Demant A/S: Opdatering på processen til gendannelse af it-infrastruktur

Selskabsmeddelelse nr. 2019-1311. oktober 2019

Opdatering på processen til gendannelse af it-infrastruktur

Som tidligere meddelt i selskabsmeddelelser den 3., 4., 17. og 26. september oplevede Demant-gruppen en kritisk hændelse på vores interne it-infrastruktur den 3. september 2019, hvor vi blev ramt af cyber-kriminalitet.

Siden selskabsmeddelelsen, der blev offentliggjort den 26. september, og i tråd med tidligere udmeldte forventninger er vores it-infrastruktur nu normaliseret, og vi har færdiggjort gendannelsen og genaktiveringen af alle forretningskritiske systemer, applikationer og servere i alle regioner og forretningsområder.

I vores engrosforretning af høreapparater producerer og distribuerer vi på fuld kapacitet efter planen for at nedbringe den oparbejdede back-log siden hændelsen, at genopbygge den nødvendige lagerbeholdning på tværs af forsyningskæden og at reducere leveringstiden. På vores produktionsanlæg for cochlear-implantater i Frankrig forsætter vi ramp-up. Fra et it-perspektiv er vores detailforretning i fuld drift, men vi ser stadig en moderat negativ effekt på grund af færre kundeaftaler end normalt genereret i september.

Vi fastholder vores foreløbige vurdering, ifølge hvilken hændelsen vil have en samlet negativ finansiel effekt på det rapporterede resultat af primær drift (EBIT) i 2019 på DKK 550-650 mio., hvilket inkluderer en forventet fratrukket forsikringsdækning på ca. DKK 100 mio. Effekten er i altovervejende grad relateret til et estimeret tabt salg samt en svækkelse af vækstmomentum. Derudover forventer vi at afholde omkostninger direkte forbundet med hændelsen på DKK 50 mio., hvilket er inkluderet i den finansielle effekt. Vores vurdering af den finansielle effekt er stadig forbundet med usikkerhed og forudsætter, at genetableringsprocessen af forretningen fortsætter efter planen. Vi fastholder vores forventninger om et EBIT i 2019 på DKK 2.000-2.300 mio. (DKK 2.650-2.850 mio. før it-hændelsen).

På nuværende tidspunkt kan vi ikke give et skøn over effekten på de øvrige nøgletal, men vi forventer at være i stand til at komme med en udmelding i forbindelse med vores periodemeddelelse, som offentliggøres den 18. november 2019 (ændret fra den 7. november 2019). Vores tilbagekøb af aktier er fortsat midlertidigt sat i bero. Vi har i 2019 tilbagekøbt aktier for DKK 580 mio.

* * * * * * *

Yderligere information: