Saga Furs sopeuttaa toimintojaan ja aloittaa YT-neuvottelut

Saga Furs Oyj, sisäpiiritiedote, 20.5.2020 klo 11:30

Saga Furs Oyj aloittaa yhteistoimintaneuvottelut kannattavuuden parantamiseksi sekä henkilöstömäärän ja tuotantokapasiteetin sopeuttamiseksi. Keväällä 2020 järjestettyjen huutokauppojen perusteella on selvää, että maailmanlaajuisen koronaviruspandemian aiheuttamat muutokset kulutuskysyntään ovat johtaneet siihen, että aiemmin ennakoitua suurempi nahkamäärä siirtyy myytäväksi vasta tilikaudella 2020/21. Markkinoiden epävarmuuden odotetaan jatkuvan ensi vuoteen asti.

Vaikea markkinatilanne johtaa globaalin turkistuotannon ja samalla yhtiön nahkahankinnan selvään vähentymiseen. Saga Furs on käynnistänyt toimenpideohjelman, jolla yhtiön liiketoiminnan kuluja pyritään leikkaamaan kolmanneksella tilikauden 2020/21 loppuun mennessä. Täysimääräisesti säästöt toteutuvat tilikaudella 2021/22, jolloin myös yhtiön välittämän nahkamäärän arvioidaan olevan selvästi aiempia vuosia pienempi. Osana toimenpideohjelmaa yhtiö käynnistää YT-neuvottelut, joiden piiriin kuuluu koko konserni, kansainvälinen organisaatio mukaan lukien. YT-neuvottelut arvioidaan saatavan päätökseen heinäkuun puoliväliin mennessä.

”Koronaviruspandemia on meitä kaikkia koskettava kriisi, jonka vaikutukset talouteen ja kysyntään ovat mittavat”, kertoo toimitusjohtaja Magnus Ljung. “Yhtiön toimintaa on sopeutettava muuttuvaan tilanteeseen, jotta turvaamme taloudellisen asemamme ja sitä kautta pitkällä aikajänteellä yrityksen toimintakyvyn sekä liiketoiminnan kannattavuuden”, hän jatkaa.

Lisätietoja: Henkilöstöjohtaja Marjatta Paunonen, puh. 050 343 7940

www.sagafurs.com