Afgørelse om NEP-krav for GrønlandsBANKEN - Kapitalmålsætning og aftale med Erhvervsministeriet

Til Nasdaq OMX Copenhagen
04. oktober 2021
Meddelelse nr. 14/2021

Afgørelse om NEP-krav for GrønlandsBANKEN – Kapitalmålsætning og aftale med Erhvervsministeriet.

Finanstilsynet har truffet afgørelse om fastsættelse af kravet til bankens nedskrivningsegnede passiver. Finanstilsynet har fastsat NEP-kravet til 30,4% af bankens risikovægtede aktiver pr. ultimo 2020. NEP-kravet indfases i perioden 2022-2027. Grønlandsbanken forventer at dække størstedelen af NEP-kravet ved udstedelse af Tier 3 kapital og i mindre omfang med Tier 1 og Tier 2 kapital.

Denne afgørelse er i tråd med bankens forventninger og de principper for fastlæggelse af NEP-krav, der er afledt af udpegningen af Grønlandsbanken, som systemisk vigtigt pengeinstitut i 2017. NEP-kravet opgøres årligt af Finanstilsynet og offentliggøres på Grønlandsbankens hjemmeside.

Kapitalmålsætning
Grønlandsbanken har hidtil haft en kapitalmålsætning om en kapitalprocent på 8-10%-point over det individuelle solvensbehov, opgjort senest pr. 30. juni 2021 til 10,7%. Bankens kapitalprocent udgjorde pr. samme dato, 22,7%, hvilket bestyrelsen i lyset af den manglende afklaring af NEP-krav har vurderet hensigtsmæssig.

På baggrund af den trufne afgørelse om nedskrivningsegnede passiver vil bankens bestyrelse i den kommende tid revurdere kapitalmål og fordelingen på kapitalinstrumenter. Senest ved offentliggørelse af årsrapport for 2021 vil nye kapitalmål blive meddelt.

Banken har dog nu truffet beslutning om senere i 2021 at udstede op til DKK 100 mio. Senior Non-Preferred med henblik på optimering af sammensætningen af nedskrivningsegnede passiver og målrettet at dække bankens NEP-tillæg. Når endelig aftale om udstedelse af SNP er indgået vil ny selskabsmeddelelse herom blive offentliggjort.

Aftale med Erhvervsministeriet
I forbindelse med NEP-afgørelse er der truffet aftale mellem Erhvervsministeriet og GrønlandsBANKEN om dækning af fremtidige udstedelsesomkostninger for den del af bankens udstedelser, der overstiger det aftalte gennemsnitsniveau, som et mindre pengeinstitut i Foreningen af Lokale Pengeinstitutter vil være omfattet af.

Nævnte afgørelse og aftaler påvirker ikke bankens tidligere udmeldte forventninger til et resultat før skat i 2021 på kr. 125-140 mio.

GrønlandsBANKEN

Martin Kviesgaard