ROBIT OYJ: OSAVUOSIKATSAUS 1.1.-30.9.2019: KASSAVIRTA JA TILAUKSET KEHITTYIVÄT MYÖNTEISESTI

ROBIT OYJ                                                 PÖRSSITIEDOTE                               1.11.2019 KLO 8.00

ROBIT OYJ OSAVUOSIKATSAUS 1.1.-30.9.2019: KASSAVIRTA JA TILAUKSET KEHITTYIVÄT MYÖNTEISESTI

Tekstissä katsauskaudella tai vuoden kolmannella neljänneksellä viitataan ajalle 1.7. – 30.9.2019 (Q3) ja tammi-syyskuulla viitataan ajanjaksoon 1.1.-30.9.2019. Vastaavan ajanjakson tiedot vuodelta 2018 on esitetty sulkeissa. Prosenttiluvut on laskettu tuhansista euroista.

IFRS 16 standardin mukaan vuokrasopimukset on raportoitu 1.1.2019 alkaen taseessa käyttöomaisuudessa ja lainoissa vaikuttaen myös tuloslaskelman vertailtavuuteen vuoteen 2018. EBITDA-tasolla vaikutus on 1,5 miljoonaa euroa ja EBITA-tasolla 0,1 miljoonaa euroa tulosta parantava. Rahoituskuluihin vaikutus on -0,3 miljoonaa euroa. Lisätietoa IFRS 16-standardista liitetiedossa 2.

1.7.-30.9.2019 lyhyesti

• Liikevaihto 22,2 miljoonaa euroa (20,8)
  • EBITDA 0,2 miljoonaa euroa (0,2)
  • Vertailukelpoinen EBITDA 1,2 miljoonaa euroa (0,2)*
  • EBITA -1,3 miljoonaa euroa (-1,2)
  • Vertailukelpoinen EBITA -0,3 miljoonaa euroa (-1,2)*
  • Liiketulosprosentti (EBIT %) -6,6 prosenttia liikevaihdosta (-6,8)
  • Katsauskauden tulos -1,1 miljoonaa euroa (-1,5)
  • Operatiivinen kassavirta 1,9 miljoonaa euroa (-3,9)

1.1.-30.9.2019 lyhyesti

• Liikevaihto 64,3 miljoonaa euroa (63,9)
  • EBITDA 1,9 miljoonaa euroa (-0,8)
  • Vertailukelpoinen EBITDA 3,0 miljoonaa euroa (0,2)*
  • EBITA -3,9 miljoonaa euroa (-4,4)**
  • Vertailukelpoinen EBITA -1,8 miljoonaa euroa (-3,4)**
  • Liikevoittoprosentti (EBIT %) -7,0 prosenttia liikevaihdosta (-7,9)
  • Katsauskauden tulos -4,7 miljoonaa euroa (-5,9)
  • Operatiivinen kassavirta -0,3 miljoonaa euroa (-2,8)
  • Omavaraisuusaste katsauskauden lopussa 49,7 prosenttia (57,1%)
Keskeiset tunnusluvutQ3 2019Q3 2018Muutos %Q1-Q3 2019Q1 -Q3 2018Muutos %2018
Liikevaihto, 1000 euroa22 24720 8226,8 %64 32663 9220,6 %82 683
EBITDA, 1000 euroa21817326,0 %1 913-775346,8 %-4 782
Vertailukelpoinen EBITDA*, 1000 euroa1 153169581,2 %3 0092381162,2 %-3 529
EBITA, 1000 euroa **-1 264-1 197-5,6 %-3 865-4 38311,8 %-9 658
Vertailukelpoinen EBITA*, 1000 euroa-339-1 20171,8 %-1 818-3 37046,1 %-8 405
Vertailukelpoinen EBITA %-1,5 %-5,8 % -2,8 %-5,3 % -10,2 %
EBIT, 1000 euroa-1 471-1 408-4,5 %-4 496-5 02410,5 %-29 800
EBIT, osuus liikevaihdosta %-6,6 %-6,8 % -7,0 %-7,9 % -36,0 %
Katsauskauden tulos, 1000 euroa-1 148-1 50223,5 %-4 711-5 87219,8 %-31 384

IFRS 16 vaikutuksista löytyy lisätietoja laadintaperiaatteista kappaleesta 2.

* Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät:
EBITDA: liiketoiminnan uudelleenjärjestelyyn liittyvät kustannuksen olivat katsauskaudella 935 tuhatta euroa (490 tuhatta euroa liittyi henkilöstöön ja 445 tuhatta euroa käyttöomaisuuden realisointiin), Q1 -Q3 2019 1 096 tuhatta euroa (651 tuhatta euroa liittyi henkilöstöön ja 445 tuhatta euroa käyttöomaisuuden realisointiin), Q1-Q3 2018 1 013 tuhatta euroa liittyi henkilöstökuluihin.
EBITA: Edellä esitettyjen erien lisäksi jaksolle Q1-Q3 kohdistuu myös 951 tuhatta euroa vuokran arvonalennusta, joka liittyy suunniteltuun liiketoiminnan uudelleenjärjestelyyn.
Lisätietoja vertailukelpoisista eristä löytyy laadintaperiaatteista kappaleesta 3.2.

** Yhtiö on täsmentänyt arvonalennuskirjausten käsittelyä erän luonteen mukaisesti joko aineellisten tai aineettomien hyödykkeiden poistoihin ja arvonalentumisiin. Vuokravastuun arvonalennuskirjaus 962 tuhatta euroa esitettiin H1 2019 osavuosikatsauksessa yritysjärjestelyihin liittyvänä arvonalentumisena ja se vaikutti liiketulokseen (EBIT), mutta ei EBITA:an. Osavuosikatsauksessa 1.1.-30.6.2019 erä on esitetty aineellisten hyödykkeiden arvonalentumisena, joka vaikuttaa EBITA:an. Kauden Q3 tähän erään kohdistuva muuntoero on 10 tuhatta euroa ja kokonaisvaikutus Q1-Q3 on 951 tuhatta euroa.

ROBITIN NÄKYMÄT VUODELLE 2019

Robitin kohdemarkkinoiden näkymät vuodelle 2019 ovat kokonaisuudessaan myönteiset, vaikka markkinasegmenttien kysynnässä onkin alueellisia eroja. Kaivosteollisuuden kysyntä kulutusosille on vakaata ja markkinan arvioidaan pysyvän aktiivisena. Rakennusteollisuus ja maanalainen rakentaminen ovat syklisempiä, jolloin alueelliset vaihtelut ovat suurempia. Kaivonporausmarkkinan odotetaan jatkuvan edelleen aktiivisena. Kulutusosien kysyntä on investointituotteisiin verrattuna vähemmän suhdanneherkkää. Tämä Robitin liiketoiminnan erityispiirre yhdistettynä yhtiön nykyiseen markkinaosuuteen antaa hyvät edellytykset myynnin kasvulle.

OHJEISTUS VUODELLE 2019

Robit päivitti ohjeistustaan 2.8.2019. Uuden ohjeistuksen mukaan vuonna 2019 EBITA-kannattavuus jää negatiiviseksi ja liiketoimintaan sitoutuneita pääomia vapautuu alkuperäistä tavoitetta vähemmän.

Aiemman ohjeistuksen mukaan tavoitteena oli saavuttaa 2019 positiivinen EBITA-kannattavuus sekä vapauttaa merkittävästi liiketoimintaan sitoutuneita pääomia.

TOIMITUSJOHTAJA TOMMI LEHTONEN:

Tehostamisohjelman tuloksena yhtiölle keskeisimmät painopistealueet, myynti ja kassavirta kehittyivät myönteisesti. Katsauskaudella tilauskertymä kasvoi 17,7% vertailukauteen nähden ja oli 22,5 miljoonaa euroa. Operatiivinen kassavirta oli katsauskaudella 1,9 miljoonaa euroa ( -3,9).  Robitin tehostamisohjelma etenee ja ohjelman toteuttaminen jatkuu koko vuoden 2019. Ohjelma keskittyy neljään osa-alueeseen: jakeluverkoston ja yhtiön oman myynnin kehittämiseen, käyttöpääoman tehostamiseen, kapasiteetin ja resurssien tehokkaampaan käyttöön sekä henkilöstön motivaatioon ja suorituskykyyn.

Katsauskaudella kaivosteollisuuden kysyntä oli kulutusosille eli porakalustolle vakaata ja kysynnän uskotaan jatkuvan nykyisellä hyvällä tasolla. Alueellisesti syklisessä rakennusteollisuudessa oli Pohjoismaissa havaittavissa merkkejä alan suhdanteen heikkenemisestä. Tämä ei ole vielä vaikuttanut Robitin tarjonnan kysyntään. Yleisesti ottaen kulutustosien kysyntä on vähemmän suhdanneherkkää investointituotteisiin verrattuna.

