IHH melaporkan pendapatan suku tahunan tertinggi pada S1 2024, dengan pertumbuhan dua digit merentasi metrik utama, menunjukkan prestasi yang cemerlang di seluruh pasaran


KUALA LUMPUR, Malaysia dan SINGAPURA, May 31, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) --

  • Pendapatan mencecah paras RM6.0 bilion buat kali pertama
  • Momentum pertumbuhan yang cemerlang: pendapatan meningkat sebanyak 16%, EBITDA pula meningkat 19%
  • Keuntungan teras atau PATMI (tidak termasuk EI) meningkat 22%; Walau bagaimanapun, angka PATMI keseluruhan didapati lebih rendah berbanding tempoh sebelumnya (S1 2023) disebabkan keuntungan luar biasa daripada penjualan aset bukan teras IMU

“Kami membawa momentum pertumbuhan yang kukuh pada S1 2024, dengan pendapatan suku tahunan mencecah paras RM6.0 bilion buat kali pertama. Prestasi cemerlang ini merentasi semua pasaran teras kami apabila kami menerima lebih ramai pesakit dan menyediakan rawatan yang lebih kompleks. Ini mendorong keuntungan teras, atau PATMI (El) yang lebih tinggi, walaupun keuntungan keseluruhan adalah lebih rendah berbanding S1 2023 yang termasuk keuntungan luar biasa daripada penjualan IMU.
 
Kami terus memberi tumpuan untuk menyediakan pesakit dengan penjagaan canggih; contohnya, pembukaan rasmi pusat penjagaan terapi proton persendirian di Singapura baru-baru ini mengukuhkan lagi kedudukan kami sebagai Pusat Kecemerlangan terkemuka Asia dalam penjagaan kanser komprehensif.
 
Secara keseluruhannya, kami menjangkakan sokongan yang menggalakkan daripada arah aliran sekular di negara tempat kami beroperasi, yang akan memperkukuhkan pertumbuhan jangka panjang kami. Sambil kami meneruskan strategi pertumbuhan kami yang sejajar dengan rangka kerja "ACE" kami, kami yakin bahawa kami boleh menjana nilai yang terjamin dan mampan untuk semua.”
 
Dr Prem Kumar Nair
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, IHH Healthcare


HASIL KUMPULAN – SOROTAN KEWANGAN1
 
Perubahan metrik utama (Y-o-Y) S1 2024
HasilEBITDAPATMI (ex EI)PATMI
    
RM6.0bRM1.4bRM402.8mRM768.0m
    
+16%+19%+22%-45%
    

S1 2024: Prestasi teras yang cemerlang

  • Hasil suku tahunan tertinggi; hasil dan EBITDA menyaksikan pertumbuhan dua digit daripada jumlah pesakit yang berterusan dan menghadapi kes yang lebih kritikal dan kompleks.
  • PATMI tidak termasuk item luar biasa (“PATMI (ex EI)”) meningkat 22% pada prestasi operasi yang kukuh. Tidak termasuk kesan MFRS 129, PATMI (ex EI) meningkat 30%.
  • Hasil utama PATMI yang lebih rendah disebabkan terutamanya oleh asas tinggi pada S1 2023, yang mencatatkan keuntungan luar biasa sebanyak RM862.0 juta daripada penjualan Universiti Perubatan Antarabangsa (“IMU”).
  • Kunci kira-kira kekal kukuh: tunai bersih yang dijana daripada aktiviti operasi ialah RM831.3 juta; baki tunai keseluruhan ialah RM2.2 bilion.
  • Selepas S1 2024,
    • Pemegang saham meluluskan semua resolusi yang dibentangkan pada Mesyuarat Agung Tahunan ke-14 pada 28 Mei 2024.
    • IHH secara rasmi membuka Pusat Terapi Proton Mount Elizabeth di Singapura - ia adalah penyedia penjagaan kesihatan swasta pertama di Asia yang menawarkan terapi proton, memberikan pesakit akses yang tidak pernah berlaku sebelum ini kepada rawatan kanser lanjutan dan sangat khusus ini.

_______________
1 Prestasi hasil utama Kumpulan termasuk penggunaan piawaian perakaunan MFRS 129 (Laporan Kewangan dalam Ekonomi Hiperinflasi) yang berkaitan dengan entitinya di Türkiye.

RINGKASAN OPERASI KUMPULAN
(UNTUK SUKU BERAKHIR 31 MAC 2024)

TINJAUAN KUMPULAN

Rangka kerja ACE akan terus membimbing pertumbuhan IHH merentasi lima keutamaan strategik:

  • Kumpulan yakin dengan trajektori pertumbuhannya dan akan berpaksikan pada rangka kerja ACE kumpulan untuk mencapai lima keutamaan strategiknya, terutamanya menyasarkan untuk menambah hampir 4,000 katil baharu dalam tempoh lima tahun akan datang.
  • Secara keseluruhannya, Kumpulan menjangkakan pertumbuhan hasil yang berterusan didorong oleh aliran mega penjagaan kesihatan dan akan menumpukan pada memacu keuntungan dan mengekalkan ROE yang sihat sambil mengekalkan pengurusan modal yang berhemat dan mengurangkan tekanan inflasi dan kadar faedah.

PERIHAL IHH HEALTHCARE BERHAD (“IHH”)

Penyedia penjagaan kesihatan bersepadu yang terkemuka di dunia, IHH percaya bahawa membuat perubahan bermula dengan aspirasi kami untuk Care. Untuk Kebaikan.

Pasukan kami yang terdiri daripada lebih 70,000 orang komited untuk memberikan manfaat yang lebih besar kepada pesakit, orang ramai, orang awam dan planet kami, sambil kami menjalani matlamat kami setiap hari untuk menyentuh kehidupan dan mengubah penjagaan.

Melalui portfolio jenama kami yang dipercayai - Acibadem, Mount Elizabeth, Prince Court, Gleneagles, Fortis, Pantai dan Parkway - kami menawarkan pesakit kami penjagaan yang komprehensif dan diperibadikan daripada primer hingga kuaternari, dan juga perkhidmatan sampingan seperti makmal, diagnostik, pengimejan dan pemulihan.

Dengan skala dan jangkauan kami di 10 negara, kami terus meningkatkan tahap dalam penjagaan kesihatan di pasaran utama kami di Malaysia, Singapura, Türkiye, India, China Raya (termasuk Hong Kong) dan seterusnya.

Dengan kerjasama pihak berkepentingan, kami akan bersama-sama mencipta masa depan yang mampan untuk semua sambil kami berusaha ke arah visi untuk menjadi rangkaian perkhidmatan penjagaan kesihatan yang paling dipercayai di dunia.

Maklumat lanjut boleh didapati di www.ihhhealthcare.com.

Untuk maklumat lanjut atau untuk bercakap dengan jurucakap IHH, sila hubungi:

Penelope Koh
Perhubungan Pelabur, IHH Healthcare
t. +65 9820 8973
e. penelope.koh@ihhhealthcare.com
Melissa Sim
WATATAWA Consulting
t. +65 9380 2938
e. msim@we-watatawa.com
  

Foto yang mengiringi pengumuman ini boleh didapati di

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/64646fb7-254b-48fa-b344-ec63104857b5

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/e410f5a6-c19d-4137-a716-ada874079530