Meddelelse nr. 2 2022/23

Investeringsselskabet Luxor A/S’ bestyrelse har d.d. behandlet og godkendt selskabets årsrapport for 2021/22.

Årsrapporten:

• Koncernens basisindtjening for 2021/22 er kr. 52,4 mio. (kr. 57,6 mio.), hvilket er på niveau med den seneste udmelding om en basisindtjening i niveauet kr. 52 mio. i selskabsmeddelelse nr. 1, 2022/23 af 14. november 2022.

Basisindtjeningen er opgjort som årets resultat før skat reguleret for dagsværdireguleringer på finansielle aktiver, renteswaps og realkreditlån.

• Koncernens resultat før skat er kr. 137,7 mio. (kr. 77,0 mio.), og efter skat er koncernens resultat

kr. 107,8 mio. (kr. 59,4 mio.), hvilket er på niveau med det oplyste i selskabsmeddelelse nr. 1, 2022/23 af 14. november 2022.

Koncernens resultat før skat er kr. 85,3 mio. højere end basisindtjeningen, hvilket primært skyldes:

• kr. -26,1 mio. fra dagsværdireguleringer af pantebreve primært som følge af, at den effektive rente til værdiansættelse af de fastforrentede pantebreve er justeret fra 8,25% til 9,00%
  • kr. 55,7 mio. fra dagsværdireguleringer af renteswaps og gæld til realkreditinstitutter samt omkostninger til optagelse af realkreditlån
  • kr. 55,3 mio. fra dagsværdireguleringer af koncernens investeringsejendomme

Årets basisindtjening og resultat har ikke været nævneværdigt påvirket af Covid-19 eller krigen i Ukraine.

Udbytte:

• Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen, at der udbetales et udbytte på kr. 50,0 mio. (kr. 50,0 mio.) svarende til kr. 50 (kr. 50) pr. aktie. Hvilket svarer til en udbytteprocent på 5,7 (8,9).

Regnskabsårets 4. kvartal 2022:

• Basisindtjeningen for kvartalet er kr. 12,1 mio. (kr. 13,7 mio.)
  • Koncernens resultat før skat er kr. 3,8 mio. (kr. 18,9 mio.).

Kvartalets resultat før skat er kr. 8,3 mio. lavere end basisindtjeningen, hvilket skyldes:

• kr. -25,5 mio. fra dagsværdireguleringer af pantebreve primært som følge af, at den effektive rente til værdiansættelse af de fastforrentede pantebreve er justeret fra 8,25% til 9,00%
  • kr. 16,3 mio. fra dagsværdiregulering af renteswaps og gæld til realkreditinstitutter
  • kr. 0,9 mio. fra dagsværdiregulering af investeringsejendomme

Forventet basisindtjening for 2022/23:

• For det kommende regnskabsår 2022/23 forventes en basisindtjening i niveauet kr. 38 mio., hvilket er identisk med den seneste udmelding i selskabsmeddelelse nr. 1, 2022/23 af 14. november 2022.

Reduktionen i den forventede basisindtjening i forhold til regnskabsåret 2021/22 skyldes primært en forventning om lavere kursavancer og en negativ udvikling i nettotab/-gevinst på pantebreve under hensyntagen til forventningerne til den nuværende makroøkonomiske udvikling, samt en forventning om lavere nettolejeindtægter fra koncernens ejendomsportefølje.

• Dagsværdiregulering af renteswaps indgår ikke i basisindtjeningen og ville pr. 8. december 2022 påvirke koncernens resultat før skat med kr. -7,4 mio.

Eventuelle henvendelser vedrørende årsrapporten kan rettes til Jannik Rolf Larsen, CEO
(tel: +45 33325015).

213800RPOLXUUMNKIM33-2022-09-30-da (3) fondsb.medd. 30. september 2022 Luxor 30. september 2022