Konsernin liikevaihto katsauskaudella kasvoi 6,8 prosenttia vertailukauteen verrattuna ja oli 22,2 miljoonaa euroa (20,8). Top Hammer liiketoiminta kasvoi 21,3 % ja Down the Hole liiketoiminta laski 4,0 %. Vertailukelpoinen EBITA jäi negatiiviseksi ollen -0,3 miljoonaa euroa (-1,2). Yrityksen kannattavuutta neljänneksellä heikensivät Halcon toimintojen uudelleenjärjestelyihin liittyvät laitteiden myyntitappiot, alaskirjaukset ja muut luonteiset kulut yhteensä 0,9 miljoonaa euroa.

Myynnin kasvuhankkeet edistyivät neljänneksen aikana pääosin suunnitellusti. Robitin keskeinen tavoite on edelleen kasvattaa markkinaosuutta. Kuluvalla kaudella yhtiö sai mm. historiansa suurimman yksittäisen projektikaupan ja erityisen myönteisesti kehittyi myynti paalutusliiketoiminnassa.

Yhtiö jatkaa käyttöpääoman hallintaan liittyvää kehitysprojektia ja sen resurssointia vahvistettiin. Yhtiön tavoitteena on edelleen alentaa liiketoimintaan sitoutuvia käyttöpääomia. Liiketoimintaprosesseja edelleen kehittämällä varmistetaan käyttöpääomien tehokkaampi hallinta tulevaisuudessa.

Halcon käyttöomaisuuden myynnistä saadut kassavirrat kattoivat tuotannon siirrosta aiheutuneet kustannukset. Halcon tuotannon järjestelyt ja niihin liittyvät henkilöstövähennykset saatiin valtaosin päätökseen syyskuun loppuun mennessä. Näiden toimenpiteiden seurauksena 23 henkilön työsuhde päättyi. Tämän toiminnan muutokseen liittyvät kustannukset 0,93 miljoonaa euroa on kirjattu Q3 tulokseen. Erästä 0,48 miljoonaa euroa liittyi henkilöstön vähennyksiin sekä 0,45 miljoonaa euroa käyttöomaisuuden luovutuksiin. Lisäksi vuokravastuisiin tehtiin toisella kvartaalialla 0,95 miljoonan euron arvonalennus.  Tehdyt toimenpiteet parantavat konsernin muiden tuotantoyksiköiden käyttöastetta sekä kannattavuutta. Kustannussäästöt toteutuvat täysimääräisesti tilikaudelta 2020 alkaen.

Yhtiön uusi rakenne antaa mahdollisuuden kasvattaa myyntiä ilman merkittäviä investointeja tai kustannusten kasvua, ja tekee konsernista entistäkin ketterämmän reagoimaan markkinoiden muutoksiin.

TARJONNAN KEHITTÄMINEN

Katsauskauden aikana kehitettiin Robitin DTH-tuotevalikoiman suurin paalutusterä halkaisijaltaan 1,42 metriä sekä suurin kallioporanterä halkaisijaltaan 1,32metriä. Poranterät suunniteltiin merkittävää paalutusurakkaa varten.

Digitaalisten palveluiden tuotekehitys jatkui. Porareiän suoruusmittauksessa käytettävästä M Sense-tuotteesta lanseerattiin uusi kehitysversio.

LIIKEVAIHTO JA TULOKSEN MUODOSTUMINEN

Q3 2019Q3 2018Muutos %Q1-Q3 2019Q1 -Q3 2018Muutos %2018
Liikevaihto, 1 000 euroa22 24720 8226,8 %64 32663 9220,6 %82 683
Liikevaihdon kasvu, %6,8 %  0,6 %49,9 % -6,3 %
EBITDA, 1 000 euroa21817326,0 %1 913-775346,8 %-4 782
EBITDA, osuus liikevaihdosta %1,0 %0,8 % 3,0 %-1,2 % -5,8 %
Vertailukelpoinen EBITDA *1 153169581,2 %3 0092381162,2 %-3 529
Vertailukelpoinen EBITDA, osuus liikevaihdosta %5,2 %0,8 % 4,7 %0,4 % -4,3 %
EBITA, 1 000 euroa **-1 264-1 197-5,6 %-3 865-4 38311,8 %-9 658
EBITA, osuus liikevaihdosta, %-5,7 %-5,7 % -6,0 %-6,9 % -11,7 %
Vertailukelpoinen EBITA *-339-1 20171,8 %-1 818-3 37046,1 %-8 405
Vertailukelpoinen EBITA, osuus liikevaihdosta %-1,5 %-5,8 % -2,8 %-5,3 % -10,2 %
EBIT, 1 000 euroa-1 471-1 408-4,5 %-4 496-5 02410,5 %-29 800
EBIT, osuus liikevaihdosta %-6,6 %-6,8 % -7,0 %-7,9 % -36,0 %
Katsauskauden tulos, 1 000 euroa-1 148-1 50223,5 %-4 711-5 87219,8 %-31 384
Katsauskauden tulos, osuus liikevaihdosta %-5,2 %-7,2 % -7,3 %-9,2 % -38,0 %
Osakekohtainen tulos (EPS), euroa-0,05-0,07 -0,22-0,28 1,49
Oman pääoman tuotto (ROE) %   -8,5 %-6,7 % -41,9 %
Sijoitetun pääoman tuottoprosentti (ROCE) %   -6,7 %-5,1 % -27,5 %
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) %   -4,5 %-4,3 % -26,4 %
Korolliset nettovelat, 1 000 euroa   23 03517 00535,5 %15 810
Omavaraisuusaste %   49,7 %57,1 % 49,3 %
Nettovelkaantumisaste %   43,5 %20,4 % 27,4 %
Investoinnit, 1 000 euroa518204153,5 %1 2034 306-72,1 %4 630
Investoinnit, osuus liikevaihdosta %0,8 %0,3 % 1,9 %6,7 % 5,6 %
Henkilöstö keskimäärin kauden aikana   271310-12,7 %308
Henkilöstö katsauskauden lopussa   255283-9,9 %286

IFRS 16 vaikutuksista löytyy lisätietoja laadintaperiaatteista kappaleesta 2.

* Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät:

LIIKEVAIHTO JA TALOUDELLINEN TULOS:

Heinä-syyskuu 2019

Konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 22,2 miljoonaa euroa (20,8).

Liikevaihdosta 10,8 miljoonaa euroa (8,9) muodostui Top Hammer -liiketoiminnasta ja 11,4 miljoonaa euroa (11,9) Down The Hole -liiketoiminnasta.

Konsernin liikevaihdosta EMEA-alueen osuus oli 9,6 miljoonaa euroa (7,8), Australasia-alueen 4,1 miljoonaa euroa (5,0), Asia-alueen 2,3 miljoonaa euroa (3,0), Americas -alueen 4,2 miljoonaa euroa (3,5) sekä East-alueen 2,0 miljoonaa euroa (1,6).

EBITA oli -1,3 miljoonaa euroa (-1,2). Vertailukelpoinen EBITA oli -0,3 miljoonaa euroa (-1,2) eli -1,5 prosenttia (-5,8) liikevaihdosta. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä olivat rakenne- ja liiketoimintamallin muutoksista johtuneet uudelleenjärjestelykulut 0,9 miljoonaa euroa (0,0 miljoonaa euroa). Uudelleenjärjestelykuluista 0,5 miljoonaa euroa liittyi henkilöstövähennyksiin ja 0,4 miljoonaa euroa käyttöomaisuuden realisointiin.

Liiketulos (EBIT) oli -1,5 miljoonaa euroa (-1,4). Liiketulos oli -6,6 prosenttia (-6,8) katsauskauden liikevaihdosta.

Nettorahoituskulut olivat 0,0 miljoonaa euroa (-0,3), josta korkokulujen osuus oli -0,3 miljoonaa euroa ja tytäryhtiölainojen valuuttakurssimuutosten 0,3 miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja oli -1,4 miljoonaa euroa (-1,7) ja verot 0,3 miljoonaa euroa (0,2).

Tammi-syyskuu 2019

Konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 64,3 miljoonaa euroa (63,9), nousua vertailukauteen oli 0,6 prosenttia. Vertailukelpoisin valuutoin muutos oli 0,1 %.

Liikevaihdosta 30,8 miljoonaa euroa (27,9) muodostui Top Hammer -liiketoiminnasta ja 33,5 miljoonaa euroa (36,0) Down The Hole -liiketoiminnasta. DTH-liikevaihdon lasku vertailukaudesta johtui liikevaihdon putoamisesta Australiassa vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla.

