Van Lanschot Kempen: nettowinst van € 84,3 miljoen en netto-instroom in AuM van € 13,7 miljard in 2022

Amsterdam/’s-Hertogenbosch, 23 februari 2023

• Nettowinst bedraagt € 84,3 miljoen (2021: € 143,8 miljoen), daling deels door eenmalige last in verband met de versnelde overname van het resterende 30%-belang in Mercier Vanderlinden
  • Provisie-opbrengsten stijgen met 6% en rente-inkomsten stijgen met 6%
  • Netto-instroom AuM Private Clients: € 2,0 miljard en Wholesale & Institutional Clients: € 11,6 miljard
  • Client assets: € 124,2 miljard (2021: € 131,2 miljard) en AuM: € 107,8 miljard (2021: € 115,6 miljard)
  • Sterke kapitaalratio van 20,6% (2021: 23,7%), daling door hogere kapitaalvereisten voor woning-hypotheken en kapitaalteruggave van € 1,50 per aandeel in december 2022
  • Voorstel dividend 2022: € 1,75 per aandeel (2021: € 2,00 per aandeel)
  • Voornemen tot verdere kapitaalteruggave van € 2,00 per aandeel in de tweede helft van 2023, onder voorbehoud goedkeuring toezichthouder

Maarten Edixhoven, voorzitter Raad van Bestuur: ‘We kijken terug op een veelbewogen jaar waarin de oorlog in Oekraïne, energie-onzekerheid en inflatie hun sporen nalieten op de samenleving en onze klanten. Het negatieve koersresultaat binnen vrijwel alle beleggingscategorieën had impact op elke belegger. Desondanks realiseerden we een hoge netto-instroom in assets under management (AuM) en een toename van spaargelden. Ik ben onze klanten dankbaar voor hun vertrouwen in ons. Ook wil ik mijn collega’s bedanken voor hun persoonlijke en ondernemende aanpak in het afgelopen jaar, waarmee zij onze klanten hebben geholpen in deze turbulente tijden.

In 2022 hebben we onze financiële- en duurzaamheidsdoelstellingen en kapitaalstrategie aangescherpt. Onze focus blijft gericht op verdere winstgevende groei, zowel autonoom als door overnames, met een capital-light balans. We zijn trots op de toevoeging van twee grote Nederlandse klanten binnen onze fiduciair-management-activiteiten. En kort voor het jaareinde kondigden we de overname van het resterende 30%-belang in Mercier Vanderlinden aan, een versteviging van onze positie in België. De managing partners van Mercier Vanderlinden verkrijgen door deze transactie een significant belang in Van Lanschot Kempen, een verankering van onze aandeelhoudersbasis in onze tweede thuismarkt.

Wat mij persoonlijk verheugt is dat ruim 70% van onze collega’s aandeelhouder is van Van Lanschot Kempen, een teken van hun betrokkenheid. Ik ben er trots op dat we in een krappe arbeidsmarkt talent weten te behouden en aan te trekken. In die context zie ik ook de komst van het team van Robeco Retail Nederland bij Evi van Lanschot als een verrijking. Op 2 februari 2023 kondigden we een samenwerking aan met Robeco en de overname van hun online beleggingsplatform met € 4,7 miljard aan AuM. We kijken uit naar een mooie samenwerking en we verwachten de transactie in juni 2023 af te ronden.’

Ontwikkeling client assets en AuM
De netto-instroom in AuM bedraagt € 13,7 miljard en het negatieve koersresultaat bedraagt € 21,5 miljard. De totale AuM daalden daardoor naar € 107,8 miljard (2021: € 115,6 miljard). Het spaargeld van klanten steeg naar € 12,7 miljard (2021: € 11,7 miljard) en de totale client assets kwamen uit op € 124,2 miljard (2021: € 131,2 miljard).

Resultaten 2022
De nettowinst bedraagt € 84,3 miljoen (2021: € 143,8 miljoen). De daling ten opzichte van 2021 wordt grotendeels veroorzaakt door hoge resultaten op deelnemingen in 2021 en de eenmalige lasten gerelateerd aan de overname van het resterende 30%-belang in Mercier Vanderlinden.

De provisie-inkomsten zijn gestegen met 6% naar € 407,8 miljoen (2021: € 385,5 miljoen), vooral dankzij het hogere gemiddelde AuM-niveau. De rente-inkomsten zijn met 6% gestegen naar € 162,7 miljoen (2021: € 153,6 miljoen), gedreven door renteverhogingen van de Europese Centrale Bank in de tweede helft van het jaar.

In 2022 zijn de bedrijfslasten gestegen naar € 438,2 miljoen (2021: €409,9 miljoen), mede door hogere personeelskosten. De stijging betreft vooral de groei in fte naar 1.780 (2021: 1.654), onder andere binnen de IT- en compliance-functies en bij de teams verantwoordelijk voor de beleggingsoplossingen. Daarnaast zijn de bedrijfslasten van Mercier Vanderlinden nu voor een heel kalenderjaar opgenomen, na de overname van een belang van 70% in juli 2021.

