SISÄPIIRITIETO, HONKARAKENTEEN MUUTOSNEUVOTTELUT OVAT PÄÄTTYNEET

HONKARAKENNE OYJ         Pörssitiedote    Sisäpiiritieto 30.6.2023 klo 11:00

SISÄPIIRITIETO, HONKARAKENTEEN MUUTOSNEUVOTTELUT OVAT PÄÄTTYNEET

Honkarakenne Oyj on päättänyt toukokuussa käynnistetyt muutosneuvottelut, jotka koskivat yhtiön koko henkilöstöä pois lukien johtoryhmän jäseniä ja henkilöstöjohtajaa.

Johtoryhmä on pitämässään kokouksessaan tehnyt henkilöstövähennyksiin liittyvät päätökset taloudellisilla, tuotannollisilla ja toiminnan uudelleenjärjestelyyn liittyvillä perusteluilla. Kotimaan liiketoiminnan, tuotannon ja tukitoimintojen henkilöstön määrää sekä työtehtäviä sopeutetaan vastaamaan nykyistä markkina- ja kysyntätilannetta. Tuotannon uudelleen järjestelyiden yhteydessä, yhtiö arvioi mahdollisia alihankintatuotteiden kotiuttamismahdollisuuksia.

Muutosneuvottelujen alkaessa yhtiö arvioi henkilöstövähennystarpeeksi enintään 27 henkilötyövuotta. Yhtiössä tehtyjen päätösten seurauksena 9 työntekijää, 10 toimihenkilöä ja 3 ylempää toimihenkilöä on irtisanottu irtisanomisaikojen puitteissa ja heidät on vapautettu työnteosta. Lisäksi 20 työntekijän, 25 toimihenkilön ja 9 ylemmän toimihenkilön työsuhteen ehtoihin tehdään olennaisia irtisanomisperusteisia muutoksia. Työsuhteen ehtomuutokset toimeenpannaan syksyyn mennessä.

Yhtiön lomautusvaltuutus koskee 56 työntekijää, 56 toimihenkilöä ja 33 ylempää toimihenkilöä. Lomautuksia voidaan toteuttaa vuoden 2023 ja 2024 aikana yhtiön taloudellisen tai tuotannollisen tilanteen niin vaatiessa.

Tehtyjen päätösten ja toimenpiteiden seurauksena yhtiö kirjaa irtisanomisista, henkilöstökuluista sekä muutosturvapalveluista johtuvia kuluja 0,4 miljoonaa euroa tuloslaskelmaan kesäkuussa 2023. Yhtiön määritelmän mukaisesti uudelleen organisoinnista aiheutuvat kulut ovat oikaisueriä, jotka eivät vaikuta yhtiön oikaistuun tulokseen.

Neuvotteluiden ja muiden toimien aikaansaamat kulusäästöt vuoden 2024 aikana ovat arviolta 1,6 miljoonaa euroa.

HONKARAKENNE OYJ

Marko Saarelainen

HONKARAKENNE OYJ

Marko Saarelainen