Havila Kystruten AS: Regnskap for første kvartal 2023

Generell informasjon
Delårsregnskapet er utarbeidet i henhold til IAS 34 Delårsrapportering og er ikke revidert. Rapporten bør ved lesning sammenholdes med årsrapporten for 2022 publisert på Euronext Growth og er tilgjengelig på selskapets hjemmesider.

Sammendrag

Havila Kystruten seilte 1. kvartal med to skip i rute, Havila Capella og Havila Castor. Begge skipene var i perioden på hvert sitt planlagte verkstedsopphold. Driftskostnadene preges fortsatt av oppbyggingsfase med betydelige lønns- og driftskostnader knyttet opplæring og trening av mannskaper før alle skipene kommer i drift, høye LNG-priser og juridiske kostnader i forbindelse med sanksjoner og refinansiering.

Ved å trekke ut de økte driftskostnadene nevnt over (MNOK 95), og tapte inntekter (MNOK 20) knyttet verkstedsophold, ville et normalisert EBITDA vist positivt med MNOK 20.

Regnskap og balanse påvirkes av valutasvingningene, og selskapet sikrer sine valutaforpliktelser med salg i valuta.

Selskapet får gode tilbakemeldinger fra reisende både for produkt og konsept, og ser en stadig økende interesse for merkevaren Havila Kystruten. Det har resultert i en betydelig økning i antall bestillinger, og gjennomsnittsbelegg for første kvartal var 67%.

Resultat for 1. kvartal 2023

• Inntektene var totalt MNOK 116, hvorav MNOK 43 var kontraktsinntekter.
  • Driftskostnader består av MNOK 17 i varekostnader, MNOK 57 i lønnskostnader og MNOK 137 i andre driftskostnader.
  • Driftsresultat før avskrivning ble MNOK - 95.
  • Avskrivninger var MNOK 25.
  • Netto finansposter var MNOK - 82.
  • Resultat før skatt ble MNOK - 202.

Balanse og likviditet pr. 31.03.23

Sum varige driftsmidler utgjorde MNOK 3 180, hvorav investering i immaterielle eiendeler og utsatt skattefordel utgjorde MNOK 38, skip under utførelse utgjorde MNOK 1 173 og operasjonelle skip utgjorde MNOK 1 917.

Sum omløpsmidler utgjorde MNOK 291, der bankbeholdning utgjorde MNOK 113 hvorav MNOK 6 er bundne midler for skattetrekk.

Netto kntantstrøm fra drift var MNOK -85. Kontantstrøm fra investeringsaktiviteter var MNOK -89. Netto kontantstrøm fra finansieringsaktiviteter utgjorde MNOK -15.

Balanseført verdi av langsiktig gjeld var MNOK 16.

Annen kortsiktig gjeld var MNOK 3 528 bestående av leverandørgjeld, gjeld til kredittinstitusjoner, skyldige offentlige avgifter, kortsiktig gjeld til eiere, påløpte kostnader og forskudd fra kunder.

Ansatte

Havila Kystruten hadde 363 ansatte pr. 31.03.23 som skal segle den klassiske kystruten og 36 ansatte i administrasjonen.

Kontakt:

Administrerende direktør        Bent Martini, + 47 905 99 650