Yara med økte resultater og kostnadstiltak

EBITDA eksklusive spesielle poster1 for andre kvartal var 513 millioner USD sammenlignet med 252 millioner USD i andre kvartal 2023. Resultat etter skatt var 3 millioner USD sammenlignet med et tap på 298 millioner USD året før. For å forbedre de finansielle resultatene og øke avkastingen, igangsetter Yara et program for å redusere kostnader og investeringer.

Hovedpunkter fra kvartalet:

• EBITDA eksklusive spesielle poster1 på 513 millioner USD, som reflekterer økte marginer
  • Sterk kontantstrøm med 500 millioner USD i redusert arbeidskapital
  • Program igangsatt for å redusere kostnader med 150 millioner USD1,2 og investeringer med 150 millioner USD2
  • Forbedret finansiell situasjon forventet som følge av kostnadsreduksjoner og strammere nitrogenmarked

– Det er positivt at resultatet har forbedret seg i andre kvartal, med høyere marginer og leveranser i et marked med mer stabile priser enn i fjor. Til tross for dette, er ikke resultatene og avkastningen på et tilfredsstillende nivå. De siste årene har vært preget av volatilitet, noe Yara har navigert godt, men for å øke lønnsomheten må vi nå justere prioriteringene våre og redusere kostnadene, sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara.

Yara har derfor igangsatt et program for å redusere kostnads- og investeringsnivået. Målet er å redusere faste kostnader med 150 millioner USD og investeringer med 150 millioner USD innen slutten av 2025. Dette skal oppnås ved å prioritere kjernevirksomhet med høy avkastning mens områder med avkastning i den lavere enden av skalaen vil bli nedskalert. Ved å optimalisere kostnadsbasen og styrke balansen, vil Yara forbedre sin finansielle posisjon, for å kunne finansiere verdiskapende vekst og økt avkastning til aksjonærene fremover.

– Som integrert nitrogenprodusent med et globalt fotavtrykk har Yara et unikt konkurransefortrinn. Dette gir oss skala, fleksibilitet og valgmuligheter for hvordan vi optimaliserer driften, inkludert produksjon og salg av ammoniakk, noe som igjen gir oss et godt utgangspunkt for lønnsom avkarbonisering. Med et spisset strategisk fokus og økende etterspørsel etter lavkarbonløsninger, er Yara godt rigget for økt verdiskaping og avkastning fremover, sier Holsether.

Lenke til rapport, presentasjon og webcast 19. juli 2024 kl.12:00:

1) Alternative resultatmål er definert, forklart og avstemt mot finansregnskapet i avsnittet for Alternative Resultatmål på side 29-37 i kvartalsrapporten.
2) Faste kostnader eksklusive spesielle poster. Run-rate vil bli rapportert som annualisering av kvartalsvise faste kostnader (hensyntatt sesongvariasjon). Se kvartalspresentasjonen for andre kvartal 2024 for flere detaljer om mål og sammenligningsbase.

Kontakt:
Maria Gabrielsen
Investorkontakt
M: +47 92090093
E: maria.gabrielsen@yara.com

Tonje Næss
Mediekontakt
M: +47 40844647
E: tonje.nass@yara.com

Informasjonen gitt i denne meldingen er definert som innsideinformasjon etter EU Market Abuse Regulation og er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12. Denne kunngjøringen ble publisert av Maria Gabrielsen, Leder for Investorrelasjoner, 19. juli 2024 kl 08:00.

Om Yara

Yaras formål er å sørge for mat til verdens befolkning på en ansvarlig og bærekraftig måte, og ta vare på jorden, gjennom å kutte utslippene fra produksjon av gjødsel og utvikle utslippsfrie energiløsninger.

For å drive frem det grønne skiftet innen gjødselproduksjon, skipsfart og andre kraftintensive industrier, vil Yara produsere ammoniakk med vesentlig lavere utslipp. Vi bidrar med digitale verktøy til presisjonslandbruk og jobber tett med samarbeidspartnere i alle ledd i matverdikjeden for å dele kunnskap og fremme mer effektive og bærekraftige løsninger.

Yara ble etablert i 1905 for å bekjempe hungersnøden i Europa og er i dag et ledende globalt gjødselselskap og verdens største distributør av ammoniakk. Yara har 18 000 ansatte i mer enn 60 land, og bærekraft er en integrert del av vår forretningsmodell. I 2023 hadde Yara en omsetning på 15,5 milliarder USD.

www.yara.no

Vedlegg