Konsernin liikevaihdosta EMEA-alueen osuus oli 27,5 miljoonaa euroa (24,4), Australasia-alueen 11,6 miljoonaa euroa (16,2), Asia-alueen 8,4 miljoonaa euroa (8,6), Americas -alueen 11,3 miljoonaa euroa (10,0) sekä East-alueen 5,5 miljoonaa euroa (4,6).

EBITA oli -3,9 miljoonaa euroa (-4,4). Vertailukelpoinen EBITA oli -1,8 miljoonaa euroa (-3,4) eli -2,8 prosenttia (-5,3) liikevaihdosta. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä vertailukaudella olivat rakenne- ja liiketoimintamallin muutoksista johtuneet uudelleenjärjestelykulut 1,1 miljoonaa euroa (1,0). Näistä kuluista 0,7 miljoonaa euroa liittyi henkilöstövähennyksiin ja 0,4 miljoonaa euroa käyttöomaisuuden realisointeihin.

Liiketulos (EBIT) oli -4,5 miljoonaa euroa (-5,0). Liiketulos oli -7,0 prosenttia (-7,9) katsauskauden liikevaihdosta. Liiketulos sisältää 1,0 miljoonaa euroa arvonalennusta Halcon vuokravastuista. Kirjaus liittyy toteutettuun liiketoiminnan uudelleenjärjestelyyn, jolla lisättiin Robitin DTH -tuotannon kustannustehokkuutta.

Nettorahoituskulut olivat -0,8 miljoonaa euroa (-1,2), josta korkokulujen osuus oli -1,0 miljoonaa euroa ja valuuttakurssimuutosten 0,3 miljoonaa euroa (-0,6). Tulos ennen veroja oli -5,3 miljoonaa euroa (-6,2) ja verot 0,6 miljoonaa euroa (0,4).

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Konsernin liiketoiminnan nettorahavirta oli -0,3 miljoonaa euroa (-2,8). Käyttöpääoman muutoksien vaikutus oli -1,4 miljoonaa euroa (-2,2). Tammi-syyskuussa käyttöpääoman muutos johtui saatavien kasvusta -0,7 miljoonaa euroa sekä varaston kasvusta -0,7 miljoonaa.

Nettokäyttöpääoma oli 38,6 miljoonaa euroa (43,0) katsauskauden lopussa.

Investointien nettorahavirta oli 0,8 miljoonaa euroa (-4,3). Tuotannolliset bruttoinvestoinnit olivat 1,1 miljoonaa euroa (3,9). Käyttöomaisuuden luovutusten myyntituotot olivat 2,0 miljoonaa euroa.

Rahoituksen nettorahavirta -12,4 miljoonaa euroa (-6,9) muodostui lainojen nettomuutoksista. Yhtiö on maksanut sopimuksen mukaisesti lainojaan 10,7 miljoonaa euroa tammi-syyskuun aikana. Lisäksi investointien nettorahavirtaan IFRS 16 mukaisesti raportoituja vuokravelkojen lyhennyksiä 1,7 miljoonaa euroa.

Konsernilla oli korollisia velkoja 38,7 miljoonaa euroa (45,0), josta 6,8 miljoonaa euroa IFRS 16 mukaisia korollisia velkoja eli korollisia pankkivelkoja oli 31,9 miljoonaa euroa. Likvidejä varoja yhtiöllä oli 15,7 miljoonaa euroa (28,0).
Korolliset IFRS 16 mukaiset nettovelat olivat 23,0 miljoonaa euroa (17,0) ja korolliset nettopankkivelat ilman IFRS 16 velkojen osuutta 16,2 miljoonaa euroa.

Konsernin oma pääoma oli katsauskauden lopussa 53,0 miljoonaa euroa (83,3).

Konsernin omavaraisuusaste oli 49,7 prosenttia (57,1) ja nettovelan suhde omaan pääomaan (gearing) oli 43,5 prosenttia (20,4) ja ilman IFRS 16 vaikutusta 30,6 %

Poistot ja alaskirjaukset olivat 6,4 (4,2) miljoonaa euroa. Poistoista 0,6 miljoonaa euroa liittyi ostettujen yritysten asiakkuus- ja brändiarvojen poistoihin ja 1,0 miljoonaa euroa vuokravastuiden alaskirjauksiin liittyen Down the hole-tuotantouudistuksiin.

HENKILÖSTÖ JA JOHTO

Henkilöstön määrä pieneni vertailukauden loppuun verrattuna 28 henkilöllä ja oli katsauskauden päättyessä 255 (283). Katsauskauden lopussa yhtiön henkilöstöstä 75 prosenttia oli Suomen ulkopuolella.

Tommi Lehtonen (s. 1970), DI, nimitettiin Robit Oyj:n toimitusjohtajaksi. Hän aloitti tehtävässään 1.5.2019.

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS 2019

Robit Oyj:n varsinainen yhtiökokous 27.3.2019 hyväksyi esitetyn tilinpäätöksen 1.1.-31.12.2018 ja päätti, että osinkoa ei jaeta.

Yhtiökokous päätti myöntää vastuuvapauden yhtiön hallituksen jäsenille sekä toimitusjohtajille 31.12.2018 päättyneeltä tilikaudelta.

Yhtiökokous päätti yhtiön hallituksen jäsenten lukumääräksi viisi (5). Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Harri Sjöholm, Mammu Kaario, Mikko Kuitunen, Kai Seikku ja Kalle Reponen.

Tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy valittiin uudelleen yhtiön tilintarkastajaksi toimikaudelle, joka jatkuu seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka. Tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy on ilmoittanut, että sen päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Mikko Järventausta. Yhtiökokous päätti, että tilintarkastajan palkkio maksetaan yhtiön hyväksymän kohtuullisen laskun mukaan.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 2.108.390 oman osakkeen hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta yhdessä tai useammassa erässä yhtiön vapaalla omalla pääomalla. Hankittavien ja/tai pantiksi otettavien osakkeiden enimmäismäärä vastaa 10 % yhtiön kaikista osakkeista kokouskutsupäivän tilanteen mukaan. Yhtiö ei kuitenkaan voi yhdessä tytäryhteisöjensä kanssa omistaa ja ottaa omia osakkeita pantiksi millään hetkellä sellaista määrää, joka olisi yhteenlaskettuna yli yksi kymmenesosa yhtiön kaikista osakkeista. Omia osakkeita voidaan valtuutuksen nojalla hankkia vain vapaalla omalla pääomalla. Osakkeet hankitaan muuten kuin osakkeenomistajien omistusten mukaisessa suhteessa Nasdaq Helsinki Oy:n järjestämässä julkisessa kaupankäynnissä hankintahetken markkinahintaan tai muuten markkinoilla muodostuvaan hintaan. Valtuutusta esitetään käytettäväksi esimerkiksi yhtiön osakepohjaisten kannustinjärjestelmien toteuttamiseen tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin. Päätettiin, että valtuutus kumoaa yhtiökokouksen 28.3.2018 antaman valtuutuksen päättää omien osakkeiden hankkimisesta. Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2020 asti.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään osakeannista sekä osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n tarkoittamien osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä, joko maksua vastaan tai maksutta. Annettavien osakkeiden määrä, mukaan lukien erityisten oikeuksien perusteella saatavat osakkeet, voi olla yhteensä enintään 2.108.390 osaketta, mikä määrä vastaa 10 % yhtiön kaikista osakkeista kokouskutsupäivän tilanteen mukaan. Hallitus voi päättää antaa joko uusia osakkeita tai yhtiön hallussa mahdollisesti olevia omia osakkeita. Valtuutus oikeuttaa hallituksen päättämään kaikista osakeannin sekä osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien oikeuden osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamiseen. Valtuutusta esitetään käytettäväksi yhtiön taseen ja rahoitusaseman vahvistamiseen tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin. Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2020 asti. Valtuutus kumoaa aikaisemmat käyttämättömät osakeantia ja optio-oikeuksien sekä muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista koskevat valtuutukset.

Yhtiökokous päätti perustaa osakkeenomistajien nimitystoimikunnan valmistelemaan hallituksen jäsenten valintaa ja palkitsemista sekä hallituksen valiokuntien jäsenten palkitsemista koskevat ehdotukset seuraaville varsinaisille yhtiökokouksille sekä tarvittaessa ylimääräisille yhtiökokouksille. Lisäksi yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen liitteenä 1 olevan osakkeenomistajien nimitystoimikunnan työjärjestyksen. Työjärjestys on saatavana yhtiön internetsivuilta https://www.robitgroup.com/?investor=hallinnointi/yhtiokokous. Osakkeenomistajien nimitystoimikunta koostuu yhtiön neljän suurimman osakkeenomistajan nimeämistä edustajista.

