Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2019

KVARTALETS UTVECKLING ENLIGT PLAN; 125 MSEK OMSÄTTNING, EBIT ÖVER 9 MSEK

Verksamheten utvecklades fortsatt positivt under det fjärde kvartalet. Efter att fyra förvärv tillträtts under året låg fokus på integration av verksamheterna. Utvecklingen av dessa nya bolag har varit väl i linje med såväl våra förväntningar som våra förhoppningar. Kvartalets kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital uppgick till 7,0 (0,9) MSEK. För helåret 2019 redovisar koncernen proforma 425 MSEK omsättning och 42 MSEK EBITDA vilket är i linje med vad som kommunicerats tidigare.

PERIODEN 1 OKTOBER - 31 DECEMBER 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 124,9 (34,0) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 15,0 (0,9) MSEK, exklusive effekt från IFRS 16 om 3,0 (-) MSEK uppgick EBITDA till 12,0 (0,9) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 11,1 (0,6) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 9,3 (-0,3) MSEK, exklusive effekt från IFRS 16 om 0,1 (-) MSEK uppgick EBIT till 9,2 (-0,3) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till 1,4 (-1,3) MSEK, varav -5,7 (-1,2) MSEK utgjorde avskrivningar och - (-) MSEK förändring uppskjuten skatt på underskottsavdrag vilka inte påverkade koncernens likviditet
  • Resultat per aktie för verksamheten före utspädning uppgick till 0,32 (-0,37) SEK och efter utspädning till 0,31 (-0,37) SEK

PERIODEN 1 JANUARI - 31 DECEMBER 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 346,1 (126,8) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 31,0 (5,4) MSEK, exklusive effekt från IFRS 16 om 9,3 (-) MSEK uppgick EBITDA till 21,7 (5,4) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till 19,0 (4,0) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 12,3 (0,6) MSEK, exklusive effekt från IFRS 16 om 0,4 (-) MSEK uppgick EBIT till 11,9 (0,6) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till 27,6 (17,2) MSEK, varav -18,7 (-4,8) MSEK utgjorde avskrivningar och 32,0 (19,5) MSEK förändring uppskjuten skatt på underskottsavdrag vilka inte påverkade koncernens likviditet
  • Resultat per aktie för verksamheten före utspädning uppgick till 6,69 (4,90) SEK och efter utspädning till 6,53 (3,85) SEK
  • Styrelsen föreslår att ingen vinstutdelning ska ske

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Stockwik Förvaltning AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 februari 2020 kl. 08:00 (CET).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq OMX Stockholm Small Cap med koden STWK.

Stockwik 4Q19