Elanders genomför strukturåtgärder avseende ej lönsamma delar av vägtransportverksamheten i Tyskland, vilket medför engångskostnader om cirka 50 Mkr

Som ett led i att ytterligare förbättra lönsamheten i koncernen kommer Elanders att genomföra strukturåtgärder under fjärde kvartalet. Delar av vägtransportverksamheten i Tyskland kommer att avvecklas och det berör Elanders underkoncern LGI, som ingår i affärsområdet Supply Chain Solutions. Verksamheten som avvecklas har under en längre tid haft lönsamhetsproblem. Avvecklingen av dessa affärer innebär att omsättningen kommer att minska med 400 Mkr på årsbasis, varav 300 Mkr med start från 2023.

Strukturåtgärderna medför engångskostnader om cirka 50 Mkr, som kommer att belasta resultatet i fjärde kvartalet. Dessa kostnader avser uppsägningslöner, reservering för förlustkontrakt och samt återstående hyreskostnader för befintliga lokaler. Strukturåtgärderna beräknas ge årliga besparingar om 35 Mkr med full effekt från och med år 2023.

Magnus Nilsson, verkställande direktör och koncernchef, telefon: 031-750 07 50
Andréas Wikner, ekonomidirektör, telefon: 031-750 07 50

Denna information är sådan information som Elanders AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 december 2022 kl. 14.00 CET.

2022-12-16 - Elanders pressmeddelande - Elanders genomför strukturåtgärder avseende ej lönsamma delar av vägtransportverksamheten i Tyskland