North Media nedskriver udviklingsprojekt i Bekey (Digital Services) og nedjusterer derfor forventningerne til 2021. Forretningsområdet Digital Services sænker ambitionerne til 2022.

Selskabsmeddelelse nr. 25-2021
2. december 2021

Bekey (Digital Services) har i perioden 2019-21 foretaget betydelige investeringer i udvikling af IT-arkitektur samt køb og opsætning af digitale adgangssystemer (SmartRelays) i etageejendomme i Storkøbenhavn. I seneste delårsrapport er disse udviklingsomkostninger aktiveret med 19 mio. kr. I oktober/november 2021 er der aktiveret yderligere 2 mio. kr. Da det kommercielle gennembrud i nye kundesegmenter er forsinket, er udsigten til positive pengestrømme blevet længere. Grundlaget for at aktivere udviklingsomkostningerne er derfor mere usikkert.

Bestyrelsen har derfor i dag besluttet at nedskrive disse aktiverede udviklingsomkostninger til kr. 0.

North Media nedjusterer derfor forventningerne til 2021.

Koncernens andre datterselskaber – FK Distribution (Last Mile), BoligPortal og Ofir (Digital Services) – ventes uændret at levere resultater på niveau med de senest udmeldte forventninger fra 3. november 2021.

Koncernens opdaterede forventninger til 2021 er på den baggrund:

• Omsætningen ventes uændret at blive 1.020-1.035 mio. kr.
  • Det primære driftsresultat (EBIT) ventes nu at blive 235-245 kr. (tidligere forventning: 255-265 mio. kr.).

Foreløbig resultatprognose for 2022
Bekeys (Digital Services) mere usikre kommercielle gennembrud ændrer de forudsætninger, der lå til grund for de finansielle ambitioner, som North Media i februar 2021 udmeldte for årene 2022-23.

Både BoligPortal og Ofir (Digital Services) ventes i 2022 at opnå tocifret vækst, men begge virksomheder har i forhold til de tidligere udmeldte ambitioner øget omkostningerne til nye ydelser og services, som skal styrke væksten fremadrettet. BoligPortal er endvidere påvirket af det markedsbestemte fald i udbuddet af lejeboliger, som satte ind i 3. kvartal 2021.

Prognosen for koncernen er på den baggrund:

• Omsætningen i 2022 antages at blive på niveau med omsætningen i 2021.
  • Det primære driftsresultat (EBIT) i 2022 antages at blive i niveauet 200-220 mio. kr.

North Media præsenterer forventningerne til 2022 og opdaterede finansielle ambitioner i forbindelse med årsrapporten for 2021.

Ordførende koncerndirektør & CFO Kåre Wigh, mobil 25 65 21 45.