Villkoren uppfyllda för SkiStar och Peabs fördjupade samarbete i Skiab avseende förvaltning och utveckling av fastigheter i den skandinaviska fjällvärlden

Såsom meddelats av SkiStar den 27 maj 2021 har SkiStar och Peab kommit överens om att inom ramen för en joint venture-struktur bedriva verksamhet bestående av ägande, förvaltning och utveckling av gemensamt ägda bolag och fastigheter i den skandinaviska fjällvärlden. Det redan etablerade joint venture-bolaget, Skiab Invest AB (”Skiab”), som indirekt hälftenägs av parterna, ska utgöra moderbolag i joint venture-strukturen. Samtliga villkor för genomförande av transaktionen som möjliggör för samarbetet har nu uppfyllts; SkiStars bolagsstämma har godkänt transaktionen och extern finansiering har erhållits.

I och med ovanstående verkställs nu i huvudsak följande.

• Överlåtelser från SkiStar till Skiab av två befintliga hotellfastigheter i Sälen, SkiStar Lodge Hundfjället (under byggnation) och SkiStar Lodge Lindvallen, samt en hotellfastighet i Hemsedal, SkiStar Lodge Alpin, genom bolagsöverlåtelser.
  • Överlåtelser från SkiStar till Skiab av byggrätter i Sälen, Vemdalen och Åre genom bolagsöverlåtelser.
  • Överlåtelser till Skiab från av SkiStar och Peab indirekt hälftenägda bolag: ett hotell i Hemsedal,  SkiStar Lodge Suites, två hotell i Trysil, Radisson Blu Mountain Resort & Residences och Radisson Blu Resort, samt en byggrätt i Trysil, samtliga genom bolagsöverlåtelser.
  • SkiStar ingår hyresavtal med Skiab avseende sex stycken lokaler för hotellverksamhet, där SkiStar är hyresgäst. Hyresavtalen har en löptid om 12‑25 år.
  • SkiStar och Peab kapitaliserar genom helägda dotterbolag Skiab i förhållande till sina respektive ägarandelar.

- Det känns väldigt bra att villkoren för transaktionen uppfyllts och att vi nu både kan vidareutveckla erbjudandet kring förstklassigt boende på de efterfrågade koncepthotellen SkiStar Lodge och ta nästa steg i samarbetet med Peab inom Skiab.  Genom den här omstruktureringen får vi möjlighet att skapa ännu bättre helhetslösningar för fjällturism. Därmed stärker SkiStar ytterligare positionen som den ledande semesterarrangören för Skandinavien och vi fortsätter att skapa minnesvärda fjällupplevelser för våra gäster, säger SkiStars VD Stefan Sjöstrand i en kommentar.

Se även tidigare pressmeddelande avseende transaktionen samt kommuniké från extra bolagsstämma i SkiStar. Den tidigare meddelade preliminära bedömningen kvarstår avseende transaktionens resultat- och likvideffekt för bolaget, liksom den beräknade påverkan på relevanta nyckeltal. Den slutliga effekten av transaktionen kommer att redogöras för i SkiStars bokslutskommuniké, som offentliggörs den 1 oktober 2021, och är beroende av bland annat den valutakurs som gäller vid slutförande av transaktionen.

Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 2 juli 2021 kl. 18:45 CEST.

För mer information, kontakta:

Stefan Sjöstrand, Verkställande direktör, tel +46 (0)280 841 60.
Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör, tel +46 (0)280 841 60.

Kort om SkiStar:

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St. Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 53 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 43 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment; Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering. För mer information, se www.skistar.com/sv/corporate.

SkiStar Pressmeddelande 210702 - Villkoren uppfyllda för SkiStar och Peabs fördjupade samarbete i Skiab