Robit Oyj: ROBIT OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 1.1.-30.6.2019: TEHOSTAMISOHJELMA ETENEE – TILAUSKERTYMÄ HYVÄLLÄ TASOLLA

ROBIT OYJ                           LEHDISTÖTIEDOTE                                    7.8.2019 KLO 08.10

ROBIT OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 1.1.-30.6.2019:
TEHOSTAMISOHJELMA ETENEE – TILAUSKERTYMÄ HYVÄLLÄ TASOLLA

Robitin tehostamisohjelma etenee ja ohjelman toteuttaminen jatkuu koko vuoden.
Toisen vuosineljänneksen tilauskertymä 22 miljoonaa euroa oli noin 3 % korkeampi vertailukauteen nähden. Ensimmäisen vuosipuoliskon tilauskertymä oli noin 46 miljoonaa euroa kasvaen niin ikään noin kolme prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta.

Liikevaihto oli vertailukauden tasolla ja vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna liikevaihto kasvoi 9,7 %. Liiketulosta rasitti 1,0 miljoonan euron arvonalennuskirjaus, joka kohdistui Halco Brighousen tuotantotilojen vuokravastuisiin.

Osana tehostamisohjelmaa Robit tarkensi DTH-liiketoiminnan tuotantostrategiaa. Tämän seurauksena USA:ssa sijaitsevan Shermannin tehtaan tuotanto lopetettiin ja siirrettiin yhtiön muihin tehtaisiin. Heinäkuun alussa päätettiin siirtää Halco-tuotteiden valmistus Brighousessa (UK) Robitin Chesterfieldin (UK) ja Perthin (AU) tehtaisiin. Päätöksellä yhtiö varautuu samalla mahdolliseen Brexitiin.

Yhtiön henkilöstömäärä oli katsauskauden päättyessä 269 (290) henkilöä.

Robit päivitti 2.8.2019 ohjeistustaan vuodelle 2019. Uuden ohjeistuksen mukaan vuonna 2019 EBITA-kannattavuus jää negatiiviseksi ja liiketoimintaan sitoutuneita pääomia vapautuu alkuperäistä tavoitetta vähemmän.

ROBIT OYJ

Tommi Lehtonen

Lisätiedot:
Tommi Lehtonen, toimitusjohtaja
tommi.lehtonen@robitgroup.com

Robit on voimakkaasti kansainvälistynyt kasvuyhtiö, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: kaivosteollisuus, rakentaminen ja urakointi, tunnelinporaus sekä kaivonporaus. Yhtiön tarjonta jakaantuu kolmeen tuote- ja palvelualueeseen: Top Hammer, Down-the-Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla 15 omaa myynti- ja palvelupistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa, Englannissa ja USA:ssa. Robitin osake noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa: www.robitgroup.com.

Jakelu:
www.robitgroup.com