Digitalist Group Oyj:n johdon osavuotinen katsaus ajalta 1.1.-31.3.2022

DIGITALIST GROUP OYJ                         PÖRSSITIEDOTE 29.4.2022 klo: 9:00

Digitalist Group Oyj:n johdon osavuotinen katsaus ajalta 1.1.-31.3.2022

Tammikuu- maaliskuu 2022 (vuoden 2021 vertailuluvut suluissa):

• Liikevaihto 5,1 milj. euroa (4,8 milj. euroa), kasvua 7,1%.
  • Käyttökate (EBITDA) -0,4 milj. euroa (-0,7 milj. euroa), -7,5% liikevaihdosta (-14,3%).
  • Liiketulos -1,3 milj. euroa (-1,2 milj. euroa), -24,7% liikevaihdosta (-26,0%).
  • Nettotulos -1.4 milj. euroa (-0,7 milj. euroa), -26,9% liikevaihdosta (-13,6%)
  • Tulos per osake (laimennettu ja laimentamaton) -0,00 euroa (-0,00 euroa).
  • Henkilökunnan lukumäärä katsastuskauden lopussa 161 (181), vähennystä -11%

Toimitusjohtajan katsaus

Viime vuoden vastaavaan vuosineljännekseen verrattuna olemme kasvattaneet liikevaihtoa 4,8 miljoonasta eurosta 5,1 miljoonaan euroon. Käyttökate (EBITDA) on hieman aiempaa parempi ja jatkamme työtä positiivisten lukujen saavuttamiseksi. Tämä edellyttää ensisijaisesti vahvempaa liikevaihdon kehitystä, mutta myös jatkuvaa keskittymistä kustannusten hallintaan ja toimintamallien tehostamiseen.

Yhdistämällä voimamme Helsingin, Vancouverin ja Tukholman studioissamme voimme luoda tiimejä, jotka ovat sekä kulttuuriltaan että osaamiseltaan monipuolisia. Tämä on arvokasta paitsi kansainvälisille asiakkaille, myös paikallisille asiakkaille, jotka toimivat yhä kansainvälisemmillä markkinoilla.

Covid-pandemia ja siitä seurannut etätyö on auttanut sekä meitä että asiakkaitamme vuorovaikutuksessa maiden rajojen yli. Nyt palvelemme esimerkiksi Whistleriin sijoittautunutta yrittäjää tiimillä Tukholmasta sekä Los Angelesissa sijaitsevaa terveydenhuoltoalan yritystä yhteisellä tiimillä Vancouverista ja Helsingistä.

Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana olemme saaneet monia uusia asiakkaita. Palvelemme Turun kaupunkia avoimen lähdekoodin ratkaisuillamme, autamme suurta teollista asiakasta Suomessa tekoälyn hyödyntämiseen liittyvässä kartoitusprojektissa ja merkittävää ruotsalaista kiinteistöalan toimijaa uuden strategian ja brändin toteuttamisessa. Jatkamme myös pitkäaikaista ​​yhteistyötämme tunnettujen asiakkaiden kanssa kuten Honda, Unionen, Electrolux, Posti ja Spotify.

LeanLab, asiakasyhteisöalustaan pohjautuva ohjelmistoliiketoimintamme (SaaS), on aloittanut ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tunnusteluja laajentumiseksi Ruotsin ja Norjan markkinoille.

Maaliskuussa syvensimme myös yhteistyötämme kestävän kehityksen pakkausteknologiaa kehittävän Yangi AB:n kanssa, jossa Grow AB:n Future Lab -tiimimme on ollut läheinen strateginen kumppani vuodesta 2020 lähtien strategian, kaupallisten konseptien ja markkinayhteistyön kehittämisessä.

Uskon vahvasti osaaviin tiimeihimme ja saamme jatkuvasti asiakkailta palautetta yhdistetyn osaamisemme ainutlaatuisuudesta. Jatkossa keskitymme edelleen asiakaskuntamme laajentamiseen ja toimitamme palveluitamme entistä useammalle asiakkaille!

Toimitusjohtaja Magnus Leijonborg

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Vuonna 2022 liikevaihdon ja käyttökatteen (EBITDA) odotetaan kehittyvän positiivisesti verrattuna vuoteen 2021

MUITA ENSIMMÄISEN VUOSINELJÄNNEKSEN TAPAHTUMIA

Katsauskauden pörssitiedotteet ovat luettavissa yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.digitalist.global/investors/releases.

