Kommuniké från årsstämma den 26 maj 2021 i Saniona AB samt information om planerad extra bolagsstämma

26 maj 2021

Idag, den 26 maj 2021, hölls årsstämma i Saniona AB. Mot bakgrund av den pågående covid-19-pandemin och i syfte att minska risken för smittspridning genomfördes årsstämman enbart genom förhandsröstning (poströstning) med stöd av tillfälliga lagregler. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet förutom förslagen till beslut om ändring av bolagsordningen och om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner. Styrelsen har emellertid informerats om att flera av bolagets största aktieägare hade försökt att rösträttsregistrera sina aktier men, på grund av tekniska fel utanför deras kontroll, registrerades deras aktier inte i den separata aktieboken som upprättats av Euroclear Sweden AB inför Sanionas årsstämma, vilket resulterade i att dessa aktieägare inte hade möjlighet att rösta på stämman. Mot bakgrund av denna information avser styrelsen att kalla till en extra bolagsstämma den 29 juni 2021 för att ge samtliga aktieägare möjlighet att rösta i dessa ärenden. Kallelsen till den extra bolagsstämman kommer att offentliggöras separat idag.

Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades.

Beslut om fastställande av räkenskaper samt resultatdisposition för 2020

Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning för 2020. Årsstämman beslutade även att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag innebärande att någon vinstutdelning inte lämnas för räkenskapsåret 2020 samt att disponibla medel balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet för styrelseledamöter och verkställande direktör

Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöter och verkställande direktör ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020.

Val och arvodering av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om omval av styrelseledamöterna J. Donald deBethizy, Jørgen Drejer, Anna Ljung, Edward C. Saltzman och Carl Johan Sundberg. J. Donald deBethizy omvaldes som styrelseordförande. Styrelsearvode ska utgå med 400 000 kronor till styrelseordföranden, med 250 000 kronor till varje styrelseledamot som inte är anställd av Saniona eller något av dess dotterbolag och ytterligare 140 000 kronor till varje styrelseledamot som är bosatt i Nordamerika. Det beslutades vidare att arvode för utskottsarbete ska utgå med 120 000 kronor till ordföranden för revisionsutskottet, med 60 000 kronor till varje övrig ledamot i revisionsutskottet och med 60 000 kronor till varje ledamot i ersättningsutskottet, dock att arvode för utskottsarbete inte ska utgå till styrelseledamöter som är anställda av Saniona eller något av dess dotterbolag.

Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att omvälja Deloitte AB som revisionsbolag samt att arvode till revisorn ska utgå enligt sedvanliga normer och godkänd räkning. Deloitte AB har meddelat att auktoriserade revisorn Jeanette Roosberg fortsatt kommer att vara huvudansvarig revisor.

Beslut om instruktion och arbetsordning för valberedning

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att en valberedning ska utses inför kommande val och arvodering. Valberedningen ska bestå av tre ledamöter, vilka ska vara styrelsens ordförande samt två ledamöter utsedda av de två största aktieägarna per den sista september. Vidare antogs en instruktion och arbetsordning för valberedningen.

Beslut om arvode till valberedningen för arbete inför årsstämman 2022

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till ledamöterna i valberedningen, för arbete fram till och med årsstämman 2022, ska utgå med 30 000 kronor till varje ledamot som inte också är styrelseledamot.

Beslut om arvode till valberedningen för arbete fram till och med årsstämman 2021

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till ledamöterna i valberedningen, för arbete fram till och med årsstämman 2021, ska utgå retroaktivt med 30 000 kronor till varje ledamot som inte också är styrelseledamot.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport

Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport för räkenskapsåret 2020.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Styrelsens förslag avseende ändring av bolagsordningen uppnådde inte erforderlig beslutsmajoritet, varför ärendet förföll.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner

Styrelsens förslag avseende bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner uppnådde inte erforderlig beslutsmajoritet, varför ärendet förföll.

Malmö den 26 maj 2021

Saniona AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta

Trista Morrison, Kommunikationschef, Saniona. Tel: + 1 (781) 810-9227. Email: trista.morrison@saniona.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 maj 2021 kl. 18.30.

Om Saniona

Saniona är ett biofarmaceutiskt företag som fokuserar på att upptäcka, utveckla och leverera innovativa behandlingar för patienter med sällsynta sjukdomar världen över. För bolagets huvudkandidat, Tesomet, genomförs kliniska studier i mellanfas avseende de sällsynta sjukdomarna hypotalamisk fetma och Prader-Willis syndrom, allvarliga sällsynta sjukdomar som kännetecknas av okontrollerbar hunger och svårhanterlig viktuppgång. Sanionas robusta plattform för läkemedelsupptäckt har genererat ett bibliotek av mer än 20 000 proprietära jonkanalsmodulatorer - en i huvudsak outnyttjad läkemedelsklass som är vetenskapligt validerad. Läkemedelskandidaten SAN711 ska inleda fas 1-studier på sällsynta neuropatiska sjukdomar, och SAN903 mot sällsynta inflammatoriska och fibrotiska sjukdomar avanceras i prekliniska studier. Under ledning av ett erfaret vetenskapligt och operativt team har Saniona en etablerad forskningsorganisation i Köpenhamn, och håller på att bygga upp företagets huvudkontor i Boston-området i Massachusetts, USA. Företagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX: SANION). Läs mer på: www.saniona.com.

05.26.21 AGM Summary Press Release SWE