Kitron valgt som hovedleverandør av elektronikk for KONGSBERGs våpenstasjonsystem

(2022-11-07) Kitron har inngått en langsiktig produksjonsavtale med en forventet omsetning på 750 millioner kroner med Kongsberg Defence & Aerospace AS for elektronikkmoduler som inngår i KONGSBERGs våpenstasjonsystem Remote Weapon Station (RWS).

- Dette er en betydelig avtale for Kitron. Den både forlenger og utvider vårt gode samarbeid med KONGSBERG, sier konsernsjef Peter Nilsson i Kitron.

Mandag 31. oktober meldte KONGSBERG om en ny 5-årig rammeavtale med U.S. Army for dennes versjon av Common Remotely Operated Weapon Station (CROWS).

For Kitrons produksjonsanlegg i USA og Norge ventes CROWS-programmet å gi årlige inntekter på 150 millioner kroner de neste fem årene. Volumet vil avhenge av etterspørsel og den årlige budsjettprosessen i USA, og kan derfor bli enten lavere eller høyere.

Samlet har KONGSBERG levert mer enn 18 000 våpenstasjonsystemer fordelt over alle forsvarsgrenene til det amerikanske forsvaret. Systemet har til hensikt å gi beskyttelse samt bedre beslutningsgrunnlag for soldater eller operatører.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Peter Nilsson, konsernsjef, tlf.: +47 948 40 850
Hans Petter Thomassen, adm. direktør, Kitron Norge, tlf.: 47 913 92 360
E-post: investorrelations@kitron.com

Kitron er et ledende skandinavisk foretak innen produksjon av elektronikk og relaterte tjenester for sektorene Konnektivitet, Elektrifisering, Industri, Medisinsk utstyr og Forsvar/Luftfart. Konsernet har virksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Litauen, Tyskland, Polen, Tsjekkia, India, Kina og USA. Inkludert oppkjøpet av BB Electronics i januar 2022, har Kitron rundt 2.800 ansatte, og proforma driftsinntekter var rundt 5 milliarder kroner i 2021.

www.kitron.com