Konecranes stärker sin ledande position inom lyftverksamheter med tre nya lanseringar

• Kranarna i den nya, innovativa S-serien har syntetiska linor och ger större prestanda samt längre operationell livslängd
  • Kranarna i S- och M-serierna erbjuder data i realtid och insikt via kundportalen yourKONECRANES som ger bättre insyn i användningen och gör det lättare att förutse underhållsbehoven
  • Lanseringarna visar styrkan i Konecranes utökade utbud efter förvärvet av MHPS

Konecranes uppdaterar och stärker sitt ledande utbud av lyftutrustning genom dagens lansering av tre nya produkter för både befintliga och nya industrikunder inom sektorer som allmän tillverkning, bilindustri och olika processindustrier. Försäljningen av de nya produkterna förväntas börja redan denna månad.

“Dagens lanseringar speglar styrkan och djupet i vårt utökade utbud efter förvärvet av MHPS liksom vår fortsatta rationalisering av antalet produktplattformar. Lanseringarna kommer att befästa vår ledande position på marknaden de kommande åren,” säger Panu Routila, VD och koncernchef i Konecranes.

"Jag är särskilt stolt över kranarna i den innovativa S-serien, som skiljer ut oss från konkurrenterna och har väckt stort intresse bland kunderna i en rad branscher," tillägger Routila.

S-, C- och M-serierna representerar den nästa generationen av Konecranes tre riktmärken inom branschen genom att tillföra ny teknik och innovationer på områden såsom motordrift, linor, lyftsystem samt kopplingar och bromsar för att tillhandahålla säker utrustning med bättre prestanda, längre livslängd och större operationella besparingar.

De nya produkterna understryker Konecranes tekniska ledarskap. Alla nya kranar i S- och M-serierna kommer att ha sensorer och kapacitet att samla in och skicka data. Varje kund som skaffar en kran i S- eller M-serien får tillgång till kundportalen yourKONECRANES med digitala tjänster för operatörer, tekniker och ledning. Portalen möjliggör att kunderna kan dra full nytta av sin kran. Konecranes har 20 patent som är beviljade eller väntar på att beviljas för de tre nya produktserierna.

Detta speglar Konecranes investeringar i de ökade möjligheter som data ger. Företaget har inrättat ett datavetenskapligt laboratorium i Lyon i Frankrike som ett led i den kontinuerliga satsningen på att digitalisera produkter, tjänster och funktioner. Konecranes har 21 500 uppkopplade kranar över hela världen och digital livscykelinformation från över 1,1 miljoner kundenheter.

De idag lanserade produkterna med förbättringar i komponenternas konstruktion och material, främjar också Konecranes mål att i betydande grad minska sina produkters miljöpåverkan under deras livslängd. Ett starkt fokus på komponenternas hållbarhet och förebyggande underhåll speglar företagets engagemang för den cirkulära ekonomin. Detta hjälper kunderna  uppnå det högsta livscykelvärdet på sin utrustning.

KONECRANES S-SERIEN
Konecranes CXT har länge varit industristandard inom traverskranar. Kranarna i S-serien sätter ett nytt riktmärke med innovativa standardfunktioner såsom variabel hastighetskontroll för alla rörelser, Adaptive Speed Range, som anpassar den maximala lyfthastigheten till lastens vikt för säkrare och produktivare användning och nya syntetiska linor med en banbrytande lyftanordning som minskar skivbelastningen med upp till 45%. Kranarna förses även med  Konecranes Smart Features-smartfunktioner , såsom. Follow Me , Hook Centering och Snag Prevention, som förbättrar den operationella säkerheten. S-serien ger även åtkomst till kundportalen yourKONECRANES och digitala mervärdestjänster såsom TRUCONNECT, Konecranes ledande plattform för krananvändning och operationella data.

KONECRANES M-SERIEN
Kranarna i M-serien har den mest kompakta och modulära vinschen från Konecranes för tunga och krävande lyft. Tillförlitliga Core of Lifting-komponenter med hög prestanda och modulär utformning gör att kranen enkelt kan ställas in för att fylla behoven i många olika tillverkningsprocesser. Omläggningen av vinschens komponentlayout och det maskinella stödsystemet eliminerar anpassningsfel som kan förekomma mellan komponenterna i traditionella vinschar. Smart Features-smartfunktioneroch avancerade användargränssnitt såsom Remote Operating Stationtillhandahålls för ökad produktivitet och säker användning.

KONECRANES C-SERIEN KÄTTINGTELFERKRANAR
Den nya C-serien är Konecranes mest avancerade elektriska kättingtelferkran hittills. Kranen har den robusthet, precision och tillförlitlighet som Core of Lifting-komponenterna ger samt ett omformat motorkylsystem som ger upp till 50 % längre drifttid jämfört med den förra generationen och en broms byggd för över en miljon operationer. Säkerhetsfunktioner såsom brytare och säkerhetskopplingar har förbättrats för ökad prestanda och tillförlitlighet.

Mer information om de nya produkterna finns på vår lanseringssida.

Ordlista
Förklaringar till produktdelar och termer som förekommer i pressmeddelandet kan fås på adressen https://www.konecranes.com/resources/overhead-crane-terminology

Marko Tulokas, direktör, industriella kranar
E-post: Marko.tulokas@konecranes.com

Laura Hult-Mäkinen, kommunikationschef, industriell utrustning
E-post: laura.hult-makinen@konecranes.com

Mer information för investerare och analytiker
Eero Tuulos, direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post: eero.tuulos@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2018 omsatte koncernen 3,16 miljarder euro. Koncernen har 16 100 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).