OSAKKEET JA OSAKEVAIHTO

Yhtiön osakemäärä 30.9.2019 oli 21 083 900 osaketta ja osakkeenomistajien määrä oli 3349.
Osakevaihto oli tammi-syyskuussa 6 250 513 osaketta (1 356 884).

Yhtiöllä on hallussaan omia osakkeita 54 222 (0,26 prosenttia osakemäärästä). Yhtiön osakkeiden markkina-arvo 30.9.2019 oli 44,1 miljoonaa euroa (osakkeen arvo 2,09 euroa).

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Robitin riskit ja epävarmuustekijät liittyvät yhtiön toimintaympäristön mahdollisiin muutoksiin sekä globaaliin taloudelliseen ja poliittiseen kehitykseen.

Lisäksi epävarmuustekijöitä ovat valuuttojen kurssikehitys, uusien tietojärjestelmien toimivuus ja käyttöönotto, yritysostojen integrointi, toimitusvarmuuteen ja logistiikkaan liittyvät riskit sekä IPR-riskit. Vientimaiden vero- ja tullilainsäädännöissä tapahtuvat muutokset voivat vaikeuttaa yhtiön harjoittamaa vientikauppaa tai sen kannattavuutta. Myös tietoturvaan ja kyberuhkiin liittyvillä riskeillä voi olla haitallinen vaikutus Robitin liiketoiminnalle. Liiketoimintaympäristön mahdolliset muutokset voivat vaikuttaa kielteisesti asiakkaidemme maksukäyttäytymiseen ja lisätä Robitin tuotteisiin ja muihin toimintoihin liittyvien oikeudenkäyntien, oikeudellisten vaatimusten ja erimielisyyksien riskiä.

MUUTOKSET KONSERNIRAKENTEESSA

Katsauskaudella ei tehty muutoksia konsernirakenteessa.

MUUT TAPAHTUMAT KATSAUSKAUDELLA

Robit Oyj tiedotti 3.1.2019 sopineensa päärahoittajapankin kanssa 35,0 MEUR lainojen uudelleenjärjestelyistä. Uudessa sopimuksessa tilikaudella 2019 kovenanttiehtona seurataan käyttökatetta ajanjaksoilla 1.1.- 30.6.2019 ja 1.1. - 31.12.2019, jonka jälkeen palataan vanhaan kovenanttiehtoon. Tehdyn sopimuksen mukaan lainojen marginaalia nostetaan keskimäärin 1,1 prosenttiyksiköllä. Lainojen marginaalit palautuvat rahoitussopimuksessa määritellylle tasolle, kun rahoitusehtojen mukainen alkuperäinen kovenanttitaso korollisten nettovelkojen suhde käyttökatteeseen saavutetaan.

Robit Oyj vastaanotti 8.1.2019 Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 5. pykälän mukaisen ilmoituksen
Athanase Industrial Partner Ltd:ltä. Athanase Industrial Partner Ltd:n omistusosuus Robit Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä on noussut yli viiden (5) prosentin 8.1.2019.

Yhtiö tiedotti 5.3.2019 uudelleenorganisoivansa Halcon liiketoimintaa USA:ssa. DTH-kruunujen valmistus Robitin Shermanin (USA) toimipisteestä keskitetään yhtiön muihin tuotantoyksiköihin ja Shermanin tuotanto lopetetaan. Halcon liiketoiminta jatkuu Pohjois- ja Etelä-Amerikassa aktiivisena ja Halco pystyy jatkossakin palvelemaan jakelijoitaan ja suoria asiakkaitaan.  Uudelleenorganisoinnilla ei ole vaikutusta Robit-brändillä myytävien tuotteiden liiketoimintaan Americas-alueella. Henkilöstövaikutukseltaan uudelleenjärjestely merkitsee neljän tuotantohenkilön vähennystä. Järjestelyllä ei ole vaikutusta Robitin vuodelle 2019 annettuun tulosohjeistukseen.

Robit Oyj:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 27.3.2019 valittu hallitus järjestäytymiskokouksessaan valitsi keskuudestaan hallituksen puheenjohtajan, varapuheenjohtajan, jäsenet palkitsemisvaliokuntaan, työvaliokuntaan ja tarkastusvaliokuntaan. Hallitus valitsi Harri Sjöholmin hallituksen puheenjohtajaksi ja Mammu Kaarion varapuheenjohtajaksi. Hallitus arvioi, että kaikki hallituksen jäsenet lukuun ottamatta Harri Sjöholmia ovat riippumattomia yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista. Palkitsemisvaliokunnan jäseniksi valittiin Harri Sjöholm (pj.), Mammu Kaario ja Mikko Kuitunen. Työvaliokunnan jäseniksi valittiin Kalle Reponen (pj.), Harri Sjöholm ja Mikko Kuitunen. Tarkastusvaliokunnan jäseniksi valittiin Mammu Kaario (pj.), Kalle Reponen ja Kai Seikku.

Yhtiö tiedotti 29.4.2019, että Tommi Lehtonen (s. 1970), DI, on nimitetty Robit Oyj:n toimitusjohtajaksi.

Robit Oyj vastaanotti 4.6.2019 Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 5. pykälän mukaisen ilmoituksen
OP-Suomi -sijoitusrahastolta (Y-tunnus 187493-1). OP-Suomi -sijoitusrahaston omistusosuus Robit Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä laski alle viiden (5) prosentin 4.6.2019.

Yhtiö tiedotti 25.6. tarkentavansa Down the hole- strategiaansa. Robit suunnittelee Down the hole -tuotantostrategiansa tarkentamista sekä tuotannon uudelleenjärjestelyä DTH-liiketoiminnan kehittämiseksi. Maaliskuussa 2019 yhtiö päätti siirtää DTH-kruunujen valmistuksen Robitin Shermanin (USA) toimipisteestä yhtiön Perthin (AU) tuotantoyksikköön. Nyt yhtiö harkitsee toimenpiteitä, jotka koskisivat ensisijaisesti Halcon tuotteiden valmistuksen ja valmistuspaikkojen vaihtoehtojen arviointia. Mahdollisen uudelleenorganisoinnin tavoitteena on terävöittää edelleen yrityksen Halco-strategiaa rinnakkaisen tuotemerkin alla. Toimenpiteillä ei ole vaikutusta Robit-brändillä myytävien tuotteiden liiketoimintaan.

Yhtiö tiedotti 3.7. uudistavansa Down the hole-liiketoimintaansa. Robit Oyj on päättänyt tarkentaa DTH-liiketoimintansa valmistusstrategiaa ja yhdistää Halco tuotteiden valmistuksen Brighousessa (UK), yhtiön Chesterfieldin (UK) ja Perthin (AU) tuotantoyksiköihin.

DTH-liiketoiminta kokonaisuutena edustaa hieman yli 50% Robitin liikevaihdosta. Uudelleenorganisointi terävöittää edelleen yrityksen DTH-strategiaa, erityisesti Halco-brandin osalta. Halco vahvistuu myyntiyhtiönä ja keskittyy ”Sales-Service & Engineering”- toimintaan valituilla asiakassegmenteillä, globaaleilla markkinoilla tunnetun Halco-tuotemerkin alla.

Tehtyjen toimenpiteiden henkilöstövaikutukset koskivat 23 henkilöä. Tuotantotoiminnan siirto tehtiin syyskuun 2019 loppuun mennessä. Uusi rakenne luo entistä paremmat edellytykset paremman kustannusrakenteen ansiosta vastata kansainväliseen kilpailuun. Päätöksen ansiosta Robitin edellä mainittujen Chesterfieldissä ja Perthissä olevien DTH- tehtaiden volyymit ja käyttöasteet nousevat. Näillä päätöksillä Robit tavoittelee kannattavuuden ja tehokkuuden kasvattamista ja varautuu samalla mahdolliseen Brexitiin UK:ssa.

Robit kirjasi tehdyistä toimenpiteistä vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä kolmella ensimmäisellä vuosineljänneksellä IFRS-säännösten mukaan yhteensä 2,1 miljoonaa euroa. Tehdyistä toimenpiteistä saatavat kustannussäästöt kattavat vuositasolla uudelleenjärjestelyn kuluvaikutukset.

Yhtiö tiedotti päivittävänsä näkymiään 2.8.2019. Uuden ohjeistuksen mukaan Vuonna 2019 EBITA-kannattavuus jää negatiiviseksi ja liiketoimintaan sitoutuneita pääomia vapautuu alkuperäistä tavoitetta vähemmän.

