ROBIT OYJ: TALOUDELLINEN KATSAUS HEINÄ-SYYSKUU.2019: KEHITYS JATKUI POSITIIVISENA MYÖS KOLMANNELLA NELJÄNNEKSELLÄ

ROBIT OYJ                           LEHDISTÖTIEDOTE                                    1.11.2019 KLO 08.15

ROBIT OYJ: TALOUDELLINEN KATSAUS HEINÄ-SYYSKUU.2019
KEHITYS JATKUI POSITIIVISENA MYÖS KOLMANNELLA NELJÄNNEKSELLÄ

Tehostamisohjelman tuloksena yhtiölle keskeisimmät painopistealueet, myynti ja kassavirta kehittyivät myönteisesti. Tilauskertymä kasvoi 17,7% vertailukauteen nähden ja oli 22,5 miljoonaa euroa. Operatiivinen kassavirta oli 1,9 miljoonaa euroa ( -3,9).  Robitin tehostamisohjelma etenee ja ohjelman toteuttaminen jatkuu koko vuoden 2019.

Katsauskaudella kaivosteollisuuden kysyntä oli kulutusosille eli porakalustolle vakaata ja kysynnän uskotaan jatkuvan nykyisellä hyvällä tasolla. Alueellisesti syklisessä rakennusteollisuudessa oli Pohjoismaissa havaittavissa merkkejä alan suhdanteen heikkenemisestä. Tämä ei ole vielä vaikuttanut Robitin tarjonnan kysyntään.

Konsernin liikevaihto katsauskaudella kasvoi 6,8 prosenttia vertailukauteen verrattuna ja oli 22,2 miljoonaa euroa (20,8). Vertailukelpoinen EBITA jäi negatiiviseksi ollen -0,3 miljoonaa euroa (-1,2).

Yrityksen kannattavuutta neljänneksellä heikensivät Halcon toimintojen uudelleenjärjestelyihin liittyvät laitteiden myyntitappiot, alaskirjaukset ja kertaluonteiset kulut yhteensä 0,9 miljoonaa euroa. Uudelleenjärjestelyistä saatavat kustannussäästöt toteutuvat täysimääräisesti tilikaudelta 2020 alkaen.

Myynnin kasvuhankkeet edistyivät neljänneksen aikana pääosin suunnitellusti. Robitin keskeinen tavoite on edelleen kasvattaa markkinaosuutta. Kuluvalla kaudella yhtiö sai mm. historiansa suurimman yksittäisen projektikaupan ja erityisen myönteisesti kehittyi myynti paalutusliiketoiminnassa.

Yhtiön uusi rakenne antaa mahdollisuudet kasvattaa myyntiä ilman merkittäviä investointeja tai kustannusten kasvua, ja tekee siitä entistäkin ketterämmän reagoimaan markkinoiden muutoksiin.

ROBIT OYJ

Tommi Lehtonen

Lisätiedot:
Tommi Lehtonen, toimitusjohtaja
tommi.lehtonen@robitgroup.com

Robit on voimakkaasti kansainvälistynyt kasvuyhtiö, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: kaivosteollisuus, rakentaminen ja urakointi, tunnelinporaus sekä kaivonporaus. Yhtiön tarjonta jakaantuu kolmeen tuote- ja palvelualueeseen: Top Hammer, Down-the-Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla 15 omaa myynti- ja palvelupistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa, Englannissa ja USA:ssa. Robitin osake noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa: www.robitgroup.com.

Jakelu:
www.robitgroup.com