Selskabsmeddelelse nr. 1/2020: Årsrapport 2019

Fremgang på 5 % i netto rente- og gebyrindtægter samt tilfredsstillende resultat

• Resultat før skat er på 38,2 mio. kr. i lighed med 2018. Årets resultat efter skat udgør 31,9 mio. kr., hvilket anses for tilfredsstillende.
  • Forretningsomfanget, der er opgjort som summen af indlån, udlån og garantier, udgør 6,1 mia. kr.
  • Netto rente- og gebyrindtægter er steget med 5 % i forhold til 2018 og udgør 170,1 mio. kr. Stigningen skyldes hovedsageligt en meget høj konverteringsaktivitet på realkreditområdet.
  • Kursreguleringer udgør 20,0 mio. kr. mod 16,6 mio. kr. i 2018.  Kursreguleringer er i 2019 positivt påvirket med 6,0 mio. kr. som følge af salget af 75 % af bankens ejerandel i Sparinvest.
  • Nedskrivninger på udlån og tilgodehavender m.v. er på 16,6 mio. kr. mod 9,9 mio. kr. i 2018.
  • Forventningerne til 2020 er et resultat før skat på 15 – 25 mio. kr. mod 38,2 mio. kr. i 2019. Der hersker som altid væsentlig usikkerhed med hensyn til at estimere kursreguleringer og nedskrivninger.
  • Kapital- og kernekapitalprocenten er opgjort til 20,5 % mod 16,8 % i 2018.
  • Det individuelle solvensbehov er opgjort til 13,0 % mod 10,7 % i 2018.
  • Finanstilsynet var i januar 2020 på ordinær inspektion i banken. Seneste inspektion blev gennemført i 2015. Den endelige redegørelse fra inspektionen vil først foreligge efter offentliggørelse af årsrapporten for 2019. Der er i årsrapporten for 2019 taget højde for de foreløbige tilbagemeldinger på nedskrivninger, ligesom der er taget højde for de foreløbige tilbagemeldinger ved opgørelse af bankens individuelle solvensbehov.

Spørgsmål til årsrapporten rettes til bankdirektør Peter Vinther Christensen på telefon 96 44 62 00.

Bankens selskabsmeddelelser kan ses på bankens hjemmeside www.sallingbank.dk

Vedhæftet fil

2020 nr. 1 Salling Bank Årsrapport 2019