MARTELA OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS AJALTA 1.1. - 30.9.2023

Tammi-syyskuun 2023 liikevaihto ja liiketulos heikkenivät edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Heinä-syyskuu 2023

• Liikevaihto oli 24,5 MEUR (25,3), muutos -2,9 %
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 0,8 MEUR (0,6)
  • Liiketulos oli 0,8 MEUR (2,1)
  • Liikevoittoprosentti oli 3,5 % (8,5 %)
  • Tilikauden tulos oli 0,7 MEUR (2,2)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,15 euroa (0,48)

Tammi-syyskuu 2023

• Liikevaihto oli 68,0 MEUR (79,6), muutos -14,5 %
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli -3,9 MEUR (0,8)
  • Liiketulos oli -3,9 MEUR (2,3)
  • Liikevoittoprosentti oli -5,7 % (2,9 %)
  • Tilikauden tulos oli -4,5 MEUR (1,9)
  • Osakekohtainen tulos oli -0,99 euroa (0,42)

Näkymät

Näkymät vuodelle 2023

Martela-konsernin koko vuoden 2023 liikevaihdon arvioidaan laskevan hieman edelliseen vuoteen verrattuna ja liiketuloksen olevan negatiivinen.

Avainluvut, Meur

20232022Muutos20232022Muutos2022
 7-97-9%1-91-9%1-12
Liikevaihto24,525,3-2,9 %68,079,6-14,5 %106,7
Vertailukelpoinen liiketulos0,80,633,1 %-3,90,8 1,0
Liiketulos0,82,1-60,3 %-3,92,3 2,5
Liiketulos %3,5 %8,5 % -5,7 %2,9 % 2,3 %
Tulos ennen veroja0,61,8-66,5 %-4,51,5 1,3
Tilikauden tulos0,72,2-69,3 %-4,51,9 2,6

Tulos/osake, eur0,150,48-69,7 %-0,990,42 0,57

Sijoitetun pääoman tuotto %12,931,1 -15,311,6 9,1
Oman pääoman tuotto %32,273,3 -54,521,1 20,8
Omavaraisuusaste %   19,024,7-22,8 %24,7
Nettovelkaantumisaste %   146,683,376,0 %58,6

Toimitusjohtaja Ville Taipale:

”Viime vuonna alkanut inflaation ja korkotason nousu ja sitä kautta markkinoiden epävarmuus vaikutti edelleen myös vuoden kolmannella vuosineljänneksellä. Haastavan markkinatilanteen vaikututukset Martelan liiketoimintaan olivat kuitenkin ensimmäistä vuosipuoliskoa maltillisemmat. Liikevaihtomme laski kolmannella vuosineljänneksellä hieman  24,5 milj. euroon, joka oli 2,9 % alhaisempi verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Saavutusta voidaan luonnehtia hyväksi vaikeassa markkinatilanteessa.  Liikevaihtomme tammi-syyskuussa oli 68,0 milj. euroa.

Konsernin yhteenlasketut tilaukset laskivat hieman vuoden kolmannella vuosineljänneksellä edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Tilaukset nousivat vuoden kolmannella neljänneksellä Ruotsissa sekä  ryhmässä muut ja laskivat Suomessa sekä Norjassa.

Vertailukelpoinen liiketuloksemme nousi kolmannella vuosineljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna ja oli 0,8 milj. euroa. Vertailukelpoisen liiketuloksen vahvistumiseen vaikutti pääasiassa toiminnan tehostuminen, jolla pystyimme kompensoimaan liikevaihdon pienen alentumisen.  Liiketulos tammi-syyskuussa oli -3,9 milj euroa. Katsauskauden tulosta rasittaa erityisesti ensimmäisen vuosipuoliskon alhainen liikevaihdon taso. Lisäksi ensimmäisen vuosipuoliskon kannattavuutta ovat rasittaneet panostukset kehityshankkeisiin.

Olemme reagoineet haastavaan markkinatilanteeseen sopeuttamalla kulutasoamme. Tehostamiset ovat pääasiassa toteutettu lomautusmenettelyillä sekä muilla säästötoimenpiteillä. On epäselvää kauanko epävarmuus markkinoilla jatkuu ja meidän on myös jatkossa pystyttävä suhteuttamaan kulutasomme vallitseviin olosuhteisiin.

Työn tekemisen tavoissa ja siten työympäristöissä on meneillään suuria muutoksia, jotka lisäävät kysyntää Martelan tuotteille ja palveluille. Pandemia vauhditti ja muutti pysyvästi toimiston merkitystä. Yritykset kaipaavat yhä houkuttelevampia ja monimuotoisempia työympäristöjä samalla kun kotitoimistojen kalustamiseen ja ergonomiaan kiinnitetään yhä enemmän huomiota.

Jatkamme edelläkävijänä, yhteistyössä asiakkaidemme kanssa, parhaiden ja joustavampien työympäristöjen luomisessa, jotka parantavat työntekijäkokemusta, tehokkuutta ja innovaatiokykyä sekä laskevat kokonaiskustannuksia.

Vastaamme asiakkaidemme kasvaneeseen joustavuusvaateeseen ”Työympäristö palveluna” -mallillamme, jonka kehittämistä olemme jatkaneet aktiivisesti. Kiinnostus palvelumallia kohtaan on ollut rohkaisevaa ja odotamme palvelumallin vaikuttavan liiketoimintamme kehittymiseen positiivisesti.”

Markkinatilanne

Markkinatilanteen odotetaan edelleen jatkuvan epävarmana johtuen inflaation ja korkotason kehityksestä, ja sen aiheuttamasta varovaisuudesta asiakkaidemme hankintapäätöksiin. Toisaalta Ukrainan sodan aiheuttamat hinnankorotuspaineet ja raaka-aineiden saatavuushaasteet ovat jossain määrin hellittäneet.

Markkinoiden epävarmuus yhtäaikaisesti työn tekemiseen muutosten kanssa luovat Martelan muutospalveluille kysyntää. Toimitiloja muutetaan vastaamaan monipaikkaisen hybridityön tarpeisiin ja niiden houkuttelevuuteen panostetaan.

TIEDOTUSTILAISUUS

Yhtiö ei järjestä tiedotustilaisuutta, mutta toimitusjohtaja Ville Taipale ja talousjohtaja Henri Berg on tavoitettavissa puhelimitse perjantaina 10.11.2023 klo 12.00-14.00 välisenä aikana.

Martela Oyj

Ville Taipale

Toimitusjohtaja Ville Taipale, puh +358 50 557 2611
Talousjohtaja Henri Berg, puh +358 40 836 5464

Nasdaq OMX Helsinki

www.martela.com

Missiomme ”better working” ja visiomme ”people centric workplaces” määrittelevät strategisen suuntamme. Martela toimittaa käyttäjälähtöisiä työympäristöjä, joissa käyttäjät ja heidän hyvinvointi ovat keskiössä. Keskitymme Pohjoismaihin, sillä yhteisen avoimen työkulttuuritaustamme ja tarpeidemme myötä Pohjoismaat ovat hybridien työympäristöjen edelläkävijöitä.

Liite

2023_1110 Osavuosikatsaus