Amii menjemput dunia ke Minggu AI dengan dermasiswa perjalanan $100,000

Penyelidik dan pakar AI gunaan dijemput untuk meneroka Edmonton pada bulan Mei 2022


EDMONTON, Alberta, Feb. 18, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Menjangkakan Minggu AI, 24 - 27 Mei 2022, Institut Kecerdasan Mesin Alberta (Amii) mengumumkan $100,000 pertama dalam dermasiswa perjalanan untuk penyelidik baru muncul dan profesional kecerdasan buatan (AI) gunaan di seluruh dunia. Program Dermasiswa Bakat Global akan memudahkan lebih 500 tetamu untuk menghadiri Minggu AI di Edmonton, Alberta, Kanada. Untuk mendapatkan maklumat lanjut dan membuat permohonan, pergi ke www.ai-week.ca/talent-bursaries.

“Ketika kami bersiap untuk meraikan 20 tahun kecemerlangan penyelidikan AI, saya sangat teruja kerana berpeluang menjemput dunia ke Minggu AI. Program Dermasiswa Bakat Global menjadikannya berdaya maju dari segi kewangan untuk lebih ramai rakan, alumni dan rakan usaha sama kami untuk datang ke persidangan itu. Program ini turut menyediakan akses hebat kepada komuniti kami yang kaya untuk merancang usaha masa hadapan. Saya harap anda akan memohon dan datang ke Minggu AI untuk mencari peranan anda yang seterusnya, ketahui lebih lanjut tentang domain penyelidikan dinamik dan mencari rakan usaha sama untuk usaha permulaan,” ujar Cam Linke, KPE Amii.

Penerima Dermasiswa Bakat Global menerima akses eksklusif kepada acara di Minggu AI termasuk Simposium Akademik yang memaparkan kandungan daripada senarai panjang Amii bagi penyelidik terkemuka dunia, Pengadun Kerjaya VIP dan banyak lagi. Selain itu, Amii berbesar hati untuk menawarkan Dermasiswa Bakat Global untuk individu daripada kumpulan yang lazimnya kurang diwakili dalam bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM), pendatang baharu ke Kanada dan individu dari komuniti luar bandar. Permohonan dilengkapkan berdasarkan pengenalan diri.

Penerima akan turut menikmati akses kepada kuliah Minggu AI khas daripada Richard S. Sutton, Ketua Penasihat Saintifik, Felo dan Pengerusi CIFAR AI Kanada di Amii. Salah seorang pemimpin sedunia dalam bidang pembelajaran pengukuhan, Dr. Sutton merupakan Saintis Penyelidikan Terbilang di DeepMind dan salah seorang pemikir terkemuka dunia tentang AI, minda dan maksud menjadi cerdas.

“Saya menjemput anda untuk menyertai kami selama empat hari bagi bengkel, acara sosial, acara pendidikan – pakar dan pelajar, saling bertemu dan melawat ekosistem Edmonton. Kami mempunyai dermasiswa perjalanan yang tersedia untuk semua jenis penyelidik awal kerjaya dan kami teruja untuk bertemu orang ramai dan belajar sedikit tentang AI bersama-sama,” kata Sutton.

Minggu AI sulung yang dibawakan oleh Amii ialah perayaan empat hari bagi sejarah 20 tahun kecemerlangan Alberta dalam AI dan pembelajaran mesin. Acara itu akan berlangsung dari 24-27 Mei 2022 di Edmonton dengan gabungan tawaran pertama secara bersemuka, hibrid dan digital. Dengan pengaturcaraan untuk semua penonton, acara itu menandakan ulang tahun ke-5 Amii dan ulang tahun ke-20 bagi penubuhan pusat penyelidikan Amii di Universiti Alberta. Untuk mendapaatkan kemas kini dan pengumuman, sertai Senarai Orang Dalam Minggu AI di www.ai-week.ca.

Perayaan itu akan menampilkan pelbagai acara dan pengaturcaraan yang memfokus sekitar AI dan pembelajaran mesin. Khalayak daripada semua peringkat umur akan berpeluang untuk berhubung dengan pemimpin AI dalam penyelidikan dan industri, meneroka potensi dan kemungkinan teknologi serta menyerapkan diri mereka dalam sains AI dan pembelajaran mesin. Dengan sesuatu untuk pakar dan pemula, acara dan pengaktifan termasuk:

  • Ucaptama, pembentangan dan bicara tidak formal untuk pelbagai tahap pengetahuan
  • Simposium akademik menonjolkan kecemerlangan penyelidikan AI oleh Alberta
  • Pengadun bakat AI menghubungkan pencari kerja dengan bakal majikan
  • Sesi K-12 meneroka kerjaya masa depan dalam AI
  • Siri acara komuniti yang dianjurkan oleh organisasi rakan kongsi
  • Acara sosial, pengadun, rangkaian dan banyak lagi

Minggu AI dibawakan oleh Amii akan berlangsung dari 24 hingga 27 Mei, 2022 di pelbagai tempat di seluruh Edmonton. Tahun ini akan menandakan tahun sulung yang akan menjadi perayaan tahunan komuniti AI di Alberta. Ikuti perkembangan terkini tentang pengumuman dan pengaturcaraan dengan menyertai Senarai Orang Dalam Minggu AI di www.ai-week.ca.

Perihal Amii

Salah satu daripada tiga pusat kecemerlangan AI Kanada sebagai sebahagian daripada Strategi AI Pan-Kanada, Amii (Institut Kecerdasan Mesin Alberta) merupakan institut bukan untung yang berpangkalan di Alberta yang menyokong penyelidikan terkemuka dunia dalam kecerdasan buatan dan pembelajaran mesin serta menterjemah kemajuan saintifik ke dalam penerimaan industri. Amii mengembangkan keupayaan AI dengan memajukan penyelidikan termaju, menyampaikan tawaran pendidikan yang luar biasa dan memberikan nasihat perniagaan – semuanya dengan matlamat untuk membina keupayaan AI dalaman. Untuk mendapatkan maklumat lanjut, layari amii.ca.

Spencer Murray
Komunikasi & Perhubungan Awam
t: 587.415.6100 samb. 109 | c: 780.991.7136
spencer.murray@amii.ca