Selskabsmeddelelse 12/2021

NORDIC SHIPHOLDING A/S
Selskabsmeddelelse: 12/2021

Offentliggjort via NASDAQ OMX den 24. august 2021

Nedskrivning og opdaterede forventninger til 2021.

Som meddelt i Selskabsmeddelelse 11/2021 er forhandlingerne med potentielle fusionspartnere strandet. Koncernen holder dog sine optioner åbne og søger fortsat efter en passende fusionspartner.
I henhold til Koncernens aftale med långiverne har selskabets ledelse igangsat salget af de resterende tre skibe på normal vis. Som følge heraf reklassificeres de resterende tre skibe, Nordic Agnetha, Nordic Amy og Nordic Anne, til ”Aktiver holdt for salg” og en nedskrivning på USD 4,5 millioner realiseres i 1. halvår 2021.

Forventninger til 2021

Baseret på at de tre tilbageværende skibe beskæftiges i henholdsvis Hafnia Handy Poolen og Hafnia LR Poolen indtil de sælges i 4. kvartal 2021, forventes TCE indtjeningen nu størrelsesordenen USD 9.0 millioner – USD 11.0 millioner, nedjusteret fra USD 13,5 millioner til USD 15,5 millioner, som tidligere forventet. Efter driftsudgifter, der er budgetteret af de respektive tekniske managers, ligger koncernens forventede EBITDA (indtjening før renter, skat, afskrivning og amortisering) for 2021 i intervallet USD 0,0 millioner – USD 2,0 millioner, nedjusteret fra USD 3,0 millioner - USD 5,0 millioner. Resultat før skat forventes at blive et tab på USD -4,5 millioner – USD -2,5 millioner, sammenlignet med USD -2,5 million – USD -5 millioner indikeret i 2020 Årsrapporten.

Ovennævnte nedskrivning på USD 4,5 millioner vil blive inkluderet i resultatet for 1. halvår 2021. De opdaterede forventninger til 2021 tager ikke hensyn til eventuelle yderligere nedskrivninger eller tilbageførsel af tidligere nedskrivninger af skibenes regnskabsmæssige værdier.

Sideløbende hermed har Bestyrelsen indledt en dialog med Koncernens forskellige stakeholders til sikring af en forsvarlig og ordentlig nedlukning af Koncernen.

Halvårsrapporten for 1. halvår 2021 vil blive offentliggjort den 25. august 2021.

For yderligere information venligst kontakt:

Jon Lewis, Næstformand, Nordic Shipholding A/S: +45 3929 1000