Fenix Outdoor ingår partnerskap med Maloja för att driva produktion i Bulgarien.

Zug, den 5 juni 2024

Fenix Outdoor ingår ett partnerskap med det tyska friluftsvarumärket Maloja för att driva klädproduktion vid deras befintliga produktionsanläggning, Viomoda, i Plovdiv, Bulgarien. Detta är det första steget mot att etablera klädproduktion i Europa för Fenix Outdoor.

Vi ser detta som ett avgörande steg mot att förbättra vår konkurrenskraft genom ökad produktionsflexibilitet, snabbare ledtider och kortare fraktavstånd till våra största marknader, vilket möjliggör förbättrade leveranstider med lägre koldioxidutsläpp.

”Det har varit en lång resa för att komma hit, men vi är mycket nöjda med resultatet. Maloja är precis den typ av partner vi sökte när vi började undersöka våra möjligheter inom egen produktion i Europa. Detta är det första steget mot vår långsiktiga strategi att ha 20 % av vår klädproduktion internt. Att etablera detta partnerskap, med utrymme att växa, är en win-win för alla parter, inklusive våra kunder” - Martin Axelhed, Executive Vice President, Fenix Outdoor.

Fenix Outdoor har en option att förvärva upp till 49% av Viomoda, Malojas dotterbolag för produktion.

Transaktionen förväntas inte ha någon väsentlig finansiell effekt för Fenix Outdoor.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Martin Nordin, arbetande styrelseordförande, +41 797 99 27 58

Production partnership with Maloja_clean