Delårsrapport 1 januari - 30 september 2019

ETT TREDJE KVARTAL MED ÖVER 100 MSEK I OMSÄTTNING OCH EBIT MER ÄN 9 MSEK
Med senaste förvärvet TEAM Hälso & Friskvård i Göteborg AB (TEAM) redovisar Stockwikkoncernen en omsättning på 426,6 MSEK och ett rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) på 39,4 MSEK proforma för de senaste 12 månaderna.

Förvärvet av TEAM utgör den enskilt största händelsen i det tredje kvartalet. TEAM har sedan starten år 1988 inriktat sig på att erbjuda hälsofrämjande friskvård till framförallt försäkringsbolag och företag. Företagets verksamhet bedrivs med hög kvalitet och dess uppdragsgivare karaktäriseras av låg konjunkturkänslighet. TEAM är experter inom hälsa och friskvård och erbjuder sina kunder ett helhetskoncept för att främja såväl fysisk som mental hälsa. TEAM har under de senaste fem åren uppvisat en genomsnittlig organisk tillväxt på 12 procent. Under det senaste räkenskapsåret presterade företaget ett justerat rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) på drygt 8 MSEK ur en omsättning som uppgick till 40 MSEK. TEAM har en obruten och lång historik med positiva resultat. TEAM utgör ett nytt segment; hälsa.

PERIODEN 1 JULI - 30 SEPTEMBER 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 100,6 (29,2) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 14,5 (1,4) MSEK, exklusive effekt från IFRS 16 om 2,6 (-) MSEK uppgick EBITDA till 11,9 (1,4) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 11,3 (1,0) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 9,4 (-0,1) MSEK, exklusive effekt från IFRS 16 om 0,1 (-) MSEK uppgick EBIT till 9,3 (-0,1) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till 37,0 (-0,7) MSEK, varav -5,2 (-1,5) MSEK utgjorde avskrivningar och 32,0 (-) MSEK förändring uppskjuten skatt på underskottsavdrag vilka inte påverkade koncernens likviditet
  • Resultat per aktie för verksamheten före utspädning uppgick till 8,84 (-0,20) SEK och efter utspädning till 8,03 (-0,20) SEK

PERIODEN 1 JANUARI - 30 SEPTEMBER 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 221,3 (92,8) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 16,0 (4,4) MSEK, exklusive effekt från IFRS 16 om 6,4 (-) MSEK uppgick EBITDA till 9,6 (4,4) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 7,9 (3,4) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 3,0 (0,9) MSEK, exklusive effekt från IFRS 16 om 0,2 (-) MSEK uppgick EBIT till 2,8 (0,9) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till 26,2 (18,5) MSEK, varav -13,0 (-3,6) MSEK utgjorde avskrivningar och 32,0 (19,5) MSEK förändring uppskjuten skatt på underskottsavdrag vilka inte påverkade koncernens likviditet
  • Resultat per aktie* för verksamheten före utspädning uppgick till 6,46 (5,32) SEK och efter utspädning till 5,85 (4,99) SEK

* Beräknat efter sammanläggning av aktier 1:500

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Stockwik Förvaltning AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 november 2019 kl. 08:00 (CET).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq OMX Stockholm Small Cap med koden STWK.

Stockwik 3Q19