Sidra Capital Melancarkan VCC berpangkalan di Singapura untuk Pelaburan Rantaian Bekalan Komoditi Merentas Sempadan


SINGAPURA, Jan. 29, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) -- Sidra Capital, sebuah firma pengurusan aset patuh syariah terkemuka yang dikawal selia oleh Pihak Berkuasa Pasaran Modal Arab Saudi, amat berbesar hati untuk mengumumkan pertubuhan syarikat modal boleh ubah pertamanya yang berpangkalan di Singapura Sidra Asian Opportunities Investment I VCC (VCC).

Pada November 2023, VCC dilancarkan dengan menumpukan strategi pelaburan untuk menggalakkan rantaian bekalan komoditi rentas sempadan melalui Surat Kredit tidak boleh ditarik balik yang dibiayai sepenuhnya. VCC menyasarkan secara khusus permintaan tinggi untuk bahan api pepejal yang dihasilkan oleh pengeluar Indonesia tertentu, menekan kepada kualiti intrinsik barangan dan kebolehpercayaan pengeluar dalam menyampaikan kuantiti dan kualiti yang diharapkan kepada pembeli.

Untuk meningkatkan keselamatan, dagangan dijamin hujung ke hujung dengan surat kredit berdenominasi USD yang dikeluarkan atau disahkan oleh bank dengan penarafan kredit yang baik, untuk menghapuskan risiko pertukaran mata wang asing dan pembayaran. Tambahan pula, memandangkan dagangan yang berstrukturkan pembelian dan penjualan komoditi belakang ke belakang dan bukannya dagangan spekulatif, pelabur tidak terdedah kepada risiko inventori dan harga.

Sambil meluahkan rasa gembiranya atas pelancaran VCC, En. Hani Baothman, Pengerusi Sidra Capital, mengulas, “Sidra Capital ialah barisan hadapan dalam menginovasi penyelesaian pelaburan kewangan swasta dan VCC berkembang secara semula jadi dalam proses itu, mengambil kesempatan daripada rangka kerja perundangan teguh dan sebagai pangkalan kepada institusi kewangan global utama Singapura, serta perjanjian cukai berganda meluas dalam pelbagai bidang kuasa dan akhirnya memberi manfaat kepada pelabur dana.”

Selain itu, En. Baothman menyatakan sokongan Sidra Capital terhadap hasrat kerajaan Singapura untuk menjadi hub Kewangan Islam secara global. VCC Singapura patuh Shariah ialah cadangan pelaburan yang unik dan pilihan tambahan yang dialu-alukan bagi suasana pengurusan aset tempatan dan serantau. Sidra Capital berbangga dengan sumbangannya terhadap pembangunan industri Kewangan Islam di Singapura.

VCC diuruskan oleh Sidra Capital Pte Ltd, anak syarikat milik penuh Sidra Capital, yang beroperasi sebagai syarikat pengurusan dana berdaftar yang dilesenkan oleh Pihak Berkuasa Kewangan Singapura.

Sidra Capital telah mengukuhkan dirinya sebagai perintis dalam kewangan swasta Islam di Arab Saudi. Porfolionya termasuk pelbagai penyelesaian pelaburan kewangan swasta patuh Shariah, seperti Siri Dana Pendapatan Sidra dan Dana Pelaburan Perdagangan Berstruktur Global Sidra-Ancile.



 

 

Contact Data