Uppdatering från Nilörn efter cyberattack och oroligheter i Bangladesh – Merparten av verksamheten återställd

Vi är glada att kunna meddela att Nilörn är på god väg att lösa de problem som uppstod efter den cyberattack som drabbade bolagets IT-system förra veckan. Vi har nu framgångsrikt återupptagit leveranser av varor från samtliga siter och verksamheten återupptas steg för steg.

Vad har hänt:
Efter den cyberattack som inträffade tisdagen den 6 augusti har vårt dedikerade IT-team, i nära samarbete med externa experter, arbetat dygnet runt för att återställa IT-system och säkerställa kontinuitet i verksamheten. Tack vare deras extraordinära insatser har vi nu kunnat återställa de mest affärskritiska systemen och kan nu återigen leverera produkter till kunderna.

Vad återstår:
Det som nu återstår att åtgärda är system som stödjer verksamheten men som inte bedöms som affärskritiska. Vi förväntar oss att merparten av dessa system kommer vara återställda inom en snar framtid och vi fortsätter att arbeta metodiskt för att säkerställa att allt fungerar som det ska.

Tack till våra intressenter:
Vi vill rikta ett stort tack till våra kunder, leverantörer och alla andra berörda parter för ert tålamod och förståelse under denna utmanande period. Vi beklagar de störningar som uppstått och vill försäkra er om att vi gör allt för att minimera framtida risker och stärka vårt IT-skydd.

Återstart av produktionen i Bangladesh:
Vi vill även informera om att vår produktionsverksamhet i Bangladesh återupptogs i måndags den 5 augusti efter ett totalt avbrott på sju dagar, som orsakades av de oroligheter som pågått i landet. Vi samarbetar nu med våra kunder, som i huvudsakligen består av lokala textilfabriker, för att prioritera och hantera orders och beräknas uppfylla våra leveransåtaganden som planerat. Vår lokala ledning prioriterar våra anställdas säkerhet och följer noga utvecklingen. Verksamheten kan komma att stängas ner igen om situationen förvärras.

För ytterligare information om Nilörn, kontakta:

Krister Magnusson, CEO

Tel: +46 704-852 114. E-post: krister.magnusson@nilorn.com

Denna information är sådan information som Nilörngruppen AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 augusti 2024 kl 15,15.

Generellt om Nilörngruppen

Nilörngruppen är ett globalt företag, grundat på 1970-talet, med expertis inom hur man adderar värde för varumärken genom varumärkesbyggande och design i form av etiketter, förpackningar och accessoarer, främst till kunder inom mode- och klädindustrin. Nilörngruppen erbjuder kompletta, kreativa och skräddarsydda koncept inom varumärkesbyggande, design, produktutveckling och logistiklösningar. Koncernen verkar genom sina egna företag i Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Portugal, Hongkong, Indien, Turkiet, Kina, Bangladesh, Italien, Schweiz, Vietnam, USA och Pakistan. Se även: www.nilorn.se

Pressrelease 13082024