Selskabsmeddelelse nr. 12/2019: Kvartalsrapport pr. 30. september 2019

Fremgang på 9 % i netto rente- og gebyrindtægter

• Resultat før skat for 1.-3. kvartal 2019 er på 40,4 mio. kr. mod 34,3 mio. kr. sidste år. Perioderesultatet anses for tilfredsstillende.
  • Udlånet er reduceret med 2 % eller 29 mio. kr. i forhold til samme tidspunkt sidste år.
  • Netto rente- og gebyrindtægter er steget med 9 % i forhold til sidste år og udgør 132,2 mio. kr.
  • Kursreguleringer udgør 15,6 mio. kr. i lighed med sidste år. Kursreguleringer er i år positiv påvirket med 6,0 mio. kr. som følge af salget af 75 % af bankens ejerandel i Sparinvest. Kursreguleringer var sidste år positiv påvirket med 8,9 mio. kr. som følge af en regulering af bankens ejerandel i BankInvest.
  • Nedskrivninger på udlån og tilgodehavender m.v. udgør 5,9 mio. kr. mod 4,5 mio. kr. sidste år.
  • Med baggrund i at den meget høje konverteringsaktivitet på realkreditområdet i 1. halvår fortsatte i 3. kvartal, opjusterede banken den 11. oktober 2019 resultatforventningerne for 2019. Forventningerne til resultatet før skat for 2019 blev forhøjet fra de tidligere udmeldte forventninger på 30 – 40 mio. kr. til 38 – 45 mio. kr. De opjusterede forventninger fastholdes. Der hersker som altid usikkerhed med hensyn til at estimere kursreguleringer og nedskrivninger i 4. kvartal.
  • Kapital- og kernekapitalprocenten udgør 19,8 %. Det individuelle solvensbehov er opgjort til 10,5 %.

Spørgsmål til kvartalsrapporten rettes til bankdirektør Peter Vinther Christensen på telefon 96 44 62 00.

Bankens selskabsmeddelelser kan ses på bankens hjemmeside www.sallingbank.dk.

Vedhæftet fil

2019 nr. 12 Kvartalsrapport pr. 30. september 2019