PERFORMANCE REPORT / PRESENTATIE / WEBCAST
Een uitgebreide toelichting op de resultaten en de balans van Van Lanschot Kempen kunt u lezen in het performance report en de presentatie over de jaarcijfers 2022 op vanlanschotkempen.com/resultaten. Op 23 februari om 09:00 uur lichten we onze jaarcijfers 2022 toe in een conference call. Deze conference call kunt u live volgen via vanlanschotkempen.com/resultaten en kunt u ook op een later moment terugluisteren.

ADDITIONELE INFORMATIE
Additionele informatie is beschikbaar op vanlanschotkempen.com/financieel.

FINANCIËLE AGENDA
4 mei 2023                 Publicatie trading update eerste kwartaal 2023
25 mei 2023                Algemene vergadering
29 mei 2023                Ex-dividend datum
6 juni 2023                 Betaaldatum dividend 2022
24 augustus 2023        Publicatie halfjaarcijfers 2023
2 november 2023        Publicatie trading update derde kwartaal 2023

Media Relations: 020 354 45 85; mediarelations@vanlanschotkempen.com
Investor Relations: 020 354 45 90; investorrelations@vanlanschotkempen.com

Over Van Lanschot Kempen
Als wealth manager is Van Lanschot Kempen actief in Private Banking, Investment Management en Investment Banking. Ons doel is het behoud en de opbouw van vermogen, op een duurzame manier, zowel voor onze klanten als voor de samenleving waar we deel van uitmaken. We zijn een duurzame wealth manager met een langetermijnfocus. Dit betekent dat wij proactief streven naar het voorkomen van negatieve impact voor alle belanghebbenden en het creëren van positieve, lange-termijn financiële en niet-financiële waarde. Van Lanschot Kempen, genoteerd aan Euronext Amsterdam, is de oudste onafhankelijke financiële instelling van Nederland met een geschiedenis die teruggaat tot 1737. Om het volledige potentieel van onze organisatie voor onze klanten te benutten, bieden we oplossingen die voortbouwen op de kennis en expertise van de hele groep en op ons open architectuurplatform. We zijn ervan overtuigd dat we op een duurzame manier aan de behoeften van onze klanten kunnen voldoen door hen toegang te bieden tot het volledige scala aan diensten en producten binnen al onze bedrijfsonderdelen.

Zie voor meer informatie: vanlanschotkempen.com

Belangrijke juridische informatie en voorbehoud inzake uitspraken die een verwachting bevatten
In dit persbericht kunnen verwachtingen en doelstellingen over toekomstige gebeurtenissen en ontwikkelingen zijn opgenomen. Deze verwachtingen en doelstellingen zijn gebaseerd op huidige inzichten, informatie en veronderstellingen van het management van Van Lanschot Kempen met betrekking tot bekende en onbekende risico's, ontwikkelingen en onzekerheden. Deze verwachtingen en doelstellingen betreffen geen vaststaande feiten en zijn onderhevig aan dergelijke risico's, ontwikkelingen en onzekerheden die vanwege hun aard buiten de macht liggen van Van Lanschot Kempen en haar management. Werkelijke resultaten, prestaties en omstandigheden kunnen aanzienlijk afwijken van deze verwachtingen en doelstellingen.

Van Lanschot Kempen benadrukt dat verwachtingen die in dit persbericht zijn opgenomen enkel van kracht zijn op de specifieke data waarop deze zijn geuit en Van Lanschot Kempen aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor of verplichting tot het herzien of bijwerken van enige verwachting naar aanleiding van nieuwe informatie of enige andere verandering.

De jaarcijfers van Van Lanschot Kempen zijn opgesteld in overeenstemming met de International Financial Reporting Standards, zoals vastgesteld door de Europese Unie (‘IFRS-EU’). In de weergave van de jaarcijfers in dit persbericht, tenzij anders weergegeven, zijn dezelfde accountingstandaarden gehanteerd als in de geconsolideerde jaarrekening 2022 van Van Lanschot Kempen. Op de in dit persbericht opgenomen cijfers heeft geen accountantscontrole plaatsgevonden. Kleine verschillen in tabellen kunnen het gevolg zijn van afronding. Percentages zijn berekend op basis van niet-afgeronde cijfers.

Dit persbericht is geen (uitnodiging tot het doen van een) aanbod tot het (ver)kopen of anderszins verkrijgen van of inschrijven op financiële instrumenten en is geen advies of aanbeveling om enige handeling te verrichten of na te laten.

Onderdelen van dit persbericht bevatten informatie over Van Lanschot Kempen NV in de zin van artikel 7 lid 1 tot en met 4 van EU Verordening 596/2014.

Bijlage

Van Lanschot Kempen persbericht