Kitron: Ferroamp inngår produksjonsavtale med Kitron

(2022-09-30) Kitron har inngått en produksjonsavtale med Ferroamp, et raskt voksende svensk miljøteknologiselskap. Verdien av avtalen forventes å være rundt 90 millioner kroner i 2023 og 350 millioner kroner over en treårsperiode.

Ferroamp har utviklet EnergyHub, et system som styrer strømforbruk ved hjelp av patentert DC-teknologi slik at eiendomsbesittere kan utnytte solcellepanelene sine bedre samt integrere elbillading og energilagring. I løpet av første halvår 2022 økte Ferroamp salget med 60 prosent og planlegger nå en internasjonal lansering.

– Ferroamp fortsetter å utvide sin virksomhet gjennom samarbeid med strategiske partnere. Vi er glade for å ha inngått en avtale med Kitron, som har en ledende posisjon innen elektronikkproduksjon og kapasitet til å produsere store volumer EnergyHub-systemer for våre kunder i boligmarkedet, sier Krister Werner, administrerende direktør i Ferroamp.

EnergyHub-systemet er tilgjengelig for både næringseiendommer og flerfamiliebygg, og EnergyHub Wall 14 er spesielt tilpasset systemer for boligmarkedet. Gjennom samarbeidet med Kitron tredobler Ferroamp produksjonen av EnergyHub Wall 14.

– Vi er veldig glade for at Ferroamp har valgt Kitron som produksjonspartner for å legge grunnlag for den sterke planlagte veksten. De senere årene har Kitron investert betydelig for å møte den markant økende etterspørselen innen markedssegmentet Elektrifisering, og vi er godt posisjonert for å møte denne etterspørselen. Å signere en langsiktig partnerskapsavtale med Ferroamp, en markedsleder innen integrasjon av lokale strømnett, er en stor anerkjennelse, sier Kristoffer Asklöv, COO i Kitron.

Produksjonen for Ferroamp vil foregå ved Kitrons anlegg i Polen og forventes å starte i løpet av noen uker.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Peter Nilsson, konsernsjef, tlf. +47 948 40 850
Kristoffer Asklöv, COO, tlf. +46 76 768 29 10 68
E-post: investorrelations@kitron.com

Om Kitron
Kitron er et ledende skandinavisk foretak innen produksjon av elektronikk og relaterte tjenester for sektorene Konnektivitet, Elektrifisering, Industri, Medisinsk utstyr og Forsvar/Luftfart. Konsernet har virksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Litauen, Tyskland, Polen, Tsjekkia, Kina og USA. Inkludert oppkjøpet av BB Electronics i januar 2022, har Kitron rundt 2.800 ansatte, og proforma driftsinntekter var rundt 5 milliarder kroner i 2021.

www.kitron.com