Kitron: Q2 2022 – Tidenes høyeste inntekter, ordrereserve og resultat

(2022-07-12) Kitron rapporterer i dag rekordtall for driftsinntekter, ordrereserve og resultat.

Kitrons driftsinntekter for andre kvartal var 1 580 millioner kroner, sammenlignet med 994 millioner kroner i fjor.

Driftsresultatet (EBIT) i andre kvartal var 100,2 millioner kroner, mot 73,1 millioner i fjor. EBITDA var 142,7 millioner kroner, mot 97,5 millioner i fjor.

Ordrereserven endte på 4 879 millioner kroner, en økning på 113 prosent sammenlignet med fjoråret. Dette reflekterer en sterk total etterspørselssituasjon og oppdemmet etterspørsel grunnet forsinkelser i forsyningskjeden. Ordrereserven økte innenfor alle markedssektorer.

Peter Nilsson, Kitrons konsernsjef, kommenterer:
– Etterspørselen er fortsatt veldig sterk, og derfor øker vi inntektsutsiktene for året. Det var en viss forbedring av forsinkelsene i forsyningskjeden i løpet av andre kvartal, og dette bidro til rekordinntekter og en positiv marginutvikling sammenlignet med første kvartal. Vi forventer at leveransene i komponentmarkedet vil fortsette å vise bedring resten av året, noe som gir bedre utsikter for introduksjon og opptrapping av flere elektrifiseringsprosjekter.

Lønnsomheten uttrykt som EBIT-margin var 6,3 prosent i andre kvartal, mot 7,4 prosent i samme kvartal i fjor. EBIT-marginen er forbedret fra de foregående kvartalene, men fortsatt påvirket av kostnadsøkninger og ineffektivitet forårsaket av forsinkelser i forsyningskjeden.

Resultat etter skatt ble 66,3 millioner kroner, mot 48,6 millioner i samme kvartal året før. Dette tilsvarer et resultat per aksje på 0,34 kroner, opp fra 0,27 i fjor.

Kontantstrøm fra driften var 21,7 millioner kroner, sammenlignet med 109,3 millioner kroner i andre kvartal 2021.

Netto arbeidskapital var 1 790 millioner kroner, en økning på 73 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, delvis som følge av oppkjøpet av BB Electronics. Netto arbeidskapital i prosent av driftsinntektene var 26,9 prosent mot 25,8 prosent i fjor og 29,9 prosent det forutgående kvartalet. Ytterligere reduksjon forventes ettersom forbedringsprogrammer gir effekt i forsyningskjeden, ressursstyring, likviditet og leveranser.

Utsikter
For 2022 har Kitron tidligere indikert driftsinntekter på mellom 5 200 og 5 800 millioner kroner og et driftsresultat (EBIT) mellom 330 millioner og 430 millioner kroner.

På vei inn i andre halvdel av 2022, ser Kitron sterk etterspørsel fra kunder og stadig forbedring av begrensningene i forsyningskjeden. Lønnsomheten er i bedring sammenlignet med første kvartal, da raske kostnadsøkninger utfordret selskapet. Kitron hever derfor inntektsutsiktene til mellom 5 700 og 6 100 millioner kroner. Driftsresultatet ventes å bli mellom 330 millioner kroner og 400 millioner kroner.

Vedlagt i PDF er kvartalsrapport og presentasjon (kun på engelsk). Kvartalsrapporten presenteres i dag kl. 08.30. Presentasjonen blir holdt på engelsk av konsernsjef Peter Nilsson og finansdirektør Cathrin Nylander, og blir distribuert via webcast på følgende lenke:

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Peter Nilsson, konsernsjef, tlf. +47 948 40 850
Cathrin Nylander, finansdirektør, tlf.: +47 900 43 284
E-post: investorrelations@kitron.com

Om Kitron
Kitron er et ledende skandinavisk foretak innen produksjon av elektronikk og relaterte tjenester for sektorene Konnektivitet, Elektrifisering, Industri, Medisinsk utstyr og Forsvar/Luftfart. Konsernet har virksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Litauen, Tyskland, Polen, Tsjekkia, Kina og USA. Inkludert oppkjøpet av BB Electronics i januar 2022, har Kitron rundt 2.800 ansatte, og proforma driftsinntekter var rundt 5 milliarder kroner i 2021.

www.kitron.com

Denne informasjonen er offentliggjort av Selskapet i henhold til EUs markedsmisbruksforordning artikkel 5, supplementert av delegert kommisjonsforordning (EU) 2016/1052, og er underlagt kravene til offentliggjøring i henhold til verdipapirhandelloven § 5-12.

Vedlegg

Kitron 2022 Q2 Report Kitron 2022 Q2 Presentation