Forløb af ordinær generalforsamling i GrønlandsBANKEN

29. marts 2022
Selskabsmeddelelse nr. 08/2022

Forløb af ordinær generalforsamling i GrønlandsBANKEN

GrønlandsBANKEN har i dag afholdt ordinær generalforsamling i henhold til vedtægterne og tidligere offentliggjort indkaldelse.

Generalforsamlingen var repræsenteret med 1.057.116 stemmer, heraf var 747.790 stemmer givet som fuldmagt til bestyrelsen, mens 50.941 stemmer var givet som instruktionsfuldmagt.

1. Bestyrelsens beretning om bankens virksomhed i det forløbne år

Bestyrelsesformand Gunnar í Liða aflagde bestyrelsens beretning om bankens virksomhed i det forløbne år. Bestyrelsens beretning blev taget til efterretning. Formandens beretning kan ses på bankens hjemmeside www.banken.gl  Generalforsamlingens protokollat vil senest 14 dage efter generalforsamlingens afholdelse ligeledes blive lagt på bankens hjemmeside.

1. Godkendelse af årsrapporten for 2021, meddelelse om decharge for bestyrelse og direktion, godkendelse af bestyrelsens vederlag, anvendelse af overskud eller dækning af tab i henhold til den godkendte årsrapport

Årsrapporten for 2021, der udviser et overskud på tkr. 132.832, egenkapital på tkr. 1.267.911 og en balance på tkr. 7.226.988, blev godkendt således som den var fremlagt. Der blev meddelt decharge til bestyrelse og direktion.
Bestyrelsens forslag til anvendelse af overskud eller dækning af tab blev godkendt, herunder bestyrelsens indstilling om udbetaling af 40 kr. i udbytte pr. aktie.

1. Forslag til vedtægtsændringer: Fremlæggelse af vederlagsrapport til vejledende afstemning som fast punkt på generalforsamlingens dagsorden og ændring af henvisning til bankens retningslinjer for incitamentsaflønning

Bestyrelsens forslag til ændringer i bankens vedtægter blev godkendt.

1. Forslag til vejledende afstemning af vederlagsrapport

Ved vejledende afstemning godkendte generalforsamlingen vederlagsrapporten for 2021.

1. Valg til bestyrelsen

Genvalgt til bestyrelsen for en 2-årig periode blev Kristian Frederik Lennert, Maliina Bitsch Abelsen og Peter Angutinguaq Wistoft

Bestyrelsen består herudover af Gunnar í Liða, Lars Holst og Ellen Dalsgaard Zdravkovic, samt de medarbejdervalgte medlemmer Yvonne Jane Poulsen Kyed, Malene Meilfart Christensen og Niels Peter Fleischer Rex.

På det efterfølgende bestyrelsesmøde konstituerede bestyrelsen sig med Gunnar í Liða som formand og Kristian Frederik Lennert som næstformand.

1. Valg af revision

Deloitte, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab blev genvalgt som revisor for året 2022.

Der var ikke emner til behandling under eventuelt.

GrønlandsBANKEN
Gunnar í Liða