Robit Oyj vastaanotti 29.8.2019 Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 5. pykälän mukaisen ilmoituksen
Five Alliance Oy:ltä (Y-tunnus 0735545-3), jonka mukaan Five Alliance Oyn omistusosuus Robit Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä ylitti 25 prosentin rajan 29.8.2019. Ilmoituksen mukaan Five Alliancen omistus Robit Oyj:stä on 5 688 567 osaketta eli noin 26,7 prosenttia koko Robit Oyj:n osakekannasta.

Robit Oyj vastaanotti 26.8.2019 Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 5. pykälän mukaisen ilmoituksen Athanase Industrial Partnerilta. Yhtiön saamien tietojen mukaan Athanase Industrial Partner siirsi Robit Oyj:n osakkeiden omistusosuuden konsernin sisällä toiselle yhtiölle, jolloin kyseisen yhtiön omistamien osakkeiden kokonaismäärä on noussut yli viiden (5) prosentin. Konsernin hallussa olevien osakkeiden kokonaismäärä pysyy muuttumattomana.

Robit Oyj vastaanotti 30.8.2019 Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 5. pykälän mukaisen ilmoituksen Didner & Gerge Fonder AB:ltä, jonka mukaa Didner & Gerge Fonder AB:n omistusosuus Robit Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä alitti viisi (5) prosenttia 29.8.2019.

Yhtiö tiedotti 3.9.2019, että sen neljä suurinta rekisteröityä osakkeenomistajaa (Euroclear Finland Oy:n ylläpitämä yhtiön osakasluettelo 3.9.2019) ovat nimittäneet osakkeenomistajien nimitystoimikuntaan seuraavat edustajat:

- Harri Sjöholm, Hallituksen puheenjohtaja, Five Alliance Oy
- Tuomas Virtala, Toimitusjohtaja, OP Varainhoito Oy
- Timo Sallinen, Osakesijoitusjohtaja, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varma
- Jukka Vähäpesola, Osakesijoitusjohtaja, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo

Toimikunta valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ensimmäisessä kokouksessaan.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta valmistelee ja esittelee yhtiökokoukselle ehdotukset hallituksen jäsenten palkitsemisesta, lukumäärästä ja hallitukseen valittavista jäsenistä. Lisäksi nimitystoimikunta valmistelee ja esittelee hallitukselle hyväksyttäväksi hallituksen monimuotoisuutta koskevat periaatteet.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta perustetaan toimimaan toistaiseksi, kunnes yhtiökokous toisin päättää. Nyt valittu nimitystoimikunta toimittaa yhtiön hallitukselle ehdotuksensa vuosittain viimeistään 31. tammikuuta ennen seuraavaa varsinaista yhtiökokousta.

Nimitystoimikunnan tehtäviä ja kokoonpanoa on kuvattu tarkemmin yhtiön verkkosivuilla osoitteessa:  https://www.robitgroup.com/wp-content/uploads/2019/02/Nimitystoimikunnan_työjärjestys.pdf

Yhtiö tiedotti 19.9.2019, että yhtiökokouksen 27.3.2019 hallitukselle antamaan valtuutukseen perustuen Robit Oyj:n hallitus on 19.9.2019 pidetyssä kokouksessaan päättänyt aloittaa omien osakkeiden hankinnan. Hallitus on päättänyt hankkia yhteensä enintään 150.000 osaketta, mikä vastaa noin 0,7 % yhtiön tällä hetkellä liikkeeseen lasketuista osakkeista. Osakkeet hankitaan yhtiön jakokelpoisella vapaalla omalla pääomalla osakkeiden hankintahetken markkinahintaan Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä markkinapaikalla järjestetyssä julkisessa kaupankäynnissä.

Omien osakkeiden hankinta alkaa aikaisintaan 20.9.2019 ja päättyy viimeistään 30.11.2019. Hallituksen yhtiökokoukselta saama valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2020 asti. Varsinainen yhtiökokous valtuutti 27.3.2019 hallituksen päättämään enintään 2 108 390 yhtiön oman osakkeen hankkimisesta yhtiön jakokelpoisella vapaalla omalla pääomalla. Yhtiön omia osakkeita voidaan hankkia yhtiön osakepohjaisten kannustinjärjestelmien toteuttamiseen tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin.
Robit Oyj:llä on 21 083 900 osaketta ja ääntä. Yhtiön omistuksessa on tällä hetkellä 28.634 osakkeita tämän tiedotteen julkaisuajankohtana.

Yhtiö on hankkinut katsauskauden loppuun mennessä 25 588 osaketta ja yhtiön hallussa on 54 222 osaketta katsauskauden lopussa.

Yhtiö tiedotti 24.9.2019, että hallitus on päättänyt uudesta toimitusjohtajan pitkän aikavälin osakepohjaisesta kannustinjärjestelmästä. Järjestelmän piiriin kuuluu konsernin toimitusjohtajana 1.5.2019 aloittanut Tommi Lehtonen. Osakepalkkio-ohjelmassa on kolme ansaintajaksoa ja se kattaa ajanjakson 1.1.2019 – 31.12.2024. Osakepalkkio-ohjelman tavoitteena on yhdenmukaistaa toimitusjohtajan ja yhtiön osakkeenomistajien intressit pitkäaikaisen osakeomistuksen kautta. Lisäksi tavoitteena on kasvattaa yhtiön arvoa pitkällä aikavälillä sekä sitouttaa toimitusjohtaja yhtiöön ja tarjota hänelle kilpailukykyinen kompensaatio hyvistä suorituksista.

Osakepalkkio-ohjelma tarjoaa toimitusjohtajalle mahdollisuuden ansaita osakkeita palkkiona edellyttäen, että palkkion maksamiselle asetetut edellytykset täyttyvät kullakin ansaintajaksolla. Robit Oyj:n hallitus asettaa tavoitteet kullekin kahden vuoden ansaintajaksolle alkaen vuodesta 2019. Uudessa toimitusjohtajan osakepohjaisessa kannustinjärjestelmässä on kolme ansaintajaksoa, jotka päättyvät 31.12.2020, 31.12.2022 tai 31.12.2024. Tämän järjestelmän perusteella maksettavat palkkiot vastaavat yhteensä 160.000 Robit Oyj:n osakkeen arvoa sisältäen myös veroihin ja veroluonteisiin maksuihin käytettävän rahaosuuden. Kannustinjärjestelmän palkkiot maksetaan kolmessa erässä kunkin ansaintajakson päätyttyä. Palkkion maksaminen edellyttää, että toimitusjohtajan toimisuhde on voimassa palkkion maksuhetkellä. Osakkeita ei saa luovuttaa, pantata tai muutoin siirtää ennen kuin palkkion maksusta on kulunut kaksi vuotta.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Yhtiön on hankkinut 106 321 omaa osaketta ajalla 1.10. – 30.10. 2019 ja yhtiön hallussa on 134 955 osaketta.

Lempäälässä 1.11.2019

ROBIT OYJ

Lisätietoja antaa:

Tommi Lehtonen, toimitusjohtaja
tommi.lehtonen@robitgroup.com

Ilkka Miettinen, talousjohtaja
ilkka.miettinen@robitgroup.com

Robit on voimakkaasti kansainvälistynyt kasvuyhtiö, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: kaivosteollisuus, louhinta ja tuenta, maanalainen rakentaminen sekä kaivonporaus. Yhtiön tarjonta jakaantuu kahteen tuote- ja palvelualueeseen: Top Hammer ja Down-the-Hole. Yhtiöllä on maailmalla 15 omaa myynti- ja palvelupistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa ja Englannissa. Robitin osake noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa: www.robitgroup.com

Jakelu:
www.robitgroup.com

Edellä esitetyt tiedot sisältävät tulevaisuudennäkymistä annettuja lausumia, jotka liittyvät tuleviin tapahtumiin tai yhtiön tulevaan taloudelliseen kehitykseen. Joissakin tapauksissa tällaiset lausumat voi tunnistaa ehdollisesta ilmaisutavasta (”saattaa”, ”odotetaan”, ”arvioidaan”, ”uskotaan”, ”ennustetaan” jne.) tai muista vastaavista ilmaisuista. Tällaiset lausumat perustuvat Robitin johdon tiedossa oleviin oletuksiin ja tekijöihin sekä sen tämänhetkisiin päätöksiin ja suunnitelmiin. Tulevaisuudennäkymistä annettuihin lausumiin liittyy aina riskejä ja epävarmuustekijöitä, koska ne liittyvät tapahtumiin ja riippuvat olosuhteista, joiden ilmenemisestä tulevaisuudessa ei ole varmuutta. Tämän vuoksi tulevat tulokset voivat erota merkittävästikin tulevaisuudennäkymistä annetuissa lausumissa esitetyistä tai oletetuista tuloksista.

