, CSSF, samt konkurrencemyndighederne. Som følge heraf synes der på nuværende tidspunkt at være så stor sikkerhed for gennemførslen af salget, at forventningerne til resultatet for 2019 opjusteres.

Salling Bank ejer dags dato 0,6 % af aktierne i Sparinvest, og transaktionen vil indebære en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. 5 mio. kr.

Salget af aktierne vil indebære, at bankens egentlige kernekapital- samt kapitalprocent forøges med ca. 0,5 procentpoint dels på grund af den ekstraordinære indtægt, og dels på grund af reduktion af fradraget i kapitalgrundlaget for kapitalandele i andre finansielle virksomheder med ca. 7 mio. kr. Ved udgangen af 1. kvartal 2019 havde banken en kapitalprocent på 17,0.

Såfremt myndighedsgodkendelserne opnås inden for den forventede tidshorisont, gennemføres transaktionen i 3. kvartal 2019.

Spørgsmål til meddelelsen rettes til bankdirektør Peter Vinther Christensen på telefon 96 44 62 00.

Bankens selskabsmeddelelser kan ses på bankens hjemmeside www.sallingbank.dk.

Vedhæftet fil

2019 nr. 7 Opjustering af resultatforventningerne for 2019 som følge af det kommende salg af 75 % af Sparinvest Holdings SE