Investors Housen H1 2023: Vaikeissa oloissa ennätystulos

Investors House Oyj                Puolivuosikatsaus H1 2023

21.8.2023 klo 8.30

Investors Housen H1 2023: Vaikeissa oloissa ennätystulos

YHTEENVETO Q2 2023 (VERTAILUKAUSI Q2 2022)

Vuosi 2023 on ollut kiinteistöalalla haastava. Inflaation perässä nopeasti nousseet korot ovat muuttaneet markkinaa perusteellisesti.

Investors Housen toisen kvartaalin tulos oli 3,1 M€ (0,4 M€). Se on yhtiön historian paras.

Yhtiön vahva tuloskehitys perustuu tehtyihin strategisiin valintoihin. Nollakorkokauden lopulla 2020-21 valtaosa kiinteistösalkusta myytiin. Samalla kehitettiin palveluliiketoimintaa sekä vahvistettiin tasetta. Nyt puolestaan on vahvan taseen ja likviditeetin myötä käynnistetty kiinteistöinvestointeja.

Investoinneista merkittävimmät ovat osakkuusyhtiöiden Apitare ja Jyväkylän Kukkulan Kehitys hankkeet Jyväskylässä. Näiden arvonmuutokset realisoituivat Q2 2023.

Myynneistä yhtiö sai loppuun Tikkurilan Neilikkatien ensimmäisen osan kaupan. Toisen osan myynnin odotetaan realisoituvan H2 2023.

YHTEENVETO H1 2023 (VERTAILUKAUSI H1 2022)

Vuoden ensimmäisen puoliskon tulos 2,9 M€ (0,6 M€). Sekin on yhtiön historian paras. Isoina ajureina olivat edellä mainitut Q2 2023 aikana toteutetut investoinnit ja vuokrasopimukset.

Korkojen noustessa yhtiö on edelleen lyhentänyt käteisvaroilla lainojaan. Katsauskauden lopussa omavaraisuusaste oli 62 % (55 %) ja kassavarat noin 5,1 M€.

Osakkuusyhtiöillä on iso merkitys myös tulevien vuosien tulosnäkymiin. Investors Housen kannalta kyse on strategisesta hankkeesta seuraavien 10-15 vuoden aikana.

Hallitus esitti 0,31 €/osake osinkoa huhtikuussa kokoontuneelle yhtiökokoukselle, joka sen päätti. Päätöksen mukainen osinko makettiin kahdessa erässä touko- ja kesäkuussa. Vuoden 2022 tuloksen perusteella maksettava osinko oli kahdeksas peräkkäinen kasvavan osingon vuosi. Tällaisena se on linjassa yhtiön päämäärän kanssa kehittyä ns. osinkoaristokraatiksi, joka tarkoittaa 10 vuotta peräkkäin kasvaneita osakekohtaisia osinkoja.

TOIMITUSJOHTAJA PETRI ROININEN:

’’Investors Housen pelikirja on jonkin aikaa tiivistynyt neljään: Vuonna 2021 myimme kiinteistöjä. Vuonna 2022 maltoimme. Vuonna 2023 aloitamme investoinnit. Vuoden 2024 jälkeen olemme osinkoaristokraatti.

Pelikirjaa noudattaen onnistuimme vaikeissa oloissa tekemään yhtiön historian parhaan tuloksen. Samalla edelleen paransimme vakavaraisuttamme ja kasvatimme osinkoamme.

Suurinta huolta aiheuttaa yleinen talouskehitys ja talouden sopeutuminen nollakorkojen jälkeiseen aikaan. Suomalaiset asuntolainat ovat Euroopan eniten sidottu vaihtuvakorkoisiksi. Siksi ohjauskorkojen nostaminen kurittaa suomalaista kuluttajaa oleellisesti eurooppalaista kollegaansa kovemmalla kädellä. Korkokäyrien soisi jo kääntyvän alaviistoon tai löydettävän muita suomalaisen kuluttajan taloutta tukevia toimia.

Eteenpäin katsoen Investors Housen pelikirjan keskeisiä elementtejä ovat Kukkulan toteuttaminen, palveluliiketoiminnan hyvän kannattavuuden palauttaminen, yritys- tai portfoliokaupat sekä konsernin rahoitettavuuden hyvänä säilyttäminen. Lähtökohdat tuleviin vuosiin ovat poikkeuksellisen hyvät toimintaympäristön haasteista huolimatta.

Lämmin kiitos alkuvuodesta henkilöstölle, rahoittajille ja yhteistyökumppaneille.’’

YHTEENVETOTAULUKKO

4-6/20234-6/2022Muutos1-6/20231-6/2022Muutos
Liikevaihto, t eur1 7151 862-8 %3 3703 658-8 %
Nettotuotto, t eur564632-11 %6411 324-52 %
Katsauskauden tulos, t eur3 117416649 %2 932641357 %
Omavaraisuusaste, %   62,355,0
Operatiivinen tulos, t eur229430-47 %279751-63 %
EPRA NRV/osake   5,836,46-10 %

LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Suurimmat epävarmuudet koskevat markkinaolosuhteiden vaikutusta kiinteistöjen arvoihin sekä yleisen taloustilanteen heikkenemistä.

Venäjä ja turvallisuuspolittiinen tilanne

Yhtiöllä ei ole liiketoimintaa eikä suoria sidoksia Venäjälle. Mahdolliset Venäjään kohdistuvat taloudelliset pakotteet eivät suoraan vaikututa yhtiöön. Epäsuorasti pakotteilla ja turvallisuuspoliittisella tilanteella on vaikutus yleiseen toimintaympäristöön.

Muut tekijät ennallaan

Viimeisen vuoden aikana nopeasti nousseet korot ja inflaatio muovaavat kiinteistösektorin toimintaympäristöä.

Rahoitusjärjestelmän kiristyvät pääomavaateet ja kasvava regulaatio voivat rajoittaa pankkien luotonantoa, millä voi olla negatiivisia vaikutuksia kiinteistömarkkinaan.

Yhtiön omistamien kiinteistöjen vuokrausaste voi vaihdella ja palveluliiketoiminnan asiakassuhteet voivat muuttua.

OHJEISTUS

Investors House ohjeistaa vuodelle 2023 tilikauden tulosta.

Investors House arvioi vuoden 2023 tuloksen olevan samalla tasolla tai hieman parempi kuin vuoden 2022 tulos.

JULKISTUSTILAISUUS MAANANTAINA 21.8.2023 KLO 14

Investors House järjestää H1 2023:n julkistustilaisuus maanantaina 21.8.2023 klo 14. Tilaisuudessa toimitusjohtaja Roininen esittelee puolivuosituloksen, toimialan tilannekatsauksen sekä Investors Housen pelikirjan.

Julkistustilaisuus on seurattavissa webcastinä https://investorshouse.videosync.fi/q2-2023 . Sen kautta chattinä voi esittää myös kysymyksiä, joihin johto vastaa.

Helsinki 21.8.2023

Investors House Oyj

Lisätiedot        Petri Roininen, puh 040 761 9669

Jakelu        Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.investorshouse.fi