TILINPÄÄTÖSLYHENNELMÄ

Määräysvallattomille omistajille00000
 -1 148-1 502-4 711-5 872-31 384

Muut laajan tuloksen erät
Erät jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteisiksi:
Muuntoerot75-234-158-904-814
Muut laajan tuloksen erät verojen jälkeen75-234-158-904-814
Tilikauden laaja tulos yhteensä-1 073-1 736-4 869-6 776-32 198

Tilikauden laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön osakkeenomistajille-1 073-1 736-4 869-6 776-32 198
Määräysvallattomille omistajille00000
Konsernin laaja tulos-1 073-1 736-4 869-6 776-32 198

Osakekohtainen tulos:
Laimentamaton osakekohtainen tulos-0,05-0,07-0,22-0,28-1,49

* IFRS 16 standardin mukaan vuokrasopimukset on raportoitu 1.1.2019 alkaen taseessa käyttöomaisuudessa ja lainoissa. Konsernin laajassa tuloslaskelmassa vuokrasopimukset esitetään poistoina ja korkokustannuksina. Lisätietoa IFRS 16-standardista liitetiedoissa 2.
**Tuloslaskelmalyhennelmässä varastojen muutokset on esitetty materiaalit ja palvelut erässä ja valmistus omaan käyttöön liiketoiminnan muissa kuluissa.

KONSERNITASE

Lyhytaikaiset velat yhteensä23 13053 05430 697
Velat yhteensä54 41962 97359 233

Oma pääoma ja vieras pääoma yhteensä107 559146 296116 996

lainoissa. Lisätietoa IFRS 16-standardista liitetiedoissa 2.

KASSAVIRTALASKELMA
Tuhatta euroaQ3 2019Q3 2018Q1-Q3 2019Q1-Q3 20182018
Liiketoiminnan rahavirrat
Voitto ennen veroja-1 397-1 708-5 134-6 238-31 423
Oikaisut:
Poistot ja arvonalentumiset1 3151 5815 0474 24925 018
Rahoitustuotot ja -kulut-1312784911 2141 623
Osakeperusteiset maksut henkilöstölle39591289285
Aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden myyntitappiot (+)378-162712095
Muut ei rahavirtavaikutteiset erät*3084439627073 014
Rahavirrat ennen käyttöpääoman muutoksia5126381 76544-1 588

Käyttöpääoman muutos
Myyntisaamisten ja muiden saamisten lisäys (-)1 580813-7511 2245 341
Vaihto-omaisuuden lisäys (-) / vähennys (+)654-18-679-3 701-2 370
Ostovelkojen ja muiden velkojen lisäys (+)-840-5 15158302-2 582
Liiketoiminnan rahavirrat ennen rahoituseriä ja veroja1 906-4 302393-2 715-1 199

Maksetut korot ja muut rahoituskulut31-74-529-471-887

Rahavarat tilikauden alussa14 04633 58927 47042 17242 172
Valuuttakurssierot rahavaroista79-187169-202-270
Rahavarat tilikauden lopussa15 69628 02615 69628 02627 470

* IFRS 16 -standardin mukaan vakiomaksut vähennetään liiketoiminnasta ja lisätään rahoituksen rahavirtojen laskemiseen. 1 509 tuhatta euroa leasingvelkojen maksuista liittyy IFRS 16: n vuokrasopimuksiin. Lisätietoja IFRS 16 -standardista liitetiedoissa 2.

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA
EUR TuhattaOsakepää-omaYlikurssi-rahastoSijoitetun vapaan oman pääoman rahastoKertynyt muuntoeroKertyneet voittovaratYhteensä
Oma pääoma 1.1.201870520282 502-1 1579 86892 120
Katsastuskauden tulos    -5 872-4 370
Muuntoerot   -904 -670
Laaja tulos   -904-5 872-6 776

Osingonjako    -2 100-2 100
Osakepohjaiset palkkiot työntekijöille    9292
Suoraan omaan pääomaan kirjatut liiketoimet omistajien kanssa0000-2 007-2 007

Oma pääoma 30.9.201870520282 502-2 0611 98983 337

Oma pääoma 1.1.201970520282 266-1 983-23 42657 764
Katsastuskauden tulos    -4 711-4 711
Muuntoerot   -158 -158
Laaja tulos   -158-4 711-4 869

Osakepohjaiset palkkiot työntekijöille    128128
Suoraan omaan pääomaan kirjatut liiketoimet omistajien kanssa0000128128

Oma pääoma 30.9.201970520282 266-2 141-28 00853 024

*IFRS 16 implementoinnilla ei ollut vaikutusta omaan pääomaan 1.1.2019, koska uuden standardin johdosta taseeseen tuodut varat ja velat olivat yhtä suuria.

LIITETIEDOT
Sisältö

1. Laatimisperiaatteet
  2. Käyttöönotettu uusi IFRS 16 standardi
  3. Tunnusluvut ja laskentakaavat
  4. Liikevaihdon jaottelu
  5. Rahoitusjärjestelyt
  6. Muutokset aineellisissa käyttöomaisuushyödykkeissä
  7. Arvonalentumistestaus
  8. Annetut takaukset
  9. Yrityshankinnat
  10. Johdannaiset

1. LAATIMISPERIAATTEET
Olemme laatineet tämän puolivuosikatsauksen IAS 34 'Osavuosikatsaukset' -standardin mukaisesti käyttäen samoja laatimisperiaatteita kuin vuositilinpäätöksessä. Puolivuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Kaikki tilinpäätöslyhennelmän ja liitetietojen luvut ovat pyöristettyjä, minkä vuoksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summasta.

2. KÄYTTÖÖNOTETTU UUSI IFRS 16 STANDARDI

Konserni on soveltanut 1.1.2019 alkaen IFRS 16 standardia, joka korvaa vanhan IAS 17 Vuokrat- standardin. Konserni otti IFRS 16 -standardin käyttöön käyttäen yksinkertaistetun takautuvan soveltamisen lähestymistapaa soveltamisen aloittamisajankohtana 1.1.2019, jolloin vertailukausia ei oikaistu.

IFRS 16 standardin käyttöönoton vaikutukset

IFRS 16:ssä määrätään periaatteet, joiden mukaan vuokrasopimukset kirjataan ja arvostetaan, miten ne esitetään tilinpäätöksessä ja mitä tietoja niistä annetaan. Sen seurauksena lähes kaikki vuokrasopimukset on kirjattu taseeseen, sillä operatiivisten vuokrasopimusten ja rahoitusleasingsopimusten välinen erottelu poistui. Uuden standardin mukaisesti kirjataan omaisuuserä (vuokralle otetun omaisuuserän käyttöoikeus) ja vuokrien maksua koskeva rahoitusvelka. Ainoita poikkeuksia ovat lyhytaikaiset ja arvoltaan vähäisiä kohteita koskevat vuokrasopimukset.

Tilinpäätöshetkellä konsernilla oli ei peruutettavissa olevia operatiivisia vuokrasopimuksia, jotka olivat 5 538 tuhatta euroa. Yhteensä standardin mukaisia vuokravelvoitteita kirjattiin 1.1.2019 käyttöomaisuuseriin ja vuokrasopimusvelkoihin 8 073 tuhatta euroa.

EUR tuhatta1.1.2019
Varat
Käyttöoikeudet9 262
Aiemmin rahoitusleasingsopimuksina raportoidut varat-1 179
Ennakkomaksut-10
Varat yhteensä8 073
Velat
Korolliset lainat8 073
Velat yhteensä8 073

Konsernilla on vuokrasopimuksia erilaisista tiloista, laitteista, koneista, ajoneuvoista ja muista laitteista. Ennen IFRS 16 standardin käyttöönottoa konserni luokitteli kaikki vuokrasopimukset joko rahoitusvuokrasopimuksiksi tai operatiivisiksi vuokrasopimuksiksi. Vuokrasopimus luokiteltiin rahoitusvuokrasopimukseksi, jos se siirsi kaikki vuokratun omaisuuden omistamiseen liittyvät riskit ja edut konsernille; muuten se luokiteltiin operatiiviseksi vuokrasopimukseksi. Rahoitusvuokrasopimukset aktivoitiin vuokrasopimuksen alkaessa vuokratun omaisuuden käypään arvoon. Operatiivisessa vuokrasopimuksessa vuokrattua omaisuutta ei aktivoitu ja vuokrasopimukset kirjattiin vuokrakuluiksi tulosvaikutteisesti vuokra-ajan kuluessa.

IFRS 16 -standardin käyttöönotossa konserni soveltaa kaikkia vuokrasopimuksia koskevaa yhtenäistä kirjaus- ja arvostusmenetelmää lukuun ottamatta lyhytaikaisia ​​vuokrasopimuksia ja vähäarvoisten omaisuuserien vuokrasopimuksia.