Maaliskuussa Yhtiön hallitus päätti käyttää Holdix Oy Ab:n Digitalist Group Oyj:lle antamaa Oikeutta ja muuntaa kolme neljäsosaa Vaihtovelkakirjoista Muunnetuiksi velkakirjoiksi ja muuntaa niiden nimellisarvoinen pääoma, yhteensä 4.545.827,70 euroa ja Muunnettujen Velkakirjojen pääomien maksamaton, Vaihtovelkakirjalainan ehtojen mukainen korko, osakeyhtiölain 12 luvun 1§:n ja 2§:n säännösten täyttäväksi pääomalainaksi Ehtojen muuten pysyessä soveltuvin osin samoina. Holdix Oy Ab on Digitalist Groupin toiseksi suurin osakkeenomistaja.

Digitalist Group Oyj sopi Turret Oy Ab:n kanssa 500.000 euron lainasta. Laina on markkinaehtoinen ja se erääntyy maksettavaksi 30.4.2023. Turret Oy Ab on Digitalist Groupin suurin osakkeenomistaja.

Digitalist Group Oyj sopi ruotsalaista Yangi AB:tä koskevasta järjestelystä, jossa Digitalist Groupin ruotsalainen tytäryhtiö Grow AB merkitsi aiemmin sille myönnettyyn optioon perustuen yhteensä 11.111 kappaletta ruotsalaisen Yangi AB:n osaketta yhteensä 5.000.000 SEK:n merkintähintaan. Taloudellisen joustavuuden parantamiseksi Grow AB sen jälkeen myi merkitsemistään Yangi AB:n osakkeista yhteensä 7.778 kappaletta Turret Oy Ab:lle yhteensä 6.300.000 SEK:n kauppahinnalla.

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Yhtiö piti 26.4.2022 varsinaisen yhtiökokouksen. Yhtiökokouksen pöytäkirja sekä päätökset ovat luettavissa yhtiön verkkosivuilla: https://investor.digitalistgroup.com/fi/investor/releases

Yhtiökokous valitsi hallituksen varsinaisiksi Paul Ehrnroothin, Andreas Rosenlewin, Esa Matikaisen, Peter Erikssonin, Maria Olofssonin sekä Johan Almquistin. Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab päävastuullisena tilintarkastajana KHT Miika Karkulahti.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään maksullisesta osakeannista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta tai kaikkien tai joidenkin edellä mainittujen yhdistelmistä yhdessä tai useammassa erässä. Valtuutuksen nojalla annettavien uusien osakkeiden määrä voi olla yhteensä enintään 325.511.370 osaketta, mikä vastasi 50:tä prosenttia yhtiön kaikista osakkeista varsinaisen yhtiökokouksen kutsuhetkellä.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 65.102.000 oman osakkeen hankkimisesta tai pantiksi ottamisesta yhtiön jakokelpoisilla varoilla, mikä vastasi noin 10 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista varsinaisen yhtiökokouksen kutsuhetkellä. Hankkiminen voi tapahtua yhdessä tai useammassa erässä. Osakkeiden hankintahinta on enintään hankintahetkellä osakkeesta julkisessa kaupankäynnissä maksettava korkein hinta.

Hallituksen valtuutukset ovat voimassa vuonna 2023 pidettävään varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2023 saakka.

Hallituksen järjestäytymiskokouksessa Esa Matikainen valittiin hallituksen puheenjohtajaksi ja Andreas Rosenlew varapuheenjohtajaksi. Hallitus päätti perustaa tarkastusvaliokunnan, jonka puheenjohtajaksi valittiin Esa Matikainen ja jäseniksi Peter Eriksson ja Maria Olofsson.

Osavuosiraportin julkistamishetkellä yhtiö arvioi, että sen käyttöpääoma riittää seuraavan 12 kuukauden tarpeisiin.

DIGITALIST GROUP OYJ

Lisätietoja antaa:
Digitalist Group Oyj
- Toimitusjohtaja Magnus Leijonborg, puh. +46 76 315 8422, magnus.leijonborg@digitalistgroup.com
- Talousjohtaja Mervi Södö, puh. 040 136 5959, mervi.sodo@digitalistgroup.com

Jakelu: