Sparbanken Västra Mälardalen: Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2022

Sparbanken står stark, stabil och trygg i en orolig och omvälvande tid. Ett antal olika faktorer, såsom Rysslands invasionskrig i Ukraina, den pågående pandemin samt en hög inflationsnivå, påverkar såväl den globala, nationella och lokala ekonomin. Räntorna har stigit. Aktiekurser och bopriser faller. Centralbankerna stramar åt med höjda räntor, samt minskade tillgångsköp för att normalisera inflationsutvecklingen. Den ekonomiska tillväxten förväntas försvagas under hösten.

Omvärldsförutsättningarna påverkar efterfrågan, konsumtion och investeringar. Trots dessa förutsättningar är min bedömning att vår marknad, Västra Mälardalen, står stabilt. I grunden har våra hushåll och företag en sund ekonomi.

I en orolig tid står Sparbanken stark och trygg
Sparbanken har en mycket stark balansräkning och en betryggande kapitaltäckning, en total kapitalrelation på 23,54% per 2022-06-30 (23,29%) exklusive periodens resultat.

Affärsvolym
Bankens totala affärsvolym per 2022-06-30 uppgår till 29 282 785 tkr (28 696 911 tkr), vilket för jämförbara volymer är en ökning med 585 874 tkr eller 2,04%.

Resultat
Sparbankens rörelseresultat för perioden januari - juni 2022 är 54 284 tkr (93 347 tkr).

Räntenettot ökar med 4% till 78 654 tkr (75 564 tkr) jämfört med föregående år. Provisionsnettot minskar med 8% till 36 372 tkr (39 480 tkr) jämfört med föregående år.

Nettoresultatet av finansiella transaktioner uppgår till -35 494 tkr (13 809 tkr), varav realiserat -115 tkr. Den främsta förklaringen till minskning är fortsatt stigande långräntor som negativt påverkar orealiserad värdeförändring på bankens fastförräntade obligationsplaceringar.

Kostnaderna ökar med 2% till 64 194 tkr, vilket är 1 506 tkr högre än föregående år.

Kreditförlusterna uppgår till 2 005 tkr (-2 603 tkr) och motsvarar 0,02% (-0,06%) av ingående utlåning och kreditgarantier.

Jämförelsesiffror inom parentes avser januari – juni 2021.

Utökat Sparbankssamarbete inom administrativa tjänster i Sparsam
Under perioden har Sparbanken Västra Mälardalen, Lekebergs Sparbank samt Norrbärke Sparbank påbörjat arbetet med att utöka verksamheten med fler administrativa tjänster. Bolaget, Sparsam Administration Svealand AB, ägs av de tre bankerna genom en tredjedel vardera.

Första gröna obligationen emitterad
Under perioden har Sparbanken Västra Mälardalen emitterat ett icke-säkerställt grönt obligationslån om 300 miljoner kronor inom ramen för befintligt Medium Term Note – program om 1 500 miljoner kronor.

Ökat ägande i Indecap Holding AB
Under perioden har Sparbanken Västra Mälardalen ökat sitt ägande i Indecap Holding AB.

Ökat ägande i Swedbank AB
Under perioden har Sparbanken Västra Mälardalen ökat sitt ägande i Swedbank AB till 3 000 000 st aktier.

Mikael Bohman, VD
Telefon 0221–344 58
Mobil 070–556 52 35
E-post mikael.bohman@sparbankenvm.se

Johan Grunditz, Finanschef
Telefon 0221-344 56
Mobil 070-261 48 21
E-post johan.grunditz@sparbankenvm.se

Denna information är sådan information som Sparbanken Västra Mälardalen är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande tisdag den 23 augusti 2022 kl. 08.00.

Fakta om Sparbanken Västra Mälardalen
Sparbanken Västra Mälardalen (organisationsnummer 578500-7120) är en lokal självständig Sparbank med säte i Köpings Kommun i Västmanlands län. Sparbankens verksamhet regleras främst av sparbankslagen (1987:619) och lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse och i övrigt av svensk rätt.
Ytterst ansvariga för Sparbankens verksamhet är Sparbankens 48 huvudmän. Dessa väljs enligt ett bestämt system och representerar Sparbankens kunder. Huvudmännen utövar sitt inflytande på Sparbanksstämman som är Sparbankens högsta beslutande organ. Sparbanksstämman beslutar om tillsättande av styrelse och revisorer. Styrelsen väljer inom sig ordförande och utser verkställande direktör.
Ordförande i Sparbankens styrelse är Lars-Erik Wige. Styrelsen består för närvarande av 9 ledamöter. Mikael Bohman är verkställande direktör i Sparbanken sedan 2005.

För mer information om Sparbanken Västra Mälardalen besök www.sparbankenvm.se.

Delårsrapport januari - juni 2022