Rahoitusvuokrasopimuksiksi aiemmin luokitellut vuokrasopimukset
Konserni ei muuttanut kirjattujen omaisuuserien ja velkojen alkuperäisiä kirjanpitoarvoja (ts. käyttöoikeusvarat ja velat ovat yhtä suuret kuin taseeseen kirjattavat vuokrat ja velat IAS 17: n mukaisesti). IFRS 16 -standardin vaatimuksia sovellettiin näihin vuokrasopimuksiin 1.1.2019 alkaen.

Operatiivisiksi vuokrasopimuksiksi aiemmin luokitellut vuokrasopimukset
Konserni kirjasi käyttöoikeudet ja vuokravelat niille vuokrasopimuksille, jotka aiemmin luokiteltiin operatiivisiksi vuokrasopimuksiksi, lukuun ottamatta lyhytaikaisia vuokrasopimuksia ja vähäarvoisten omaisuuserien vuokrasopimuksia.

Siltalaskelma operatiivisista vuokravastuista standardin mukaisiin vuokravelkoihin:

EUR tuhatta
Operatiiviset vuokrasopimuksien sitoumukset 31.12.20185 538
Painotettu keskimääräinen korko 1.1.20195,6 %
Diskontattujen vuokrasopimusten sitoumukset 1.1.20194 534
Vähennetään:
Sitoumukset, jotka liittyvät lyhytaikaisiin ja vähäarvoisiin varoihin-87
Lisätään:
Rahoitusvuokrasopimuksiksi aiemmin luokitellut vuokrasopimukset775
Johdon harkinnan mukaiset pidennykset, joita ei ole kirjattu 31.12.20183 625
Vuokravelat 1.1.20198 847

Laatimisperiaatteet

Käyttöoikeudet:
Konserni kirjaa käyttöoikeudet standardin käyttöönotto päivänä 1.1.2019. Käyttöoikeudet arvostetaan hankintamenoon vähennettynä kertyneillä poistoilla ja arvonalentumisilla, ja ne on oikaistu vuokrasopimusten uudelleenarvioinnilla.

Vuokrasopimukset
Standardin käyttöönotto päivänä 1.1.2019 konserni kirjasi vuokravastuut, jotka on arvostettu sopimusperusteiseen tai arvioituun vuokra-ajan nykyarvoon. Vuokrasopimusten maksut sisältävät kiinteät maksut vähennettynä mahdollisilla jälleen vuokraus tuotoilla.

Vuokramaksujen nykyarvoa laskettaessa konserni käyttää arvioitua kiinteistösijoittajan tuottovaatimuksen diskonttokorkoa rakennuksiin ja maa-alueisiin. Koneissa ja kalustoissa sekä ajoneuvoissa käytetään rahoitussopimuksissa määriteltyjä korkoja tai paikallista arvioitua lisärahoituksen korkoa.

Lyhytaikaiset vuokrasopimukset ja vähäarvoisten omaisuuserien vuokrasopimukset
Konserni soveltaa lyhyen aikavälin vuokrasopimusta koskevaa poikkeusta lyhytaikaisiin vuokrasopimuksiin Siinä sovelletaan myös vähäarvoisten omaisuuserien kirjaamisvelvoitteen vuokrasopimusta, joka on vähäinen. Lyhytaikaiset vuokrasopimukset ja vähäarvoisten omaisuuserien vuokrasopimukset on kirjattu kuluksi.

Erityinen harkinta sopimusten vuokra-ajan määrittämisessä

Konserni määrittelee vuokrasopimukset ei-purettavissa oleviksi. Jos vuokrasopimukseen sisältyy mahdollisuus jatkaa tai päättää vuokrasopimus, otetaan pidennys huomioon johdon harkinnan mukaan merkittäviin vuokrakohteisiin, kuten tiloihin, maa-alueisiin, laitoksiin ja koneisiin.

Raportointikauden muutokset taseessa

Käyttöoikeudet
Tuhatta euroaMaa-alueetRakennukset ja rakennelmatKoneet ja kalustoMuut aineelliset hyödykkeetYhteensäVuokravelat
1.1.20191 0926 5451 559659 2628 847
Nettomuutokset-200-1 305-261367-1 399-510
Poistot-42-1 187-106-121-1 456
Korkokulut     -273
Suoritukset     -1 235
Kirjanpitoarvo 30.9.20198514 0531 1923106 4076 829

3.1 TUNNUSLUVUT

TUNNUSLUKUTAULUKKOQ3 2019Q3 2018Q1-Q3 2019Q1 -Q3 20182018
Liikevaihto, 1000 euroa22 24720 82264 32663 92282 683
EBIT, 1000 euroa-1 471-1 408-4 496-5 024-29 800
EBIT, osuus liikevaihdosta %-6,6 %-6,8 %-7,0 %-7,9 %-36,0 %
Osakekohtainen tulos (EPS), euroa-0,05-0,07-0,22-0,281,49
Oman pääoman tuotto (ROE) %  -8,5 %-6,7 %-41,9 %
Sijoitetun pääoman tuottoprosentti (ROCE) %  -6,7 %-5,1 %-27,5 %
Omavaraisuusaste %  49,7 %57,1 %49,3 %
Nettovelkaantumisaste %  43,5 %20,4 %27,4 %
Bruttoinvestoinnit, 1 000 euroa5182041 2034 3064 630
Bruttoinvestoinnit, osuus liikevaihdosta %0,81 %0,32 %1,87 %6,7 %5,6 %
Osakkeiden lukumäärä (ulkona olevat osakkeet)21 083 90021 083 90021 083 90021 083 90021 083 900
Omat osakkeet (konsernin hallussa)54 22268 92054 22268 92027 507
Osuus äänistä / osakkeista %0,26 %0,33 %0,26 %0,33 %0,13 %

VERTAILUKELPOINEN TUNNUSLUKUTAULUKKOQ3 2019Q3 2018Q1-Q3 2019Q1 -Q3 20182018
Vertailukelpoinen EBITDA, 1000 euroa1 1531693 009238-3 529
Vertailukelpoinen EBITDA, osuus liikevaihdosta %5,2 %0,8 %4,7 %0,4 %-4,3 %
Vertailukelpoinen EBITA, 1000 euroa-339-1 201-1 818-3 370-8 405
Vertailukelpoinen EBITA, osuus liikevaihdosta %-1,5 %-5,8 %-2,8 %-5,3 %-10,2 %
Vertailukelpoinen EBIT, 1000 euroa-547-1 412-2 449-4 011-28 547
Vertailukelpoinen EBIT, osuus liikevaihdosta %-2,5 %-6,8 %-3,8 %-6,3 %-34,5 %
Vertailukelpoinen oman pääoman tuotto (ROE)  %  -4,6 %-5,5 %-40,2 %
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) %  -4,5 %-4,3 %-26,4 %

3.2 VAIHTOEHTOISTEN TUNNUSLUKUJEN TÄSMÄYTYS
Robit esittää vaihtoehtoisia tunnuslukuja lisätietona IFRS-standardien mukaisesti laadituissa konsernin tuloslaskelmissa, konsernin taseissa ja konsernin rahavirtalaskelmissa esitetyille tunnusluvuille. Robitin näkemyksen mukaan vaihtoehtoiset tunnusluvut antavat merkittävää lisätietoa Robitin toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista ja ovat usein analyytikkojen, sijoittajien ja muiden tahojen käyttämiä.

Vaihtoehtoisia tunnuslukuja ei tulisi tarkastella erillisenä IFRS:n mukaisista tunnusluvuista tai IFRS:n mukaisesti määriteltyjä tunnuslukuja korvaavina tunnuslukuina. Kaikki yhtiöt eivät laske vaihtoehtoisia tunnuslukuja yhdenmukaisella tavalla, ja siksi Robitin vaihtoehtoiset tunnusluvut eivät välttämättä ole vertailukelpoisia muiden yhtiöiden esittämien samannimisten tunnuslukujen kanssa.

Vertailukelpoisiin eriin vaikuttavat seuraavat tapahtumat: listautumiseen, yritysjärjestelyihin ja uudelleenorganisointiin liittyvät kulut.

