Vostok Emerging Finance investerar i Xerpa, brasiliens ledande HR-plattform och löneutjämningsprodukt.

Stockholm, Sept. 17, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) --

Vostok Emerging Finance (“VEF”) meddelade idag att bolaget har investerat 8.5 MUSD i Xerpa, brasiliens ledande HR-plattform och leverantör av Xerpay, bolagets löneutjämningsprodukt. VEF ledde Serie B-finansieringsrundan om totalt 13 MUSD, i vilken även Founders Fund (den första institutionella investeraren i Facebook and SpaceX) ledd av Peter Thiel, en av PayPals grundare, deltog tillsammans med de befintliga investerarna Kaszek Ventures, Redpoint e.ventures och QED. Genom denna investering äger VEF en minoritetspost och har styrelserepresentation i bolaget.

Xerpa’s löneutjämningsprodukt, Xerpay, ger löntagare åtkomst till sin redan intjänade lön, omgående och vid vilken tidpunkt som helst, likt Wafestream i Storbritannien. Brasilien har länge lidit av några av världens högsta räntor, låg andel finansiellt inkluderade individer och 60% av arbetstagarna kämpar för att få lönen att räcka månaden ut. Genom Xerpay får löntagare omedelbar finansiell trygghet och kan därigenom undvika den negativa spiral av lån, straffavgifter och inkassoärenden som kan orsakas av dyra kontokrediter och kreditkort vilka löntagare ofta vänder sig till innan nästkommande löneutbetalning.

Alexis Koumoudos, Investeringsansvarig på Vostok Emerging Finance kommenterar:

“Xerpay är helt perfekt för Brasilien, där tiotals miljoner människor använder sig av nästan gangsterliknande kreditprodukter. Vi ser fintechbolag över hela världen och passformen här är fantastisk; vi blev mycket imponerade av Xerpa, teamet och bolagets inställning och strategi till denna mycket nydanande produkt. Xerpas ursprung som mjukvaruleverantör inom HR-segmentet skapar den perfekta grogrunden för företag att vara en positiv kraft i sina anställdas liv, och på så sätt adressera den ledande orsaken till stress på arbetsplatsen, finansiell otrygghet.”

Nicholas Reise, grundare och VD på Xerpa kommenterar:

”Vi är mycket glada att välkomna Vostok Emerging Finance och tillsammans fortsätta vår mission att förbättra den genomsnittligen brasilianarens finansiella välbefinnande. Modellen för löneutjämning (Xerpay) har fått fäste globalt vilket är ofrånkomligt. Vi kan i realtid beställa exempelvis taxi, mat och sjukvård – så varför inte få tillgång till vår redan intjänade lön? Den traditionella löneutbetalningscykeln har bundit upp löntagares redan intjänade ersättning så länge vi kan minnas, vilket har tvingat många att vända sig till dyra alternativa produkter som exempelvis kontokrediter och kreditkort. Vi hör bolag prata om ”digital transformation” hela tiden; att modernisera löneutbetalningscykeln är den mest fundamentala transformation ett bolag kan göra i relation till sina anställda. Xerpay är grundstenen i en rad nya produkter riktade mot arbetstagare som vi kommer att rulla ut kommande månader.”

För ytterligare information, kontakta:

Henrik Stenlund, CFO: +46 (0) 8-545 015 50

Vostok Emerging Finance är ett investmentbolag vars syfte är att investera i bolag i ett tidigt skede som erbjuder moderna finansiella tjänster i tillväxtmarknader. VEF är noterat i Sverige på Nasdaq First North med kortnamnet VEMF SDB.

Vostok Emerging Finance’s Certified Adviser på Nasdaq First North är Pareto Securities AB, +46 8 402 50 00, certifiedadviser.se@paretosec.com.

Press release_Xerpa_sw