SpareBank 1 SMN: Finanstilsynet har fattet vedtak om minimumskrav til summen av ansvarlig kapital og konvertibel gjeld (MREL) for Sparebank 1 SMN

Finanstilsynet har konkludert at den foretrukne krisehåndteringsstrategien for SpareBank 1 SMN Mer at banken videreføres i en krisesituasjon. Med hjemmel i finansforetaksloven § 20-9, jf. § 20-25, har derfor Finanstilsynet fattet følgende vedtak:

• Sparebank 1 SMN-konsernet skal ha ansvarlig kapital og konvertibel gjeld (MREL) som til sammen skal utgjøre 33,3 prosent av et justert beregningsgrunnlag per 31. desember 2018. utgjør minimum 27 235 millioner kroner.
  •  Konvertibel gjeld som skal medregnes for å oppfylle minstekravet, skal være etterstilt gjeld, utstedt fra morselskapet til eksterne investorer.
  • Kravet gjelder fra 31. mars 2020. Kravet om lavere prioritet (etterstilt gjeld) skal være oppfylt innen 31. desember 2022 og kan fases inn ved at SpareBank 1 SMN fram til denne datoen kan medregne gjeld som er utstedt før 1. januar 2020 forutsatt at denne tilfredsstiller generelle krav til konvertibel gjeld.

SpareBank 1 SMN må innen 31. mars 2020 oversende Finanstilsynet en plan for innfasing av kravet om etterstillelse av MREL kvalifiserende gjeld. Planen skal inkludere en rimelig opptrapping for å tilfredsstille kravet innen 31. desember 2022.

Kontaktperson Sparebank 1 SMN
CFO Kjell  Fordal 905 41 672