Vertailukelpoinen EBITDA ja EBITA
EUR tuhattaQ3 2019Q3 2018Q1 - Q3 2019Q1 - Q3 20182018
Poistot ja arvonalentumiset1 6891 5816 4094 24925 018
EBITDA (Käyttökate)2181731 913-775-4 782
Uudelleen organisointiin liittyvät kulut935-41 0961 0131 253
Vertailukelpoinen EBITDA (Käyttökate)1 1531693 009238-3 529

Yritysjärjestelyihin liittyvät poistot208212631641853
Yritysjärjestelyihin liittyvä alaskirjaus    19 289
EBITA*-1 264-1 197-3 865-4 383-9 658

Uudelleen organisointiin liittyvät kulut935-41 0961 0131 253
Vuokran alaskirjaus-10095100
Vertailukelpoinen EBIT (Liikevoitto)-547-1 412-2 449-4 011-28 547
Yritysjärjestelyihin liittyvät poistot208212631641853
Yritysjärjestelyihin liittyvä alaskirjaus    19 289
Vertailukelpoinen EBITA*-339-1 201-1 818-3 370-8 405

3.3 TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

EBITDA*=EBIT + Poistot ja arvonalentumiset

EBITA=Liikevoitto + Asiakassuhteiden ja brändin poistot ja arvonalentumiset

Nettokäyttöpääoma=Varasto + Myyntisaamiset ja muut saatavat – Ostovelat ja muut velat

Osakekohtainen tulos (EPS), euroa

Tilikauden voitto (tappio)

Osakeantioikaistu osakkeiden lukumäärä (keskimäärin tilikauden aikana)

Oman pääoman tuotto, %=Tilikauden voitto (tappio)x 100
Oma pääoma (keskimäärin tilikauden aikana)

Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %=Voitto ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja + Korkokulut ja muut rahoituskulutx100
Oma pääoma (keskimäärin tilikauden aikana) + Korolliset rahoitusvelat (pitkäaikaiset ja lyhytaikaiset lainat rahoituslaitoksilta, keskimäärin tilikauden aikana)

Korolliset nettovelat=Lyhytaikaiset ja pitkäaikaiset lainat rahoituslaitoksilta - Rahat ja pankkisaamiset - Lyhytaikaiset rahoitusarvopaperit

Omavaraisuusaste, %=Oma pääomax 100
Taseen loppusumma - Saadut ennakot

Nettovelkaantumisaste, %=Korolliset nettovelatx 100
Oma pääoma

4. LIIKEVAIHDON JAOTTELU

IFRS 15:n mukainen tuloutus on kunkin liiketoimintayksikön ja markkina-alueen sisällä samanlainen.

LIIKEVAIHTO
Liikevaihto liiketoimintayksiköittäin
Tuhatta euroaQ3 2019Q3 2018Muutos %Q1 - Q3 2019Q1 - Q3 2018Muutos %2018
Top Hammer10 8498 94321 %30 84727 88411 %36 598
Down the Hole11 39911 876-4 %33 47936 027-7 %46 074
Digital services03-100 %012-100 %10
Yhteensä22 24720 8227 %64 32663 9221 %82 683

Liikevaihto markkina-alueittain
Tuhatta euroaQ3 2019Q3 2018Muutos %Q1 - Q3 2019Q1 - Q3 2018Muutos %2018
Eurooppa, Lähi-itä
ja Afrikka
9 6297 79224 %27 52224 44813 %31 919
Pohjois- ja Etelä-Amerikka4 1823 45521 %11 31110 07212 %12 941
Aasia2 2912 959-23 %8 3908 595-2 %11 593
Australasia4 1154 999-18 %11 62416 249-28 %19 884
Venäjä ja IVY-maat2 0311 61726 %5 4794 55920 %6 346
Yhteensä22 24720 8227 %64 32663 9221 %82 683

5. RAHOITUSJÄRJESTELYT

Robit Oyj ja päärahoittaja ovat sopineet, että tilikaudella 2019 kovenanttiehtona on absoluuttinen käyttökate tilanteessa 30.6.2019 sekä 31.12.2019. Lainojen korkomarginaalia korotettiin 1,1 %:lla (uusi marginaali 2,75 %), kunnes Robit Oyj:n kovenantti korolliset nettovelat/käyttökate täyttää rahoitussopimuksessa määritellyn arvon.

Tilanteessa 30.6.2019 yhtiö täytti kovenanttiehdot. Käyttökate oli 1,7 miljoonaa euroa ja omavaraisuusaste oli 49,5% ylittäen sovitut tasot.

LAINOJEN KIRJANPITOARVOT
Pitkäaikaiset lainat
Lainat rahoituslaitoksilta24 7624 95624 678
Muut lainat584736660
Vuokravelat4 077835524
Pitkäaikaiset lainat yhteensä29 4246 52725 862

Lyhytaikaiset lainat
Lainat rahoituslainoksilta2 60135 07013 246
Muut lainat766876
Luotolliset tilit3 8783 3563 845
Vuokravelat2 7529251
Lyhytaikaiset lainat yhteensä9 30738 50317 419

Lainat yhteensä38 73145 03143 280

* IFRS 16 standardin mukaan vuokrasopimukset on raportoitu 1.1.2019 alkaen taseessa käyttöomaisuudessa ja lainoissa. Tammi-syyskuu 2019 vuokraveloista yhteensä 6 218 tuhatta euroa on IFRS 16 vuokrien vastuu ja 611 tuhatta euroa entisiä rahoitusvuokravelkoja. Lisätietoa IFRS 16-standardista liitetiedoissa 2.

6. MUUTOKSET AINEELLISISSA KÄYTTÖOMAISUUSHYÖDYKKEISSÄ
Hankintameno kauden alussa39 89037 48237 482
Lisäykset1 0943 8804 082
IFRS 16 lisäykset ja vähennykset netto8 56300
Vähennykset-4 567-1 154-1 368
Erien väliset siirrot-21000
Valuuttakurssierot-136-283-306
Hankintameno kauden lopussa44 63439 92539 890

Kertyneet poistot ja arvonalentumiset kauden alussa-14 066-11 202-11 202
Poistot-4 725-2 987-4 055
Vähennykset9299411 029
Erien väliset siirrot8100
Valuuttakurssierot-6124161
Kertyneet poistot ja arvonalentumiset kauden lopussa-17 788-13 124-14 066

Kirjanpitoarvo kauden alussa25 82426 28026 280
Kirjanpitoarvo kauden lopussa26 84626 80125 824

* IFRS 16 standardin mukaan vuokrasopimukset on raportoitu 1.1.2019 alkaen taseessa käyttöomaisuudessa ja lainoissa. Lisätietoa IFRS 16-standardista liitetiedoissa 2.

7. ARVONALENTUMISTESTAUKSET

Liikearvon määrä tarkastellaan IFRS-säännösten mukaisesti vähintäänkin vuosittain. Liikearvon testauksen muuttujien arvoja tarkistetaan myös, mikäli liiketoiminnassa, kilpailutilanteessa, markkinoissa tai muissa liikearvotestauksen oletuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia. Yhtiö on organisoimassa uudelleen Down the Hole liiketoimintaansa ja toimitusketjussa suunnitellaan saatavan merkittäviä tehokkuus- ja kustannusetuja. Aiemmin erillisinä kassavirtaa tuottavina yksikköinä käsitellyt Down the Hole ja Halco esitetään muuttuneessa tilanteessa yhtenä kassavirtaa tuottavana yksikkönä. Muutoksen jälkeen yhtiöllä kaksi kassavirtaa tuottavaa yksikköä (Top Hammer, ja Down the Hole).
Tilanteessa 30.9.2019 yhtiö on tarkastellut liikearvotestauksessa käytettäviä oletuksia, kuten kuluvan sekä tulevien vuosien ennusteita ja korkotasojen muutoksia. Tässä yhteydessä on otettu huomioon uudelleenorganisoitumisen kannattavuuteen, käyttöpääoman tarpeeseen sekä investointeihin vaikuttavat muutokset. Tehtyjen toimenpiteiden vuoksi kassavirtaa tuottavien yksiköiden kassavirtojen on suunniteltu vahvistuvan. Tarkastelun perusteella ei johdon arvion mukaan ole tarvetta tehdä muutoksia.

8. ANNETUT TAKAUKSET
Omista veloista annetut takaukset ja kiinnitykset46 02546 02546 025
Muut takausvastuut261517261
Yhteensä46 28646 54246 286

*Vuokravastuut on käsitelty IFRS 16 mukaisesti ja lisätietoa IFRS 16-standardin mukaisista vastuista löytyy liitetiedoissa 2.

9. YRITYSHANKKINAT

Katsauskaudella ei tehty muutoksia konsernirakenteessa.

10. JOHDANNAISET

Yhtiö suojaa merkittävimmät ajallisesti ja määrällisesti ennustettavissa olevat nettovaluuttapositiot. Raportointijaksolla suojauksella ei ollut merkittävää vaikutusta tulokseen ja raportointijakson lopussa ei ollut avoimia johdannaisia.

Liite

Robit Oyj, Q3 2019 Taloudellinen katsaus